Wandelingen op OSM

Volgens mij zijn de meesten gaan wandelen (op vakantie). :wink:

Op vakantie en geen laptop met OSM mee met Wifi bij de tent?

Waar moet het heen in deze wereld …

Ps: kijk hier mijn vakantieactiviteiten: L’ Estartit

Lijkt me een goed idee om de Wiki wat op te knappen. Er zijn niet zo heel pagina’s die over wandelroutes gaan (ik kon er maar 3 vinden, dus we hoeven niet veel samen te voegen).

Ik voeg wel wandelroutes toe aan OSM maar voornamelijk lokale korte wandelingen, 1 a 2 uur.

Eerst wat suggesties:
-Moeten we de Engelse pagina’s die over het "taggen"van wandelroutes gaan in het Nederlands vertalen?
-Willen we een pagina waar voor de grote regionale, landelijke en internationale routes wordt bijgehouden waar we zijn (we zijn als community niet goed in onderhoud!)
-Vinden we het praktisch om de uitleg hoe wandelroutes maakt in OSM te scheiden van wat we aan het doen zijn?

met wat overeenstemming hierover kan ik wel aan de slag met de Wiki,

Hugo

1 - Vertalen van buitenlandse pagina’s is het laatste waar ik mijn tijd aan zou willen besteden. Nederland verdient eigen Wandelpagina’s. Kijken naar pagina’s uit andere landen is wel van grootste belang. Overnemen van gedeelten en ideeen is alleen maar handig. Wel moeten deze zaken niet alleen vertaald worden (zelfs uit het Vlaams) :wink: maar ook vertaald worden naar de Nederlandse situatie.

2 - Ja, ik denk dat het motiverend voor nieuwkomende mensen is om een goed overzicht te hebben van wat er wordt gedaan en waar ze direct hun bijdragen kunnen leveren. Ik zelf loop samen met mijn vrouw juist die delen van het Marskramerpad waarvan we geen spoor terugvinden op OSM. De manier waarop we daar achter kwamen kostte vele uren/avonden en dat hoop ik anderen te besparen.
Ja het opzetten van een dergelijke pagina is 1, het bijhouden ervan is 2. Toch denk ik dat het met een DB als OSM niet moeilijk moet zijn om de vorderingen ieder kwartaal bij te houden. OSM weet toch welke aanvullingen er aan routes op Nederlands grondgebied in de afgelopen drie maanden zijn gemaakt? Per kwartaal verwerken van een dergelijke lijst lijkt mij geen onmogelijke taak. Het opzetten van een gestruktureerde set Wandelpagina’s is in dat gehel wel heel noodzakelijk.

3 - Om beginnende enthausiastelingen niet gefrustreerd te zien verdwijnen is vooral een set praktische pagina’s met uitleg en probleem oplossende tips en trucs van crusiaal belang. Ze zijn er in overvloed, maar tegenwoordig verdwijnen ze in de tijd in het moeras van ons Forum. Dit is heel zonde.
Helaas heb ik de afgelopen week een dorpgenoot bij OSM zien vertrekken omdat ik hem niet snel en goed genoeg kon laten zien hoe hij een wijziging ten voordele van hem in zijn route planner kon laten verwerken. En daar baal ik van. Niet dat ik daar gefrustreerd door afhaak, maar wel dat ik besloten heb mijn kennis en tijd, naast wandelen en taggen, te investeren is een duurzaam onderdeel van OSM en dat is Wiki.

Ik zou het geweldig vinden om er niet alleen voor te staan. We moeten snel eens face-en-face hier over praten. Jammer dat je niet op de lijst voor de MappingParty Utrecht staat. Dat zou een goede gelegenheid zijn om hierover verdeer te praten.

Ik denk dat het vaker/structureler updaten van zoomlevel 7 t/m 11 van in ieder geval de wandelroute overlay van de openwandelkaart daar veel effectiever voor is, dan met de hand een wikipagina bijhouden.

Voor mijn wandelen rond Utrecht is zoomlevel 12 (die wordt wel automagisch bijgewerkt) genoeg om overzicht te houden wat er al in kaart is gebracht. Maar ik kan me voorstellen dat een landelijk overzicht dan te veel gescroll wordt.

Ik ben ondertussen voorzichtig begonnen met het in kaart brengen van de wandelknoopnetwerken in de buurt. Het gaat dan om Landerd, Bernheze en Uden.

Is het de bedoeling dat ik dat ook aanpas op de wiki pagina?

