Muutama kysymys

Tervehdys kaikille!

Olen uusi käytttäjä ja tämä karttojen tekemisharrastus taisi juuri puraista.
Kysymyksiäkin tuli mieleen. Miten heitän gmapsupp.img:n mapsourceen? Onnistuin kyllä teoriassa gmaptoolin/mapsettoolkitin avulla, ja asensin install.batin onnistuneesti, mutta Mapsourcessa ei karttaa näy. Toiminto “hallitse karttatuotteita” näyttää myös OSM:in asentuneen. Käyttis on WIN7 Home Premium 64-bit.

Toisekseen, missäs olisi ajantasaisia tilastoja Suomen OSM-tilanteesta? Wikin tilastot ovat vähintään kuukausia vanhoja.

Entä miksi Mikkelin seudulla näkyy paikkamääritteenä Telkonniemi? Kartassa se näkyy olevan Leppävirran ja Kuopion välillä. Onko kyseessä jokin bugi?

Minulla on sen verran paha Windows-ihottuma, etten ole MapSourcea kokeillut. Ilmeisesti mkgmapilla voisi tehdä jonkin NSIS-asennuspaketin, jolla asennus voisi onnistua.

Vaikuttaa siltä, että myös QLandkarteGT kaipaa muuta kuin pelkän gmapsupp.img:n. mkgmap-ajon jälkeen sille voi antaa tiedoston osmmap.tdb ladattavaksi. Mielestäni QLandkarteGT on melko hyödytön muuhun kuin karttakäännöksen laaduntarkkailuun, koska selailemisessa SlippyMap toimii niin hyvin. QLandkarteGT ei osaa reitittääkään.

Jos joku haluaa kilpailla minun karttojeni kanssa, niin aivan vapaasti; sitähän varten kaikki skriptinikin ovat saatavilla. Minun ‘kohdeyleisöni’ on GPS-laitteet, ja yritän pitää karttani virheettömänä ajamalla käännöksen lähes päivittäin ja korjaamalla havaitut virheet. Päivitän karttaani vain, jos pidän virhettä merkityksettömänä.

Se johtunee tästä paikannimisolmusta, jolle on asetettu place=region, jota ei näytä olevan wikissä. Olisiko place=hamlet parempi? Yleensä outouksista voi kysyä muutoksen tekijältä. Tai, jos tunnet seudun, voinet korjata sen itsekin.

Olinpas tyhmä… Kartta oli asentunut oikein mallikkaasti MapSourceen, mutta oli hankalassa paikassa sen näkyville saamiseksi.

Pitääpä katsoa tuota Telkonniemeä. Ei ole tietoa liiemmin, mutta pieneltä kylältähän tuo vaikuttaa.