Rendering rotondes (was: Probleem met NAP route (LF9))

Toevalligerwijs hebben de laatste twee relaties (1733 stuks) 1 member meer dan de eerste (1732 stuks). De laatste member in relatie 1271389 is 84241060 en de laatset in 1271390 is 7108577… Ik neem aan dat ze dus veilig verwijderd kunnen worden. De eerste en laatste members in alle relaties komen overeen (m.u.v. de probleemgevallen), anders maar uit de history terughalen. :wink:

Gollem, je zou ook eens de projectie-instelling in JOSM moeten nakijken. Map settings, tabje Map projection (1e tabje), dan Projection method op Mercator zetten. I.i.g. niet op WGS84 zetten. De andere projecties moet je ook niet gebruiken, omdat die voor een land bedoeld zijn. UTM is wel wereldwijd, maar verspringt om de 6 graden longitude.

De rotonde Eike’s Hof, vlak bij de ways die je opgaf, maakte het probleem inzichtelijk.

B.t.w., ik heb de 2 overbodige relaties verwijderd.

Bedankt!

1732 en 1733 komt mij bekend voor, dacht eigenlijk dat dat het nummer was, maar dat is dus het aantal wegen dat in de relatie zit?
Ik zie dat ik nog veel moet leren…

Ik heb nog het volgende gedaan:

  • De probleemwegen heb ik toegevoegd aan de goede relatie.
  • Een paar losse stukjes ook toegevoegd, zodat alles aaneensluit. 2 stukjes bij Kanaalweg (waarvoor ik ook de weg aan de andere kant van de secondary weg moest opsplitsen), alsook een stukje secondary weg onder de rotonde.
  • 2 stukken fietspad oneway gemaakt. 1 daarvan, 7108577, ook omgekeerd. Hiervan weet ik uiteraard niet 100% zeker of het klopt, maar het lijkt me sterk dat dat niet zo is.

Zie changeset: http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/6463795

Die rotonde ziet er sinds kort niet uit, heb hem oorspronkelijk gemaakt in Merkaartor, maar ben tegenwoordig bezig in JOSM, omdat Merkaartor zo vreselijk langzaam is.
Heb in JOSM wat aan die rotonde gewijzigd maar nu is het bijna geen rotonde meer met al die knikken.
Bedankt voor de tip, zal vanavond een in de instellingen kijken.

Je had toch bij ZMWandelaar moeten langskomen een maand geleden :wink: Dan had je e.e.a. kunnen bijleren onder het genot van heerlijke erwtensoep!
Maar niet getreurd, er worden volop plannen gemaakt voor nieuwe mapping parties volgend jaar op de talk-nl lijst.

De rotonde zelf ziet er op zich goed uit (ook op de kaart; al geupdate), alhoewel de punten beter verdeeld zouden kunnen worden. De knikken in de toegangswegen (bedoel je die?) niet. Een GPS track zou hier welkom zijn.

alle drie de stukjes fietspad ( uit de links die ik hierboven opgaf) zijn oneway richting de rotonde.

De Kanaaldijk tussen de Concordiaweg en de Hugo de Grootstraat bestaat uit een stuk waar je wel met de auto mag komen en een stuk waar je alleen mag fietsen/lopen, tenzij je een schipper bent dan mag je er wel met de auto rijden.
Dat is het stuk weg waar ik 2 jaar geleden al mee bezig ben geweest, toen ging het ook fout met LF9.
Had ik het eindelijk voorelkaar dat ik er niet met de auto overheen werd gestuurd…een week later was dat weer wel zo.

In de kaart van ligfietser, op mijn gps, zitten/zaten er allemaal knikken in de rotonde

Komt ongetwijfeld door de punten verdeling, maar als ik dat goed wil krijgen kan ik hem beter verwijderen en helemaal opnieuw beginnen, en zit ik weer met de relaties.

Die knikken komt waarschijnlijk doordat het mkgmap programma nodes wegfiltert die erg dicht op elkaar liggen.

Om een mooie ronde circel te maken hem ik mij aangeleerd om in JOSM de nodes zo dicht bij elkaar te leggen dat in schaal 1:6+ geen halveringsplustekens meer getoond worden in de rotonde.

(In JOSM wordt op een way tussen twee nodes een ±teken getoond. Verplaatsen van deze plus maakt automatisch een nieuwe node.)

