Hoe knoop je wegen precies aan elkaar vast in een editor?

Johanmyst,

Een aantal antwoorden kan ik zo wel geven. Voor het gebruik van de editor, hoe je dingen doet, moet je het eigenlijk gewoon een keer zien.
Eerst de antwoorden:

  • Tekenen van wegen met slechts 1 track zal nooit precies zijn. Dat is ook niet erg. andere mensen die er langskomen zullen wanneer de afwijking te groot is er wel weer een correctie op maken. Uiteindelijk komt alles goed. Doe het zo goed mogelijk en draag je GPS altijd open en nooit ergens in je zak of iets dergelijks.
  • Ik heb gekeken op het stukje waar je bezig bent geweest. Was wel even zoeken. Met een permalink had het allemaal wat eenvoudiger geweest. Ik heb geen vreemde / foute dingen gevonden.

Permalink: Ga naar http://www.openstreetmap.nl en zoek je gebiedje op. Druk op “Permalink” rechtsonder in het beeldscherm en kopieer de URL in je bericht.

Tijdens het kijken naar jouw gebiedje zag ik wel een aantal zaken waar ik je op eenvoudige manier op weg kan helpen.

Ik zal je een PM sturen en dan regelen we het samen.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

PS: Ik voorspel dat Ligfietser net te laat komt. :wink:

Zo te zien zijn de wegen goed ingetekend.
(Btw het is handiger een link als deze te geven ipv garmin coordinaten: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.050321&lon=4.729057&zoom=18&layers=M))

Een brug teken je in als bridge=yes layer=1 motorcar=no (of highway=cycleway)
De gps heeft altijd een bepaalde afwijking maar het kan ook best dat de wegen niet goed liggen.

Sorry voor het ongemak van de coordinaten, maar goed zo zie je dat ik een beginner ben :wink: en nog dingen moet leren.
Mijn GPS zat trouwens open in de lucht op mijn fietsstuur.

Dat van die Permalink zie ik nog 1-2-3 niet zo gauw.

Toch al bedankt voor de antwoorden.

Haastige spoed is zelden goed. Openstreetmap.nl heeft geen permalink optie (moet er wel komen). Je kan trouwens beter kijken op de http://openstreetmap.org kaart daar vind je naast een permalink knop rechtsonder, ook een plusknop rechtsboven met nog meer opties (mapnik/osmarender/cyclemap en gegevens layer)
De openstreetmap.nl kaart heeft men bewust leeggelaten (maar dan heb je er ook minder aan).

Op http://tile.openstreetmap.nl/ vind je wel een permalink en de optie om te kiezen uit meerdere kaarten.

Yep, die tile.kaart bedoelde ik.

(Ben wel lekker bezig vanavond. :frowning: Was een zware dag vandaag)

De ervaring leert dat de Oregon even een kwartiertje aan moet staan om de beste nauwkeurgiheid te bereiken.

Gisteravond, naar aanleiding van de wiki-discussie, kwamen we ook tot de conclusie dat het beter is om de website anders in te richten. Dus er gaat binnenkort e.e.a. veranderen. Zie ook ZMWandelaar’s post hierover. Over de kaart als backgroud waren de aanwezigen wel tevreden, alhoewel ik het met je eens ben dat het toevoegen van de permalink nuttig is.

@johanmyst, Ik neem aan dat je met de fiets ook vanaf Veenmos op het fietspad Legakker langs Treebord kunt komen? Nu ontbreekt die verbinding. Idem voor de aansluiting vanaf Sterremos. Zie http://www.openstreetmap.org/?lat=52.05063&lon=4.72753&zoom=17&layers=M Ik heb ook de 50km snelheidslimiet weggehaald op het fietspad ‘Oudeweg’. Ik rij op een racefiets, snap je… :slight_smile:

De OFM was tot 3 weken geleden onbekend bij mij. Sommige aanduidingen waren niet duidelijk. Toen ik een track in Noord Duitsland had gemaakt, heb ik die opgestuurd naar een forumgenoot op een ander forum. Hij heeft me toen een beetje uitleg gegeven. Ook heb ik hem zo’n tiental ontbrekende fietspaden opgestuurd en hij heeft die op de kaart gezet. Deze week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en zelf enkele ontbrekende paden erop gezet. Daarbij heb ik hem gevraagd of hij ze wilde controleren. De meeste bleken goed te zijn aangesloten, een enkele niet. Of er lag nog een stukje pad onder. Bij één fietspad had ik de weg waarop het pad was aangesloten, dubbelgevouwen.

Het waren stuk voor stuk leerzame momenten voor me. Eenvoudige paden kan ik er nu opzetten en m.b.v. de Bing kaart verschuiven. Ingewikkelde dingen doe ik voorlopig maar niet. Dat had ik gisteravond geprobeerd en dat ging mis. Ik heb hem gevraagd om dat te repareren, hetgeen hij ook heeft gedaan.

Eigenlijk zou elke beginner een ervaren mentor moeten hebben die de paden controleert zodat de beginner ervan leert en enig zelfvertrouwen krijgt.
Bij deze bedank ik mijn mentor voor zijn hulp en ik hoop nog enige tijd gebruik van zijn expertise te mogen maken.

@Mattheus: Dat is een uitstekend idee om wat verder generiek uit te werken. Zeker de hint om een Permalink op te kunnen sturen ter controle is erg bruikbaar. Als het goed is neem ik het mee deze zomer als onderdeel van de herstructurering van de OSM-NL Site.

Overigens worden alle vragen als die van jouw hier ook op ons forum serieus behandeld en krijgt iedereen deskundig antwoord.

