Nuldernauw

Het lijkt me niet eenvoudig, er zitten daar allemaal elementen met dubbele functies, reinforced slopes etc, ik heb daar geen verstand van

Gewoon afblijven van die slopes?

Ik denk dat idd dat je
Weg 80129564 als outer
Weg 80129552 als outer
Weg 80129560 als outer
ter hoogte van de Berencamperweg ergens moet splitsen en verbinden en dubbele stukken weggooien
en dan het geheel als outer in de relatie http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1204375 moet opnemen

Bij het veer zie ik geen problemen.

Is nu opgelost. Ik zie tenminste weer water verschijnen op verschillende zoomniveau’s.

Wel in Osmarender, maar (nog) niet in Mapnik

Nu wel

Aleen de naam ‘Nuldernauw’ zweeft nu nog ergens boven het land. Een waterway=canal met name=Nuldernauw maken en de naam verwijderen uit de relatie?

Het zou kunnen, als je bijvoorbeeld de vaargeul zou weten zou het ook nog nuttige info zijn. Maar dan zou hetzelfde eigenlijk ook gelden voor al die andere randmeren. Is trouwens al gedaan voor het Vossemeer.
Eigenlijk is het nog gewoon een bug in de renderer dat die naam niet boven de polygoon wordt geplaatst maar midden boven de bounding box.

@theun e.a., we veranderen dus niets? Algemeen: wordt het intekenen van een waterway=canal binnen een multilpolygon met tag ‘lake’ of ‘natural=water’ enkel en alleen om de naam netjes binnen het watergebied te krijgen, gezien als taggen voor de renderer? En daarmee als actie ongewenst?

Een waterway kan je ook voor navigatiedoeleinden gebruiken, bijv voor de openwaterfietsmap, dus teken maar in die vaargeul :slight_smile:

Ook als ik de loop van de vaargeul niet precies ken?

@theun, zouden de wegen 80129564 en 118472882 bij de Berencamperweg en bij het voetveer Zeewolde - Horst niet gekoppeld moeten worden met erop de relatie 1204375? Dan zou ik het snappen, nu eigenlijk niet.

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en heb in Potlatch 2 de wegen gekoppeld en gemerged. Bij het saven kwam er een foutmelding dat ik 2084 nodes had toegevoegd aan weg 80129564 terwijl een maximum van 2000 is toegestaan. Toen heb ik onderaan bij het Strandparc Nulde een knip gemaakt en gesaved (changeset 8503119) - dat ging goed. Toen weer gepoogd de knip ongedaan te maken met dezelfde foutmelding tot gevolg. Wat te doen en wie kan dit eventueel oplossen in b.v. JOSM?
Sorry als ik met deze goedbedoelde poging meer verziekt dan goedgemaakt heb…

Je kunt dit niet met 1 outerway doen, vanwege de 2000 nodes beperking. Zit volgens mij ergens in het datamodel van de database. Je kunt dus met geen enkele editor dit doen omdat de database dit niet goedkeurd. Derhalve moet je de outerway in meerdere stukken opknippen, zoals ook gedaan was. Ik had de 4 outerways gemerged (en eentje weggegooid) zodat er met 2 outerways weer een gesloten area was.
Situatie is nu ook weer goed, alleen is de verdeling van nodes over de 2 ways nu ongunstiger. Maar daardoor is het nog niet verkeerd. Ik zou zeggen laat het maar zo.

Door de detaillering van de 3dShapes-data komt het geregeld voor dat je de nodes moet verdelen over meerdere ways, en dus ook een relatie/multipolygon moet gebruiken om de area weer gesloten te krijgen.

Omdat ik in de - nu blijkt onterechte - veronderstelling verkeerde dat een multipolygon altijd een (1) gesloten geheel moet zijn. Was getriggerd door het feit dat op de OpenFietsMap van ligfietser het Nuldernauw nog steeds droog stond en ik naar de oorzaak daarvan zocht. Mea culpa en sorry.

Maakt niet uit, al doende leert men.

Het was handiger geweest als ik je antwoord op mijn vraag/suggestie om de wegen te koppelen, etc. even had afgewacht. Desondanks bedankt voor de les.

Nog wat lesjes:
a) Tag nooit voor de renderer
b) De laatste OFM van gisteren gebruikt de Geofabrik abstract van zondagnacht, osm data is mogelijk van zaterdag. De wijzigingen van Theun zijn pas maandag ingevoerd. Je zal dus even geduld moeten hebben voordat je met je waterfiets het Nuldernauw op kunt om de vaargeulen in kaart te brengen.

Al genoeg ‘gewaterfietst’ de laatste dagen. Die vaargeulen in de randmeren w/o het Nuldernauw doe ik dus maar niet - meer iets voor bootjesmensen.

Ik heb de boeien van Rijkswaterstaat geupload, als je de OpenSeaMap of de FreieTonne style aan zet, dan zie je de boeien en vaargeulen Rond het IJsselmeer, waddenzee en noordzee.

Erik