Dat mag, maar ik heb nog niet nagedacht over de manier waarop we dat gaan noteren. De huidige manier, met alle respect, is niet bedacht op heel veel toevoegingen. Het overzicht is een beetje kwijt.

Aanvullen op Wiki: Altijd. Ga maar gewoon door in de op dat moment aanwezige systeem.
Fijn overigens dat jij op dat gebied actief bent.

Ik kwam op het duitstalige deel van dit forum nog een mooie kaart tegen:
http://osm.lonvia.de/world_hiking.html?zoom=8&lat=52.08775&lon=5.10203&layers=FFBT

Door op routes te klikken krijg je info over (een deel van) de routes die op dat moment in beeld staan.

Ja, dat is een heel mooi ding. IK hoop dat onze eigen OpenWandelKaart dat ook kan gaan doen… en meer.
Ik weet alleen niet wie het onderhoud en/of development van de nederlandse OpenWandelKaart heeft.

Wij zijn enkele weken terug begonnen aan het Pelgrimspad LAW 7-II (d.w.z. vanuit Den Bosch naar Maastricht/Visé) en ik neem mijn datalogger mee. Vóór de Kerst zijn we d.v. klaar en dan zijn er voor ieder traject (tussen de 10 en 20 km) een gps-track en notities over de ways. Ik zal de ontbrekende ways e.d. (voornl. kleine voetpaden of fietspaden) zelf invoeren.

Ik kan de trajecten ook in een relatie zetten. Nu las ik in talk-nl en op de wiki dat men o.m. het Pelgrimpad als één geheel ziet van Amsterdam naar Visé (en dus als één relatie). Omdat het steeds behandeld wordt als twee afzonderlijke delen is er ook iets te zeggen voor twee relaties. In Den Bosch staan de wegwijzers met aanduidingen naar beide delen. Ik zie ook dat b.v. de Duitse Jakobswege project met kortere trajecten werkt.
Graag jullie meningen.

Tot op heden worden bij ons de LAW’s benoemd zoals de eigenaar dat op zijn/haar site ook doet. Jouw opmerking is dus correct en heb ik voor jouw gemak dan ook direct gewijzigd. Nu zou deze goed moeten staan. Echter niet alle LAW’s zijn op dit punt gecorrigeerd maar zal dat in de loop van de komende weken zeker gebeuren.

Prettig te weten dat er nog meer wandelaars helpen om dit project naar een hoger plan te trekken.
Kijk voor de rest goed naar de bestaande afspraken en heb je daar opmerkingen over, dan horen we dat graag.

Dank voor je antwoord, zmw. Ik meld me weer als ik een relatie hebt aangemaakt met de eerste 30 km.

Toevallig vond tik dit draadje.

Op talk-nl wordt ook gewerkt aan wandelen ! mn Pieterpad

OK. Een relatie heb ik nu aangemaakt [1] en een traject van 10 km opgenomen, inclusief wat paden enz die er nog niet waren. Ik ben niet zo thuis in de wiki; zou iemand de verwijzing willen opnemen?

Ik zou net zoals Gert [2] liever opbouwen in trajecten van 10 à 20 km (d.w.z. dagtrajecten) en die opnemen in een super-relatie. Dat zal komen omdat ik voor het fiestknooppuntennetwerk daar al een tijd mee bezig ben, en het bevalt mij prima om in kleinere trajecten te werken. Ik begrijp uiteraard dat een langeafstandswandelpad anders is dan een fietsknooppuntennetwerk; maar ik vind het zelf prettig werken met kleinere trajecten.

Een bijkomend voordeel is dat als je de relatie via browse bekijkt het meteen een aardig inzicht geeft op de kaart voor een te lopen traject (via view relation on larger map) (al is het jammer dat het kennelijk niet te printen is).

Meningen graag.

[1] http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1159770
[2] zie talk-nl: http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2010-August/011498.html

Als je het fijn vindt om met kortere trajecten te werken moet je dat vooral doen. OSM moet makkelijk zijn voor de mapper. De eindgebruikersapplicaties moeten maar wat extra werk verzetten.

Over de relatie zelf:
Er zit een gaatje in de Hinthammerstraat. Ook ben je op een aantal plaatsen vergeten een way te splitsen voor je hem aan de relatie hebt toegevoegd.

Ik weet niet welke editor jij gebruikt, maar in de relatie-editor in JOSM zijn dit soort probleempjes snel te zien.

