hellup Dordrecht Zwijndrecht door elkaar gehaspeld

Kom net van m’n eindfeest op school dus weer eens laat.

mailtje van vandaag als reactie op een ouder mailtje van mij. :slight_smile:
Hallo eggie,

owenpoepen1 heeft u een bericht gezonden via OpenStreetMap met het onderwerp Re: Dordrecht /zwijndrecht:

==
On 2011-05-27 15:40:37 UTC eggie wrote:

Dag mapper,

Wat ben je in het gebied van Dordrecht en Zwijndrecht aan het doen?

Alle wegen zijn hier door elkaar gehaspeld.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.81494&lon=4.65674&zoom=16&layers=
M

Groet,
Eggie

Owenpoepen: Hoi kanker wijf hou uje bek want Ik heb dit verzonne! krijg kk!

Vanuit Duitsland zijnn de accounts nu definitief gesperrt.
Ze krijgen van de organisatie een mailtje met verwijzing naar de Nederlandse wet Computercriminaliteit.
Wetboek van Strafrecht artikel 350a. Maximaal twee jaar gevangenisstraf of EUR 16.750 geldboete, zie: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/vernieling/

Er is zojuist een officiele waarschuwing vanuit de Foundation naar hun verstuurd. Houd ons aub op de hoogte of het vandalisme nog steeds doorgaat.

groet, Henk Hoff

Nu de originele accounts zijn gewist, is het dus zaak om eventueel nieuw aangemaakte accounts te signaleren.

OWL Viewer kan handig zijn.

Heb zojuist een bericht van de vader van Owen (10 jaar) gehad. Dit is een deel van een langere reactie:

"Ik heb net een indringend gesprek gevoerd met Owen, en ben met hem door de wijzigingssets op OpenStreetMap gegaan. Geconfronteerd met de feiten moet hij toegeven ook hij niet alleen goedbedoelde toevoegingen gedaan heeft maar ook wijzigingen waarvan hij donders goed wist dat hij daarmee het harde werk van een ander vandaliseerde. Ook valt niet te ontkennen dat hij daar al langer mee bezig was dan de afgelopen 2 weken.

Met oprechte schaamte moet ik u mijn excuses hiervoor aanbieden.
Voor wat het waard is: voorlopig zal Owen al alleen nog onder mijn toezicht op de computer zitten, en dan alleen nog maar om huiswerk te maken. De site van OpenStreetMap is voor hem nu uitdrukkelijk verboden.

Wilt u ook mijn verontschuldigingen overbrengen aan de bewerkers die keer op keer de wijzigingen van Owen hebben moeten herstellen?"

Bij deze.

Erg netjes van die vader. Dat zie je tegenwoordig ook wel eens anders.

Mooi… Laten we hopen dat Owen later een echte mapper wordt en een constructieve bijdrage gaat leveren aan OSM in de toekomst :slight_smile:
Ben toch benieuwd of hij uit Zwijndrecht komt en of ik de juiste basisschool heb gemaild?? Dan kan ik toch nog even een berichtje ter info sturen.

Eggie

Er zijn voor mij nog vele onduidelijkheden: 10 jaar, huiswerk op de computer, ‘mappen’ onder normale schooltijden door meerdere leerlingen. Een vrije school? Een invalleerkracht? Een leerkracht met ordeproblemen?

Ha Mattheus,

Denk voorschoolse opvang, want de ellende begon, zoals je uitgezocht hebt, al om 8.15 u op een schooldag. Zal wel zo iets zijn als: “Juf mag ik vast op de kompjoeter als ik vast de stoelen van de tafeltjes haal?” :slight_smile: “Zal ze keurig netjes achter elkaar zetten! …dan mag ik in de pauze toch ook op de computer???”
Mogen Destiny en Daan me dan helpen?"
“Tuurlijk Owen… maar maak er geen Bermudadriehoek van in de klas …” :slight_smile:

Het belangrijkste is dat het is gestopt. Nu nog wat water in het “Nuldernauw” en er kan weer een update komen voor de fietskaart.
Met dank aan ToffeHoff!

Eggie

Wat ik me wel afvraag is hoe die vader erachter is gekomen dat deze Owen dit deed.

EDIT: Trouwens zo jong en dan toch al zo’n taalgebruik. indrukwekkend

Vader schijnt behoorlijk wat van OSM en mappen af te weten en Owen is al langer dan 2 weken actief geweest met ‘mappen’.

Speculeren heeft geen zin. Het waren kwajongensstreken en de kans op herhaling is niet heel erg groot.

Hopelijk zijn die andere 2 vriendjes van Owen, zodat we niet met 3 afzonderlijk opererende kleuters te maken hebben.
Gezien de reactie van de vader zal het taalgebruik ook wel tersprake zijn gekomen.

Aan de ander kant…10 jaar…en dan ook nog “goede” aanpassingen in OSM vind ik knap, of ik wordt echt oud :slight_smile:

Ik denk dat je oud wordt. Op mijn 10’de was ik ook al jaren bezig met soort van "osm"en, maar dan niet met een computer. Ik verzamelde falk stadsplattegronden van mijn zakgeld, en als wegen dan veranderd waren ging ik aan de slag met prit en papier om de wegen toe te voegen op de kaart. Dat ging behoorlijk en dat deed ik al op mijn 8ste.

