Gebouw doormidden knippen

Ik ben bezig het bouw- en infrapark in Harderwijk in kaart te brengen, nu wil ik alleen een gebouw doormidden knippen en ik snap niet helemaal hoe het in elkaar zit.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.333058&lon=5.644589&zoom=18&layers=M

Daarnaast nog de vraag of het gebouw echt doormidden moet, in eerste instantie leek me dat logisch omdat het eigenlijk twee losse gebouwen zijn (die intern wel verbonden zijn). Maar wellicht is het gewoon op te lossen door huisnummers aan beide gebouwen toe te kennen.

Waar het misgaat is het selecteren van de area van het gebouw. Ik heb het idee dat het een soort inner polygon van het omliggende grasveld is. Ik heb het in JOSM en Merkaartor geprobeerd en bij het selecteren krijg ik soms wel het gebouw en soms niet (door het aanklikken van de lijn) en ik snap niet waar dat door komt omdat ik voor mijn gevoel elke keer dezelfde actie uitvoer.

Ohja, ik ben nog redelijk nieuw met OSM. Heb net het boek van Ramm, Topf en Chilton uit en een kleine 100 objecten bewerkt.

Dus eigenlijk twee vragen.
-Stel dat ik het gebouw doormidden wil knippen, hoe doe ik dat in dit geval?
-Is het handiger om te knippen of volstaat het om alleen huisnummers toe te kennen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bij dat soort complexere gebouwen met meerdere huisnummers maak ik meestal nodes met de tag building=entrance op de plaats van de ingangen. De huisnummers zet ik dan ook op die nodes en niet op het gebouw. Meestal weet je namelijk ook niet hoe de verdeling binnen in het gebouw is, dus waar zou je moeten knippen?

Als je een gebouw wel wilt knippen, maak dan nodes aan op de plaats van de knip. Selecteer de nodes op de plaats van de knip plus de way van het gebouw en druk op “P”. (Dit zijn de instructies voor in JOSM.) Daarna natuurlijk nog wel de twee halve gebouwen sluiten zodat het weer area’s zijn.


Het probleem met het selecteren van het gebouw kwam doordat het “gebouw” twee keer was getekend. Eén way voor het gebouw en één way voor het gat in het grasveld. Dit is een gevolg van hoe de import van de 3dShapes is gegaan. Het is natuurlijk overbodig om daarvoor twee ways te hebben. Ik heb dus de way voor het gat in het gras verwijderd en vervolgens de way voor het gebouw toegevoegd aan de multipolygon voor het grass met role “inner”.

Bedankt voor je hulp!

Ik heb het gebouw doormidden geknipt, het zijn eigenlijk twee verschillende gebouwen en de verdeling is erg duidelijk. Op satellietfoto’s is het bijvoorbeeld al goed te zien aan het dak en als je erlangs loopt al helemaal.

Bij complexe gebouwen gebruik ik meestal een generieke en eenvoudige manier.
Ik teken de twee gebouwen overnieuw. Gaat heel eenvoudig omdat JOSm an nodes plakt.
Na tekenen het onderliggende grote gebouw selecteren met Alt-klik en verwijderen.
Klaar is kees.
Zeker bij verschillende knips is dit veel eenvoudiger.