Dank voor de reactie, Cartinus. Er komen nog vele kilometers (die we eerst moeten lopen en loggen) en daarna nogal wat uren bij het invoeren in OSM. Als ik er eenmaal echt aan begonnen ben, wil ik het liever niet achteraf moeten aanpassen. Vandaar mijn vraag aan de forumlezers. Maar ik neig er inderdaad naar toe om het in kleine etappes op te bouwen.

Dank ook voor de opmerkzaamheid. Ik heb de fouten gecorrigeerd. In JOSM is dat inderdaad beter te zien dan in Potlatch. De correctie ging helaas niet zonder fouten want de bussenrelaties e.d. in dat kleine stukje weg dat ik moest corrigeren, vielen weg. Duidelijk dat ik nog niet helemaal door heb hoe JOSM werkt (vermoedelijk had ik niet alle relevante relaties in JOSM opgenomen en bij het terugschrijven gingen ze dus niet mee terug; lastig).

Meestal gebruik ik Potlatch waarmee ik me het meest vertrouwd voel (en waar ik minder ongelukken kan veroorzaken). JOSM ben ik net aan het leren en gebruik ik (a) als referentie en om de audio opnamen van mijn Columbus V-900 datalogger af te spelen en (b) om de “super-relatie” te bewerken. Als interface naar de database werkt het uitstekend (zeker voor geschiedenis enz. waar dit niet via browse op het web interface te lezen is, met die time outs).

Dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik ga gebruikelijk meerdere keren met JOSM over een bepaald gebied, waarbij me elke keer weer nieuwe zaken op vallen en bijgewerkt moeten worden eventueel na verificatie met de Mapnik kaart. Dat kan aan mijn inefficiente en wanordelijke manier van werken liggen :stuck_out_tongue: maar ergens vermoed ik dat het voor meer mensen zo werkt.

In de gemeente Rijssen-Holten hebben we (daar woon ik namelijk) een wereldtijdpad, dit wereldtijdpad probeer ik te mappen in OSM.

Het wereldtijdpad (http://www.wereldtijdpad.nl) bestaat uit een route van het jaar 1 tot NU. (ik zelf heb niets met de organisatie te maken, en als het lijkt dat ik er reklame voor maak, dan spijt het me)

Mijn bedoeling was om een knooppunt te maken van de jaren 1 - 10 - 20 … 90 - 100 - 110 - … t/m 2010.

Echter weet ik niet hoe ik deze goed kan taggen,
als:
1) Het kan een meerdaagse wandeling zijn (network=nwn), maar het is absoluut niet vergelijkbaar met een Langeafstand pad
2) het kan een knooppunt route zijn (network=rwn), maar dan zijn de knooppunten om de 10 jaar niet geschikt. (en dit tagging schema staat te discussie)
3) het kan bijna geen (network=lwn) zijn want je komt niet terug op het startpunt

Wat te doen.

Ik heb de eerste 260 jaar getagged als (network=rwn) en Route=foot in Rijssen. Maar kan deze ook makkelijk weer verwijderen.

groet, Bert Tijhuis

Mmmmm, dit is een hele interessante …

Ik heb de website bestudeerd en tot de conclusie gekomen dat het in ieder geval niet voldoet aan de huidige ideeen over RWN. Evenzo is het zeker geen NWN. Daarvoor heeft het teveel een lokaal karakter. Het heeft meer het karakter van een Streekpad, maar dan zou het dus toch een NWN zijn. Interessant dus …

Wanneer we de site bekijken, dan spreken ze over 9 wandellussen. deze 9 zijn niet echt lussen, maar trajecten die allemaal op elkaar aansluiten. Verder als je dieper kijkt bestaan de lussen eigenlijk uit een stuk wereldjaartraject en een verbindingstroute. deze is echter alleen op de wandelkaart (pdf) te zien.
En hiermee is misschien een oplossing gevonden. Wanneer je de titel van de relatie zo kiest dat het een verzameling lijkt/wordt en je zet ern ref met bv “WTP-0-160” of WTP-851-1130" dan kun je iedere lus apart in OSM leggen als een LWN.

Het is maar een idee.

Bedankt voor de info,
Ik wacht nog even wat andere reacties, want ik wil komende zaterdag / zondag nog een paar andere lussen aandoen en registreren.
Het idee om hem als LWN te registreren met als bovenstaande referentie staat me wel aan.
Ik wil er graaf ook een referentie in hebben staan naar de oorspronkelijk website

groet,