Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan Utrecht

INPRIKKERS

De consequentie is dat je vrij structureel secundaire wegen hebt (Wittevrouwensingel, Maliebaan, Venuslaan, Vondellaan, Churchilllaan) die geen onderdeel zijn van een doorgaande route maar overgaan in wegen van lagere classificatie om uiteindelijk dood te lopen in de wijk. Je krijgt als het ware een soort long structuur. Dit is niet verkeerd, het is een goed werkend concept tegen verkeersoverlast. Of, om het anders te zeggen, deze wegen zijn een soort “inprikkers” gericht op ontsluiting van het aanliggende gebied.

Ik vroeg me af of we hier dan consequent in zijn:

  • Onder “Papendorp” heb ik er voor gepleit de Churchilllaan tertiair te houden. Maar als we Balijelaan-Vondellaan resp. Rubenslaan-Venuslaan als “inprikker” behandelen kan dat net zo goed voor de Churchilllaan. Dus → secundair conform GVVP
  • De gemeente ziet de Wilhelminalaan niet als secundair. Ineens wordt duidelijk waarom ze het noordelijk deel van de Den Oudenlaan als “primair” markeren: dit is de route die inwoners van Tolsteeg mogen volgen om bij de A2 te komen en die netjes in lijn is met de geschetste filosofie. Maar de Wilhelminalaan is breed genoeg en de route via de Beneluxlaan is eigenlijk wel zo logisch. Dus → secundair i.t.t. GVVP

Daar ben ik het in theorie mee eens. Maar in deze concrete situatie vind ik dat de GVVP classificatie primair/secundair/tertiair eigenlijk verrassend goed aansluit bij wat ik op de kaart als primary/secundary/tertiary zou willen zien.
De wiki definieert ‘primary’ wegen in de bebouwde kom als wegen die het verkeer naar zich toetrekken teneinde verkeersoverlast in meer kwetsbaar stedelijk gebied te beperken. Volgens mij voldoet de indeling van het GVVP hier prima aan (alleen jammer dat we geen officiële “Stadsring Utrecht” hebben aangetroffen :wink:

Het alternatief is er wat minder rigide in zijn dat autowegen geen gelijkvloerse kruisingen mogen hebben. (Trouwens, de N11 heeft wel degelijk gelijkvloerse kruisingen) In dat geval kunnen ook de verkeerspleinen in de N230 en het noordelijk deel van de Waterlinieweg + Sartreweg als highway = trunk worden aangemerkt.

is trunk geen op of afrit dan?
veel van deze worden nl trunk genoemd.

Op en afritten zijn motorway_link of trunk_link.

Waarschijnlijk (als je goed kijkt op de weg zelf) hebben autowegen ook geen gelijkvloerse kruisingen. Vlak voor de kruising staat een bord einde autoweg en na de kruising weer een bord wat het begin weer aangeeft.

Er zijn er ook waar er geen bord “einde autoweg” staat. Die zijn in wezen ook niet nodig, want die status vervalt bij de kruising, maar het is wel handig richting de gemiddelde weggebruiker. Die snappen toch vaak al niet dat de meeste verkeersborden gelden tot de volgende kruising.

Na de kruising staat er dan uiteraard wel weer een bord “begin autoweg”. De zijwegen hebben dan geen bord.

Ik heb in Zuid-West alles wat secondary was en volgens het GVVP en/of de opmerkingen hierboven wat anders moet zijn aangepast. Dat geeft al meer structuur. Over de wijkontsluitingswegen moet ik nog een nachtje slapen.

  1. Hoeveel nut heeft het om de halve Ravellaan als tertiary te taggen?
  2. Is de Jutphase weg echt tertiary? (Maar dat mag Frank beslissen, want dat is bij hem om de hoek.)
  3. Hoe/waar tag ik de “binnendoor” verbinding tussen Kanaleneiland-Noord en -Zuid? (Marshalllaan naar Columbuslaan)
  4. Van de Columbuslaan naar de Europalaan alleen de Australiëlaan tertiary maken is wel heel simplistisch. Dat is effectief maar een kwart van de verkeerstroom. Het alternatief is echter de halve Meubelboulevard als tertiary taggen.

Heb het met instemming bekeken. Vind ook dat het meer structuur geeft.

Je maakt er mee inzichtelijk dat de Den Oudenlaan een “ooraansluiting” (of hoe noem je zo’n ding) heeft op de Weg der Verenigde Naties. Vraag me niet om het mooi te vinden, maar uit oogpunt van helderheid is er wat voor te zeggen het zo te laten.
(en ik ben er zeer mee ingenomen dat je hem als tertiary en niet als primary hebt getagt)

aldus

Tja, die hele wijk is gebouwd in een tijd dat heel anders tegen verkeersbeleid aangekeken werd dan nu: een grootschalige centrale as en verder allemaal gelijkwaardige wegen. Alles gericht op de auto. Dat maakt pogingen om hier meer structuur aan te geven bij voorbaat gekunsteld. Vind het eigenlijk wel OK om alle wegen binnen de wijk ‘unclassified’ te laten.
Zou alleen de Churchilllaan/Bevrijdingslaan (tot Mercatorlaan) nog van tertiary naar secundary opwaarderen.

