hoogte restrictie

Op een bepaalde weg staat een hoogteportaal met een restrictie van 2.7 meter. Ik heb dit ingevoerd met
maxheight=2.7

Is dit op de kaart niet zichtbaar, ik zie in iedergeval niets. Of is dit zichtbaar te maken, lijkt mij wel handig om te zien dat je hier niet door kunt boven een bepaalde hoogte

gr

Frank

‘de kaart’. OSM draait om de database, en daar kunnen mensen dan ook een kaart van maken.

De standaardkaarten die we kennen (‘mapnik’ en ‘osmarender’/tiles@home) laten geen maxheight zien. Een router zou deze informatie bijvoorbeeld wel kunnen gebruiken. Er is de laatste tijd vanuit de transportwereld veel interesse in speciale vrachtwagenrouters, en voor die is het zeker nuttige informatie.

Hier kunnen we wel wat mee als we een bridge maken. Ik zal bij de tagbrschrijving maxheight aanbevelen.

Absoluut nuttig: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Kaarteigenschappen#Eigenschappen_.28properties.29

Ik ben het daar niet mee eens. maxheight moet slaan op het verkeer dat over de betreffende weg gaat. Het moet dus niet toegevoegd worden aan een bridge, maar juist de straat die onder de bridge door loopt. Anders krijg je ook een probleem met bruggen die over meerdere straten gaan.

Inderdaad, het bordt staat toch ook langs de weg die er onderdoor gaat?
Maar taggen we dit dan op de hele way, en wat als die way onder meerdere bruggen door gaat?
Of taggen we dezo op een node? Welke node? Wat als er geen node vlakbij de brug staat?
Of maken we gewoon een node onder/vlakbij de brug, en taggen we daar dan de maxheight op.

Het gaat inderdaad om de weg waar de maxheight op slaat. Dus niet op de burg maar de weg die eronderdoor gaat. Op een brug kan je weer maxweight zetten.

Het lijkt mij dat je in iedergeval moet zorgen dat de vrachtwagen niet het stuk weg oprijd waar hij niet meer af kan, en bij de brug er pas achterkomt dat hij er niet onderdoor kan.
Geen idee of dat met een enkele node kan, mijn gevoel zegt dat je de weg moet taggen, maar mijn gevoel laat me wel eens vaker in de steek bij osm.

In principe tag je enkel het stuk weg tussen welke twee punten de verkeersborden staan die de restrictie op hoogte opleggen met maxheight.

Is dat een lange weg met een brug en de borden staan langs beide kanten vlak naast de brug, dan moet je de weg opsplitsen zodat enkel het stuk onder de brug een maxheight tag heeft. (*)

Staat het verkeersbord aan het begin van de weg, dan moet je heel de weg met maxheight taggen.

(*) In België worden in dit geval te hoge voertuigen meestal afgeschrikt door een tweede verkeersbord aan het begin van de straat met een onderbord als “500m”. Daar mogen ze dus gerust voorbijrijden, maar dan weten ze dat als ze niet in die straat moeten zijn dat ze zullen moeten terugdraaien voor de brug. Maar in deze situatie heeft de straat tussen de aankondiging en de brug dus geen maxheight tag.

Hoogste ristrictie is van toepassing op een “stuk” weg (bijvoorbeeld het deel dat onder de brug door gaat). Dat is dan ook het deel wat je wil taggen. Eerder taggen is niet de bedoeling (en ook niet waar). Want het stuk ervoor kan wel gewoon bereikt worden.

Vanaf de laatste mogelijkheid om te keren lijkt mij.

Een router kan perfect zien dat een ingeslagen weg verderop een hoogterestrictie heeft (mits die hoogtes begrijpt, natuurlijk). Dat hoef je helemaal niet te zetten op hele weg ernaartoe of vanaf de laatste keermogelijkheid.

Preices. Plus dat het niet waar is. Stel er zit een huis naast die weg. Dan kan een voertuig dat te hoog is makkelijk naar dat huis rijden.

Maar kan hij daar ook keren?
Hoge voertuigen zijn vaak ook lang.

Keren kan tot net voor het moment dat je de brug fysiek raakt. Dus als je dat als laatste keerpunt wilt zien, dan prima toch? :slight_smile:

De vraag is helemaal niet of een voertuig wel ergens kan keren, maar op welk stuk van de weg hij niet kan komen, vanwege beperkte hoogte. Dat is dus alleen het stuk onder de brug door.

Heb er eigenlijk nooit op gelet maar, ik denk dat ik wel een paar plekjes kan vinden waar je zonder politiebegeleiding niet meer wegkomt als je voertuig 18mtr lang en 5 mtr hoog is.
Maar als een router dat met een enkel node, of een heel klein stukje weg kan zien, is er niets aan de hand.

Mee eens dat nals je een brug tagt, je ook, waar mogelijk aandacht moet besteden aan de maxhoogte voor de weg waar je hem overheen legt.

Overigens, grote voertuigen zullen zo min mogelijk keren. In het geval ze niet verder kunnen, zullen ze als eerste proberen achteruit te rijden naar een plaats waar ze achteruit een zijweg in kunnen steken om vervolgens hun weg te vervolgen.
(Met dank aan mij oom …)

Dan had die sowieso niet zonder transportbegeleiding mogen rijden, en met 5 meter hoogte is daar al een flinke trajectplanning en vergunningsaanvraag aan vooraf gegaan. Die rijden dus echt niet een weg in waar ze niet door kunnen.

Wat maakt de hoogte trouwens uit als je wilt keren? De lengte en de asconfiguratie, dat doet het hem. :slight_smile:

Die hoogte was maar een wilde greep, maar hoog is vaak (niet altijd) ook lang. En dan wordt keren lastig als je voor een brug staat en je hebt maar 2 rijstroken.

Daarom moeten de vrachtwagenchauffeurs bij ons op het werk ook achteruit kunnen rijden :wink:

piep, piep, piep, piep, piep, …

:slight_smile:

Dat gaat dan ook weer niet, want de hele weg achter hem staat vol met toeterende forenzen