duinen

Bij mij in de buurt zijn erg veel duinen. Dit zijn niet alleen die hopen zand maar het hele gebied dat er bij hoort ( Noordhollands duinreservaat) . Nu kan ik iets vinden over de Tag: natural= dune. Maar hierdoor veranderd er op de kaart niets, hij blijft wit. Wie heeft ervaring met het in kaart brengen van duinen en wat is de beste manier om dit te doen

groet

Frank

De duinen bij Wassenaar zijn door mij en anderen getagd met ‘natural=heath’, ofwel heide. Ik zal niet ontkennen dat ik dat een beetje voor de renderer heb gedaan. Maar daarnaast klopt het semantisch ook wel, want de stukken achter de zeereep zijn meestal een mengeling van zand, helmgras, distels, bessenstruiken, naaldbomen, en jawel, heide.

Vergeet natural=scrub ook niet.

Het ‘probleem’ met duinen is dat iedereen wel een beeld heeft bij duinen, maar ‘duinen’ is nog geen landuse, wat natural/landuse=sand/scrub/heath/forest wel is. Vergelijk het met het verschil tussen een Nationaal Park en wat daarin allemaal is te vinden (dat is dus niet alleen maar bos).

Ik vind de duinen bij wassenaar er wel mooi uitzien maar ben van mening dat het wel handig is als ze overal in Nederland het zelfde uitzien. Ik weet niet of hier afspraken over gemaakt kunnen worden, zo ja met wie en hoe. Het zou zonde zijn als het een zootje wordt

groet

Frank

Voor afspraken is er in theorie de wiki, maar in de praktijk lopen er weleens dingen door elkaar. Zoals bijv. het taggen van grasland in het westen als “natural=meadow” en in het oosten als “landuse=agriculture” (als ik het me goed herinner), wat uitmondde in “groen” gebied en “bruin” gebied. (Sorry weer voor de focus op de renderer. Ik weet het. Ik ga tien rozenkransjes bidden.)

Het probleem van de duingebieden zal zichzelf wel oplossen als de 3DShapes landuse-import verder doorbreekt naar het westen.