Satellietbeelden laden niet in josm onder linux ubuntu 11.04

Vandaag ubuntu 11.04 geïnstalleerd en dan JOSM geïnstalleerd.
Maar als in de voorkeuren onder WMS volgende url instel:

http://openstreetmap.pl/balrog/bing/?

Dan krijg ik rode tegels te zien met ‘error’.
Wie kan mij eventueel de exacte url doorgeven?

(Deze url heb ik gevonden op dit forum)

Alavst bedankt.

Ik gebruik (onder andere) ubuntu (ook windows trouwens)

Maar in JOSM kun je gewoon op het menu “imagery” klikken en dan op “bing sat”. Dan laat hij bing satteliet beelden in.

Heb ik ook geprobeerd, maar er worden er geen geladen.
Zal josm eens opnieuw proberen te installeren

Heb je JSOM via het software centrum geinstalleerd?

En je moet natuurlijk ook eerst een stuk kaart downloaden voor je de satteliet erbij kunt opvragen.

Dat zou dus gewoon moeten werken doet het hier ook op 11:04.

wellicht dat idd opnieuw installeren helpt

thug_n_g,

Is me gelukt.

Had het inderdaad via software centrum geïnstalleerd.

Intussen heb ik ubuntu eraf gesmeten omdat ik de nieuwe gui maar niks vind.

Dan maar xubuntu geïnstalleerd en dan via software centrum josm en de plugins geïnstalleerd en nu heb ik zelfs meerdere mogelijkheden om satellietkaarten te downloaden.

Grtz,
Christophe

De satellietfoto’s van Bing moet je laden via de speciale URL ‘bing:bing’. Die link van balrog lijkt me iets uit de prille begintijd van het toestaan van het tracen vanaf Bing, voordat er officiële support in JOSM zat.

We zijn overigens verplicht alleen de ondersteunde methode (bing:bing) in JOSM te gebruiken, in verband met het tonen van de attributie binnen de editor.

Hoe komt het dan dat ik vanuit josm altijd gewoon imagery bing sat kan doen zonder dat ik ooit een of andere url nodig heb gehad. Ook met mijn nieuwe computer die ik kort heb en JOSM net heb geinstalleerd heb ik nooit een url hoeven op te geven. Volgens mij zit die url dus gewoon ingebouwd tegenwoordig onder imagery bing sat

Sinds het officiëel mogelijk is, zit het inderdaad al ingebakken in JOSM.

De problemen komen/kwamen wanneer je al een oude config had, van voor die tijd. Dan was er een tijdje de mogelijkheid dat bing:bing niet werd toegevoegd. Ik neem aan dat dat tegenwoordig wel gewoon hard toegevoegd wordt wanneer je het nog niet in je config hebt.

Edit: Ik denk dat het originele probleem vooral komt doordat OSM tools in linux distro’s meestal ver, erg ver achterlopen op wat courant is binnen OSM.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit klopt!
Vandaag via het ubuntu linux softwarecentrum osm-versie 3751 gedownload, terwijl op de josm-website sprake is van versie 4064.

Het is nu wel zo, dat linux-gebruikers de laatste versie los kunnen downloaden via de site van josm.

Het ingebouwde softwarecentrum dient eigenlijk om makkelijker te kunnen installeren/deïnstalleren van programma’s, wat met zich meebrengt dat de ubuntu-linux developers eerst deze nieuwere versie in het repo’s dienen op te nemen.

Exact, en OSM tools ontwikkelen zich ook gestaag door. Voor JOSM zou ik zelf dus gewoon de latest of tested downloaden en gebruiken.

Toch blijf ik het raar vinden want op mijn nieuwe computer heb ik JOSM via het softwarecentrum gedownload. En daar werkt bing gewoon direct ingebouwt.

Het punt van het softwarecentrum is trouwens dat canonical de software ook checkt op veiligheid, dus via het softwarecentrum weet je zeker dat je software niet schadelijk is. Op het internet is dat altijd maar de vraag (hoewel ik betwijfel of josm schadelijk zou zijn)

Offtopic, maar met de gewone Ubuntu is het mogelijk om de oude Gnome interface weer te activeren zodat je van Unity af bent zonder daarvoor een nieuw besturingsysteem te installeren.