Ik heb in Noord-West de Atoomweg - Plutoniumweg - Soestwetering van secundary naar primary geupgraded. Nog maar eens even kijken wat we daar van vinden.
Wat betreft “ooraansluitingen” ben ik in ieder geval niet consequent geweest, want daar is in Maarssen bij de aansluiting Atoomweg - N230 ook sprake van.

Die ooraansluiting vind ik zeker OK als tertiary. Ik bedoelde het stuk vanaf de ooraansluiting half de wijk in. Volgens het GVVP is dat de wijkontsluitingsweg van Welgelegen. Dat klopt op zich, maar ziet er vreemd uit op de kaart. Je kunt toch niet anders rijden, dus het maakt het ook niet echt duidelijker.

Zoals je kunt zien, was ik zelfs na twee nachtjes slapen nog niet enthousiast om meer geel te kleuren in Kanaleneiland. Dus ik laat het binnen de wijk maar zoals het is.

Sorry, ik had niet goed opgelet en ben het helemaal met je eens. → Ravellaan niet verder geel.

Heb in het Noordelijk deel van Utrecht de primaire wegen conform GVVP gemaakt. Secundair en tertiair nog naar kijken…

De laatste dagen heb ik me weer op 3dShapes gestort, vandaar dat ik nog geen reactie heb gegeven.

De Jutfaseweg zou ik niet als tertiair willen omschrijven. Hij is op sommige plekken versmald en ik geloof zelfs 30km gemaakt.

V.w.b. Centrum-Zuid en Utrecht Zuid zou ik het volgende willen voorstellen:

  • Secundaire route Balijelaan-Vondellaan-Briljantlaan-W.A. Vultostraat;
  • Secundaire route Rubenslaan-Venuslaan-Tolsteegsingel-Maliesingel-Maliebaan;
  • Smaragdplein + Robijnlaan tertiair conform GVVP;
  • Gansstraat + Koningsweg tot aan Laan van Maarschalkerweerd tertiair conform GVVP;
  • Albatrosstraat, Bleekstraat, Catharijnesingel + Tolsteegsingel voor Ledig Erf langs tertiair.

Reden voor het laatste: de Albatrosstraat is niet geschikt voor veel doorgaand verkeer. Krom, smal, bochtig (tussen huizen en tunnel onder spoor). De Bleekstraat is niet toegankelijk als je vanaf het Ledig Erf komt. De Catharijnesingel richting het noorden heb ik enige tijd geleden tertiair gemaakt, toen ik de Catharijnebak uit OSM gesloopt heb.

V.w.b. Briljantlaan/W.A. Vultostraat zat ik nog te twijfelen tussen secundair en tertiair. Het hangt er een beetje om. Dit geldt ook voor de Tolsteegsingel. Het zijn toch wegen waarlangs het verkeer uit Centrum-Zuid en Tolsteeg uit de stad wordt geleid.

Dit lijkt me wel een aardig compromis tussen het GVVP en de werkelijke situatie. Morgen zal ik het zo taggen, evenals het oostleijk deel van de stad. (Noordelijk deel Waterweg vanaf provinciehuis + Sartreweg primiar; Biltse Rading primiar tot aan de afslag; deel Universiteitsweg ten noorden van de Leuvenlaan tot de A28 secundair)

Klinkt goed.

Done

Hallo,

Ik ben nieuw in Utrecht, maar heb de nodige ervaring met OpenStreetMap, voornamelijk in de VS. Ik heb de afgelopen week een aantal edits gedaan in mijn nieuwe woonplaats. Dit zijn voornamelijk huisnummers, maar ook enkele wegclassificaties. Ik lees nu pas deze thread, vandaar deze post.

Ik wil graag even controleren dat ik geen classificaties heb veranderd die al uitgebreid besproken zijn. Ik heb in enkele woonwijkjes straten van unclassified naar residential veranderd, in lijn met de wiki en classificatie in andere landen. Als dit onwenselijk is in de Utrechtse community, neem dan van me aan dat van kwade opzet geen sprake is, maar van het enthousiasme van een nieuwe Utrechtenaar!

Happy mapping,
Sven

Hoi Sven,

Welkom in Utrecht. Highway=residential kun je goed gebruiken in woonwijken, als er huizen langs de straat staan. Als de weg een iets meer doorgaand karakter heeft (< tertiair) of niet bedoeld is voor de ontsluiting van huizen, dan zul je highway=unclassified moeten gebruiken.

Frank

Dus een stad of dorp of gehucht behoort hoofdzakelijk uit highway=residential te bestaan?

Dat klopt. Een dorp of gehucht zal, vergeleken met een grote stad, relatief weinig grote verbindings- en ontsluitingswegen hebben om verkeer binnen die plaats af te wikkelen.