Kleur landschap groen of grijs

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht, dus bij deze aangenaam :wink:

Ik heb sinds kort een edge 800 dus kan ik ook mijn gps gegevens is hier gebruiken om even de kaart te verbeteren. Moet toch wat na het fietsen op een regenachtige dag.
Ze hebben in Capelle een heel mooi nieuw fietspad langs de dijk, dus dat lijkt me een mooi projectje om is een keer mee te beginnen deze maand. Verder klopt de Brandingsdijk volgens mij ook niet in Nesselande dus zal ik die ook is doen.

Mooie voornemens… :slight_smile: Maar ik had in iedergeval een vraag:

Waarom zit er in omgeving rotterdam een heel grijs/wit vlak ipv het licht groene.

Bijvoorbeeld rechts naast Krimpen aan den IJssel t/m Bergambacht.
Naar mijn idee zit daar toch ook redelijk wat weiland.
Kan er in de wiki nergens wat duidelijk over vinden…

Gr BErt

Daar is 3d shapes nog niet langs geweest denk ik.
Neem aan dat je Krimpen aan de Lek bedoeld :wink:

Bedoelde rechts naast Krimpen aan den IJssel, maar Krimpen aan de Lek doet ook mee :slight_smile:

Misschien maakt deze foto het wat makkelijker:

:confused:

hmmm als ik het goed begrijp is 3d shapes een gebruiker?
Het gaat dus om:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=10900&p=2

Het is dus niet iets wat je ‘simpel’ doet zoals wegen. Maar in een wat ingewikkelder programma ofzo?

User:3DShapes is meerdere mensen. http://www.openstreetmap.org/user/3dShapes

Ze hebben afgesproken om de landcover en gebouwen van een dataset ‘3DShapes’ in OSM te zetten met die gebruikersnaam. Je vindt wat informatie o.m. hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/3dShapes/Landuse_import op de wiki.

Men gebruikt JOSM.

Het is zeker ingewikkelder dan een weg intekenen.
Niet alles is al ingevoerd. Het witte stukje is, zo te zien, nog niet aan bod geweest.
Als ze niet met vakantie zijn, denk ik dat een van de 3DShapers iets van zich zal laten horen.

Ldp zal zijn berggeitvriendje in de Tour wel aan het aanmoedigen zijn. Van hem hoef je dan op dit moment niets te verwachten :wink:

Duidelijk, thnx voor de uitleg.
Ik zal het maar voorlopig bij weggetjes houden, is moeilijk zat. Daarbij helpt die online editor ook niet erg mee, wat een onding… :wink:
Zal is die JOSM proberen.

Om je wat vlot ter op weg te helpen. Overal vind je links naar de JOSM installatie files. Die hoef ik je niet te wijzen denk ik.
Als je die eenmaal hebt geïnstalleerd, heeft je PC een plaats waar hij eventuele Plugins en instellingsbestanden kwijt kan. Deze stap is even noodzakelijk.

De grap is nu dat er ook een thin client versie te verkrijgen is via link http://josm.openstreetmap.de/download/josm.jnlp
Deze is handig en laat je altijd de meest recente stabiele ( :wink: ) versie gebruiken. Tijdens opstarten is hij ook zo slim om je initieel geïnstalleerde installatiedirectory te updaten; nieuwe plugins e.d.

Gebruik van JOSM is wat ‘professioneler’, maar voor de autodidacten onder ons snel te doorgronden.

Succes

Waarschijnlijk is dit een (zeldzaam) stukje nederland waar geen 3dshapes data van beschikbaar is. Zo is/was er ook een stukje tussen ede/bennekom/wageningen. Dit heb ik deels handmatig ingevuld met behulp van bing maps.

Vandaag effe 20km, gefietst door Rotterdam Nesselande, om wat fietspaden te tracken met m’n gps.
Daarna ingevoerd met JOSM, dat werkt veel en veel beter dan dat online gebeuren :slight_smile:
Gelijk ook maar effe in Capelle wat fietspaden gecorigeerd.