Groet
Robert

Daar twijfel ik geen moment aan, maar als beginneling weer je niet hoe het precies werkt, zoals een pad vastknopen. Voor een ervaren iemand zijn zulk soort dingen eenvoudig en die ervaren iemand ziet ook onmiddellijk wat er fout is. Je wilt de kaart verbeteren en niet verslechteren door een verkeerde aanpak, waar niemand iets aan heeft.

Zelf heb ik er nu 9 paden aan toegevoegd, die alle 9 zijn gecontroleerd. Bij een eenvoudig pad weet ik nu waar ik om denken moet. Ik heb ook vele paden geopend met Potlatch om de kunst af te kijken. Helaas zie ik ook dat enkele mappers zeer summiere (of soms onjuiste) informatie meegeven aan zo’n pad.

Ik ben ook pas aan het begin van het Mappen en het gaat toch wel snel om te leren. En als je onjuiste of summiere info ziet dan is dat niet zo heel erg en anders zelf even aanpassen.
En soms denk ik dit moet heel erg mooi maar mijn doel is nu om eerst wegen en fietspaden te doen en daarna als ik wat tijd en zin heb alles perfect maken.

fred

Ook ik ben nieuw hier, en vandaag was ik in de nieuwbouw van Hardewijk en het nieuwe industrieterrein van Ermelo. Als ik de Tracks eroverheen laat lopen bemerk ik dat de achtergrond niet klopt. Ik zou dit wel willen aanpassen, maar zou niet weten hoe. Ook op Google earth zijn verouderde foto’s.

Het is een beetje vreemd gezicht, een weg dwars door een boerderij.

Wat doen wij er aan?

Hoi Parie,

Selecteer het “gesloopte gebouw” met de muis. Vervolgens Shift-Delete en weg gebouw.:slight_smile:

eggie

Tja de omgeving zal je toch moeten slopen die oude boerderij en waarschijnlijk ook het omringende land. En daarna kun je pas de nieuwe wegen en zo opnieuw plaatsen.

Als je het netjes wil doen is het soms veel werk maar het belangrijkste is dat de nieuwe wegen op de juiste plaats terecht komen.

Ik weet niet alles daar uit mijn hoofd, aangezien Gouda mijn woonplaats is. Ik kom wel bijna elk weekend daar in de buurt, dus ik zal kijken of dat klopt wat jij zegt. Nu met de sneeuw en 's-avonds is het wat onhandiger, ondanks dat ik weet dat er een nog stukje ontbreekt. De oudeweg had ik zelf niet ingetekend, maar had iemand gedaan na mijn melding in openstreetbugs. Ik weet wel dat dat parallele stuk aan de Meentweide niet Oudeweg heet, maar niet wat het moet zijn. En als jullie aanpassingen maken wat betreft snelheden, en dat soort dingen, ik vind het prima (moet natuurlijk ook wel met Openstreetmap).
Heel veel bruggen en aansluitingen in de Mossenbuurt schijnen ook nog niet geheel te kloppen op Openstreetmap. Maar wat betreft de Veenmos en Sterremos moet je inderdaad op het fietspad kunnen komen, want dat fietspad daar is verplicht. Je mag daar (niet meer, vroeger wel) op de rijbaan rijden met een fiets.
En volgens mij is de Legakker een zijstraat van het fietspad , en behoort het fietspad zelf tot het Treebord, maar ja ik kan het nu niet even controleren.

Zo, ik heb eindelijk weer kans gezien om een paar stukjes wegen in het gebied toe te voegen. En zoals al gezegd mijn track of juist andersom klopt uiteraard weer niet helemaal met de wegen. Maar ja dat is logisch zoveel verschillende gps-en, dan ook zoveel verschillende tracks. En daarbij zit mijn gps op een fiets, ja dan krijg je al gauw een wat rare track. Ik heb wel wat wegen iets aangepast omdat ik anders een koppeling niet goed kon maken. Maar of “de driehoek-splitsing” bij Broekweide en Meentweide nu helemaal juist is?? Oh ja, kon een klein stukje daar niet goed éénrichtingsweg maken.
De Oudeweg is trouwens alleen die gele weg.
En heb even het fietspad van Treebord (zie dat de Legakker al aangepast is) doorgetrokken naar Veenmos, zoals je al vroeg. Heb Sterremos nog steeds niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat je daar ook van het fietspad op kan komen.

Edit: Het lijkt erop dat ik het nu niet helemaal goed gedaan heb. Op het meest ingezoomd gaat het goed, maar als ik dan uitzoom verdwijnen er stukjes straat of krijgt een straat de verkeerde straatnaam. Of ligt dit gewoon aan mijn PC of browser. Dus als iemand nogmaals hier weer naar wil kijken, zie de permalink in mijn 1e post.

@johanmyst, ik heb de situatie en straatnamen en het eenrichtingverkeer bij Broekweide, Meentweide, etc. gecorrigeerd. Wat ik niet zeker weet is de aansluiting van het fietspad “Reeuwijkse Hout”. Klopt het dat dit over de Oudeweg aansluit op de Broekweide, of iets verder naar het oosten als T-kruising op de Oudeweg?

Ik heb zelf niet alle nieuwe wegen in dat gebied ingetekend, dus ik ga er even vanuit, (controle moet even weer op zich laten wachten) dat het maar juist is. Alhoewel ik het niet raar zou vinden als dat fietspad inderdaad iets naar het oosten moet.

Bij het corrigeren van de straatnamen e.d. is wel de hooiweide nu weggevallen, die haaks op de Moerweide staat (zuidelijke richting)
Het deel in noordelijke richting sloot wel aan op de Oudeweg. Je kan daar nog wel naar toe maar is nu een doodlopende weg geworden. Je kan met een auto en fiets niet meer daarvan op de Oudeweg komen.

Bedankt voor de correcties.