Overal waar ik dat teken nog wel zie voeg ik een node toe op de plaats van het ±teken.

Op de garmin ziet dat er dan zo uit:

http://www.openstreetmap.org/browse/way/81912267

Niet zo fraai dus, is er in josm dan geen tool om automatisch cirkels te tekenen? In merkaartor bestaat zoiets dergelijks wel.
Ik zal eens op de mkgmap lijst vragen of ik iets aan de instellingen moet doen om de rotondes wat fraaier te krijgen.

Dit is inderdaad een interessant probleem.

Eerste even de twee uitgangspunten van mijn analyse:
1- http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=18&lat=52.25709&lon=5.59039&layers=B000000FFFF Putten
2- http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=18&lat=52.1696&lon=5.39063&layers=B000000FFFF Amersfoort

Als ik goed kijk staat 1 beter op de kaart dan 2. De rotonde 1 is ronder dan 2. Verder kunnen we in JOSM constateren dat de rotondes in Putten zijn opgebouwd uit een veelvoud aan nodes dan het aantal op de rotonde van Amersfoort. Deze bestaat namelijk uit 9 nodes.

Kijken we echter op de Garmin kaarten van Lambertus en wellicht ook van Ligfietser (niet gecontroleerd) dan moet ik toegeven dat de beoordeling andersom gegeven moet worden. De rotonde in Amersfoort ziet ronder dan het zooitje in Putten.

Concluderend kan ik twee dingen stellen:

  1. Wanneer de mapper een rotonde uitvoert met een beperkt aantal nodes, dan is de kans dat deze op de huidige Garmin kaarten acceptabel worden afgebeeld groter.
  2. De huidige routines voor het vertalen van OSM data naar Garminkaarten met betrekking tot rotondes zijn niet optimaal.

Aanbeveling:
Ik denk dat dit probleem opgelost kan worden om naar een oplossing te zoeken binnen het maken van de Garmin kaarten. de huidig gebruikte filtering van nodes binnen rotondes moet aangepast worden.

De rotondes op de Garmin kaarten van Lambertus en die van mij zien er identiek uit. Ik vraag me af wat trouwens het nut is van zoveel nodes, dat neemt alleen extra ruimte in beslag en vertraagt de opbouw van de kaart. Aanbeveling: gebruik zo min mogelijk nodes dan noodzakelijk, die rotonde in Amersfoort ziet er rond genoeg uit en heeft maar 10 nodes, 8 zou ook nog wel kunnen volstaan.

De reden waarom ik meer nodes gebruik is dat het er beter en natuurlijker uit ziet. Wanneer de routine van jullie kaart goed zou zijn, dan zou het resultaat gelijk moeten zijn als wanneer ik nu naar JOSM ga en om de andere node er een verwijder.
Door zo te doen zal ik nooit zo’n zooitje maken als er nu van is gemaakt op de Garmin kaarten.
Het lijkt net of er nodes zijn verplaatst tijdens het filteren. Zo’n kartelrand is toch gek zoals die zichtbaak is bij de rotonde van de Nijkerkerstraat/van Gheenstraat?
Kun jij die kartels verklaren?

ZMWandelaar

De enige verklaring die ik zou kunnen verzinnen is dat er sprake is van afronding op X decimalen achter de komma. Bij 8 nodes valt het niet zo op, maar als je heel veel nodes hebt, dan juist wel. Door de afronding krijg je feitelijk een soort van grid. Met de afronding wordt een node “verplaatst” naar een gridpunt.

De afronding kan met het bestandsformaat van Garmin te maken hebben.

Dan stel ik voor om niet meer af te ronden. Ik heb getest maar Garmin vind het niet erg om 10 cijfers achter de komma terug te krijgen. Grid is niet erg, maar je moet hem wel werkbaar klein houden.
Weten we wat het kleinste grid/afronding is die Garmin aan kan?

Zal het vanavond testen.

Ik denk dat Frank gelijk heeft, je zou eens de bewuste Garmin tile kunnen editten met GPSmapedit. Dan zie je dat het grid van Garmin niet zo fijnmazig is dat al die nodes netjes op het cirkeltje passen. Ik kan het niet in getallen uitdrukken, misschien dat er Garmin experts op het gps.nl forum van Waypoint zijn die dat weten.