Een route aanmaken.

Sorry voor (waarschijnlijk) een beginnersvraag: als ik aan een bepaalde route een stuk wil toevoegen dan selecteer ik dat stuk en neem dit op in de “relatie editor”. Wat nu als ik van dat bepaalde stuk maar een gedeelte nodig heb? Moet ik dat dan eerst splitsen, het benodigde gedeelte toevoegen en dan de zaak weer aan elkaar knopen of gaat het misschien iets handiger? Het zal wel voor de hand liggen, maar ik kom er even niet uit.

Voel je vooral vrij om vragen te stellen! :wink:
Een weg splitsen (Potlatch, X of JOSM, P) maakt er twee verschillende stukjes van, maar ze blijven aan elkaar gekoppeld. Je kunt ze apart selecteren en de tags aanpassen, of in dit geval een van de stukjes opnemen in een relatie. (Wel na splitsing opnieuw de gewenste stukje selecteren.) Ze hoeven dus niet achteraf weer aan elkaar geknoopt te worden.

Valt me op dat de “AND” wegen meestal al in stukjes zijn van kruising naar kruising. Je moet vooral oppassen met de nieuw wegen, m.n. voet- en fietspaden, want voor het aanbrengen van een route moet je steeds splitsen. Ik vergeet het vaak en moet het achteraf weer corrigeren.

Wel splitsen, maar niet achteraf weer samenvoegen, want als je samenvoegt, dan worden de relaties ook weer samengevoegd.

OK dus toch gewoon splitsen. Ik dacht dat er misschien een mogelijkheid was (via een listige toetsencombinatie) om het benodigde gedeelte te selecteren, maar dat is dus niet zo.

Daar was ik inmiddels zelf ook achter gekomen :slight_smile:

Vooral op ways waarvan je het eindpunt niet ziet vanaf het begin punt … (ja, ja, gewoon uitzoomen. duhhuh) … voeg ik in JOSM direct toe aan de relatie. In het relatiescherm zie je dan dat hij keurig aansluit op de voorgaande way. Vervolgens volg je je track en de way tot waar ze afscheid van elkaar nemen. Is dat niet het einde van de way, dan splits je hem. Loop je met derichting van de way mee, dan kun je gewoon verder gaan. Loop je tegen de richting van de way in, dan staat na het splitsen het ongewenste deel in de relatie en zul je die moeten wisselen met het gewenste stuk.

Kunnen jullie me nog volgen? :wink:

Nee, maar ik probeer het straks wel even uit :slight_smile:

Nu ik in ieder geval een heel klein beetje snap van relaties e.d. heb ik in ieder geval gezien dat ik door invoeging van een rotonde de route van lijn 1 alhier heb verkloot. Herstellen lukt zo te zien ook nog :slight_smile:

Kijk goed bezig. :slight_smile: