Wegen iets verleggen met JOSM

Soms zie ik dat er wegen niet helemaal juist gepositioneerd zijn. In JOSM kan ik dan nodes verplaatsen naar een betere positie. Als ik echter wil uploaden roept JOSM iets van “er is niets gewijzigd dus er valt niest te uploaden” . Dat gebeurt dan dus ook niet. Heeft iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Je hebt verse data gedownload, nodes verplaatst, en je klikt dan op upload, en hij zegt dat?
Heb je meerdere lagen staan? Is de juiste laag actief?

Heb je een screenshot van JOSM voordat je op upload klikt?

Hoi Peter

Ik heb inderdaad verse data. Als ik 1 node van een weg verplaats en vervolgens de gehele weg selecteer klik ik op “bestand> upload selectie”. De melding is dan “Geen aanpassing aanwezig om te uploaden” . Dat vind ik vreemd. Werkt dat bij jou wel? Ik heb versie 3965.

(Of moet ik het op een andere manier uploaden?)

Nog nooit een selectie geupload, doe altijd alles. Maar goed als je een node verplaatst heb je de data van de node aangepast. Als je vervolgens de way selecteert dan is er in de way-data nog niets aangepast. Pas als je tags van een way aanpast of het aantal nodes in een way verandert dan zal JOSM detecteren dat de data van de way is aangepast. Als je die node (erbij) selecteert zal JOSM toch wel wat te uploaden hebben neem ik aan.

Het is trouwens wel handig om niet elke aanpassing apart te uploaden. Je kunt ook wijzigingen in hetzelfde gebied in een zelfde changeset terecht te laten komen (terwijl je aanpassingen tussendoor wel upload), met natuurlijk bijpassend commentaar. Handig voor jezelf om terug te kijken wat je gedaan hebt, en natuurlijk ook de andere OSM’ers als ze willen kijken wat je hebt gedaan :slight_smile:

Precies. De meeste mensen gebruiken de 4e knop van de werkbalk, en uploaden dan alles wat er veranderd is. Dus niet alleen een selectie.
Dat zou altijd moeten werken.

Inderdaad is de way niet veranderd als je alleen de nodes verplaatst.
Zelfs als je de way in z’n geheel naar de andere kant van de wereld verhuist, en alls nodes los van elkaar nog eens omgooit is je way niet veranderd. Alleen de nodes…

Heren bedankt. Denk dat ik in het vervolg maar alles in 1 keer upload. Dan gaat het ws wel goed.