Newbe

Hallo,

Ik ben de afgelopen tijd op zoek geweest naar alternatief kaartmateriaal voor mijn Garmin.

Eigenlijk zoek ik twee dingen.

1.Goed materiaal voor de Garmin (Zumo 550)
2. kaartmateriaal dat ik off-line op een unix systeem mee kan nemen. (Ubuntu)

Ik gebruik mijn garmin voor Motor-toertochten.
Hoewel we de routes meestal vooraf voorbereiden komt het vaak voor dat er tussendoor wat aangepast moet worden. En dan is het beschikbaar hebben van Off-Linen materiaal erg handig.
Daarnaast is het dan handig om extra materiaal voor de Garmin bij me te hebben zodat ik extra kaarten/Tiles kan uploaden.

Ik heb de afgelopen dagen flink lopen rondneuzen op Wiki.s en forums en denk dat OSM voor de twee items een oplossing kan bieden.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe.
Ik heb nu QLandkarte geïnstalleerd. Inmiddels ben ik erachter hoe ik materiaal kan invoeren als Vector kaarten.
Als ik bijvoorbeeld heel Europa bij me wil hebben. Welke download site kan ik dan het beste gebruiken.
En vooral welk type materiaal.
Ik heb nu een download van Lambertus gebruikt maar dan moet ik per land kaarten downloaden of handmatig heel europa selecteren. is dat de manier.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik mijn Zumo eraan kan koppelen.
Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alle tips en trics zijn welkom.

Met vriendelijke groet

Je kan toch de world routable OSM gebruiken.
http://garmin.openstreetmap.nl/

de voorselektie of eigen selektie met mapnik type

het beste niet openen in IE

installatie in mapsource etc.

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp.

Maar ik ben nu eenmaal nieuw hier. :slight_smile:
Die site gebruik ik inderdaad. Dat bedoelde ik ook met Lambertus. Maar dan moet ik voor Europa handmatige alle betreffende Tiles selecteren.
Maar goed ik begrijp dat deze kaarten geen verkeerde keuze zijn dus…
Wat bedoel je met niet openen in IE

Dan over Mapsource. Mapsource draait niet echt fraai op Ubuntu. Vandaar dat ik aan Qlandkarte dacht.

mvg

je zou ook win xp in virtualbox kunnen draaien, heb ik hier op mijn desktop / laptop en netbooks
zeker als je een met nlite gestripte xp neemt werkt dat lekker, je merkt niet dat je virtueel draait

Met als doel? Om Mapsource te kunnen gebruiken?
Ik ben geen grote fan van Mapsource. 10 jaar geleden misschien wel maar Garmin is daar een beetje in stil blijven staan. Dus als er een Linux alternatief is dan maak ik graag de overstap.

Mvg

Mijn beperkte ervaring met MapSource onder Linux is dat ik geen problemen ben tegengekomen.

Het spijt me dat ik niet hele continenten in 1 keer kan aanbieden. Technisch is het geen probleem, maar ik heb in het verleden veel problemen gehad met mensen die dan elke week de hele planeet downloaden zonder er wat mee te doen. De bandbreedte wordt gesponsord, daar maak ik liever geen misbruik van.

Wat je kunt doen is de landen downloaden ipv alle tiles aan te klikken. Die landen installeer (uitpakken in het geval van QLandkarte) je dan in 1 directory waarna je een nieuwe overview kaart van alle tiles in de directory maakt. Een nieuwe overview map die gebruik maakt van alle tiles kun je maken met hulp van Mkgmap.

Hi Lambertus.

Het is inderdaad nogal veel data.
Maar mijn onderliggend probleem was inderdaad dat ik dan verschillede kaarten heb en die maar moeilijk combineren in Qlandkarte maar ook in Mapsource.
in Mapsource heb ik er nu wel een stuk of 5 bij wijze van test ingezet maar ik kan er steeds maar één set van selecteren.

De rest van de kaart is dan blanco.

Ik ga dat met Mkgmap eens uitproberen.
Hoe heb jij Mapsource overigens in Ubuntu draaien? met Wine?

M.v.g.
Menno

PS
Zoals je ziet ben ik (nog) geen Mapper. Ik gebruik ze vooralsnog alleen.
Is dit wel het forum waar ik daar vragen over kan stellen?

Ja, zo werkt dat standaard. Tenzij je alle kaartdelen bijelkaar in 1 directory kopieert en daarvan een nieuwe overview kaart maakt. MapSource (en QLandkarte waarschijnlijk ook) zal dan wel een grotere kaart laten zien.

Ja.

Geen probleem natuurlijk.

Wat mij betreft wel, en ik ben de administrator :stuck_out_tongue:

Hi Lambertus,

Just back from a Holiday.
I’ve been trying to create a personal map with Mkmap but get lost in all the options.

Is there a standard set of option that creates a map like the ones I download from your site?

Kind regards