Ben benieuwd wanneer het online verschijnt :slight_smile:

Kunnen jullie ook zien wat ik heb veranderd? Misschien goed om is even naar te kijken voor de tips/opbouwende kritiek :wink:

Hoi, ik ben een van de 3dShapers. Hier is wel data van beschikbaar, maar het moet nog worden geïmporteerd. Zelf ga ik het niet meer doen, aangezien ik al ongeveer de helft van ons land van landusedata heb voorzien, dus laat ik de “eer” aan iemand anders over. Ik kan zelf geen shape meer zien (en ik ben dus laatste tijd niet meer actief met OSM) :frowning:

Frank

Nou Bert, het staat meestal binnen een uur al online. Wel moet je soms je cache even refreshen.

Je vroeg om kritiek? Ik ben altijd bereid deze te geven. Sterker nog ik vind het heerlijk om dat te doen ;).
Maar deze keer stel je me teleur. Ik heb heel goed gekeken, maar kon tot mijn grote spijt geen edits van jou vinden die mij vreemd voorkwamen.

http://keepright.ipax.at/report_map.php?lang=nl&ch50=1&ch70=1&ch120=1&ch150=1&ch191=1&ch195=1&ch196=1&ch201=1&ch202=1&ch203=1&ch204=1&ch205=1&ch206=1&ch207=1&ch208=1&number_of_tristate_checkboxes=6&highlight_error_id=0&highlight_schema=0&lat=51.96945&lon=4.58488&zoom=16&show_ign=1&show_tmpign=1&layers=B00T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C60%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C291%2C292%2C293%2C311%2C312%2C313%2C350%2C380%2C20%2C300%2C360%2C390

Wellicht ken je deze site nog niet, maar ik heb even Nesselande ingezoemd en dan zie je dat niet jij, maar andere mappers toch leuke punten ter verbetering voor je hebben achter gelaten.

Doe je gewoon of dat jouw edits zijn en pik je daarmee je leermomenten mee. :wink:

Heel veel succes en ga zo door.
Heb je vragen of wil je weer kritiek … We horen het wel.

Geen kritiek maar ZMW heeft gelijk dat Keepright je kan helpen. Zie b.v. de twee opmerkingen over way 90686143. Het is niet aangesloten op de kruisende wegen (en ook niet aangeven als tunnel of bridge). Dat moet altijd (als er een fysieke verbinding is, al mag je niet op de weg komen als fietser; geld ook voor b.v. een gelijkvloers spoorwegkruising).

En dan zijn er dingen die ik zelf nuttig vind (maar ik merk dat anderen daar anders over kunnen denken). Dit o.m. met het oog op eventuele routingsoftware.

Mogen brommers er wel komen of niet? (De algemene regels van binnen de bebouwde kom, brommers op de rijbaan, gaan niet altijd op.) moped=yes of moped= no

Zoals het nu is uitgevoerd is fietspad 90686143 niet éénrichting (en dus is het in tweerichtingen te befietsen). Is dat zo?

Is er een trottoir? Nee, dan foot=yes want men moet lopen op het fietspad en niet op de rijbaan. (Is er wel een trottoir, dan pas foot=no op het fietspad als een aparte highway=footway is ingetekend, anders breekt de routing).

Op de parallele wegen zou ik zetten bicycle=no; moped=yes/no (zoals het moet zijn) en foot=no (er is een fietspad, dus hoe dan ook mag je op de rijbaan niet lopen of fietsen). Bij grotere wegen zullen er ook vaak verbodsborden staan op de weg om het aan te geven, maar het verbod is geldig ook als die er niet staan.

Maak je je echter niet ongerust. Er zijn er vele die dat allemaal niet doen. :slight_smile: Veel succes!

Thnx, zal met bovenstaande dingen rekening houden.
Als er weer is een dag is als afgelopen zondag (laten we het niet hopen), zal ik is proberen de kruisingen netjes te maken (als ik de twee punten opelkaar plaats van beiden wegen dan is dat voldoende neem ik aan?) en wat meta data ingeven over de wegen.