Ik vrees dat ik na al die jaren niet veel veranderd ben, alleen zijn mijn methodes nu anders…

Dat geval in zwijndrecht heeft kennelijk zoveel indruk gemaakt. Het is zelfs op het Poolse forum te volgen. Het grappige is dat het verhaal elke keer een beetje anders wordt. :slight_smile:
Kort vertaald komt het er op neer dat we wel erg volhardend zijn in het bewaken van de kaart als Nederlandse (en ik vind ook Duitse) mappers.
Eggie

W Holandii zdecydowano sie w koncu ( po przerobieniu blokowania kont i blokowaniu IP ) by napisac maila ze ich dzialalnosc ma takze konsekwencja prawne podlegajacej karze pienieznej (wandalizm). Inni uzytkownicy byli tak konsekwentni, ze w koncu znalezli nawet szkole do której chodza ci uczniowie. Powiadomiono dyrektora, on ma podjac dalsze dzialania. To stan na dzien dzisiejszy.

Tak sobei pomyslalem, ze jako stowarzyszenie moglibysmy nawet skuteczniej w przypadku wandalizmu wysylac jakies pisma do ludzi, badz szkól. Cale szczescie nie mamy w Polsce z tak ekstremalnym przypadkiem do czynienia

Vrij vertaald volgens Google:
In Nederland besloot in augustus tot het einde (na de conversie naar rekeningen en het blokkeren van IP-block) om een email te schrijven met hun activiteit is ook onderworpen aan de juridische consequentie van een boete (vandalisme). Andere gebruikers waren zo consistent, dat zelfs in de ze uiteindelijk de school waarmee deze studenten bij te wonen gevonden. Kennis van de directeur, heeft hij verdere actie te ondernemen. Deze staat van de huidige dag.

Ja sobei dacht dat als vereniging kunnen we nog beter in het geval van vandalisme een brief te sturen naar de mensen, met of scholen. Gelukkig hoeven we niet hebben in Polen met zo’n extreem geval te maken

:wink: :wink:

Robert

Ok ik geef toe, zwijndrecht ligt uiteraard ook echt in (zuid-)Holland. Dus technisch gezien is het niet incorrect. Toch voel ik me als brabander lichtjes gekrenkt dat ze niet over Niderlandy spreken. (:

Hé … daar begint de volgende. In Duitsland heeft het “Zwijndrecht-onderwerp” ook bijna tot stammenstrijd geleid.
zie: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=172574#p172574
Daar vroeg ook al iemand of een Zwijndrechter een Hollander of een Nederlander is. De discussie ging toen verder of een Eislinger een Badener was of een Würtenberger. Het forum besloot dat het allemaal Schwaben zijn.
Sinds ik een Schwabenmop op het Duitse forum plaatste blijft het stil.:slight_smile:
Eén ding nog…de Duitsers hebben veel betrokkenheid betoond met de schade in Zwijndrecht! Hulde!

Niet om te slijmen, maar Brabant is m’n favoriete fietsprovincie. Zit in tien minuten over de Moerdijkbrug op de fiets! Alle seizoenen mooi.

Eggie

Ah een verborgen rood-wit geblokt hard. Zeg je de rode leeuw op de gele achtergrond in de nabije toekomst al vaarwel?:slight_smile:

Nou eigenlijk ben ik een Brabander. Voor 1421 (St-Ellisabethsvloed) stroomde het Oude Maasje door Sterrenburg in Dordrecht. 'k woon “net” onder de oude rivierloop. Dus in Brabant. Willem van Oranje liet Bakens plaatsen toen de Biesbosch ontstond vanwege de visrechten. De rivierloop was niet meer te zien. Naar die Bakens wordt momenteel gezocht. Wordt het baken (molensteen met houten paal) gevonden ten noorden van mijn huis dan blijf ik Brabander, zoniet dan ben ik een Hollander. Je ziet… een identiteitscrisis. :slight_smile:
Er is nu onlangs gegraven bij de Laan van Europa (plein). Bij Hank staat er één aan de kant van de weg.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.77413&lon=4.66006&zoom=15&layers=M

Bij Maasdam duikt het Oude Maasje weer op als Binnenbedijkte Maas. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.7905&lon=4.562&zoom=13&layers=M
Je ziet…ben een soort Mapper uit de Middeleeuwen.
Eggie

Zeg maar gerust dat je ook de laatste der Mohicanen bent. Als ik het goed bezie lig je nog in het laatste kleine stukje nederland waa het groene monster nog niet langs is geweest.

Robert

Ha Robert,

Klopt…maar hier is Ldp toch nog mee bezig? Het is ook een lastig stuk vanwege de vele nieuwe woningbouw rond R’dam. Ben ook behoudend met het invullen van grondgebruik. Alleen nieuw te ontwikkelen recreatiegebieden en ontbrekende grote wateren vul ik in. O.a. Sophiapolder,Devel.
Alles moet anders toch weer worden gewist. Heb overigens niet zoveel kaas gegeten van het Groene Monster.

Eggie