3dShapes landuse import regio Utrecht

Hallo,
Ik heb op een aantal plaatsen gebieden gemarkeerd die vermoedelijk niet in 3dshapes zit, zoals bv:

  • nieuwe waterpartijen in het Noorderpark / Gagelbos
  • nieuwe heidevelden en zandvlakten rond Bornia, Heidestein, Krakeling
  • Recreation area’s, campings
    Ik neem aan dat die met Potlach’s undelete/history functie weer terug te halen zullen zijn?
    Kan ik misschien van tevoren zaken markeren die niet verdwijnen moeten?
    Is het mogelijk na de import zijn de oude situatie nog ergens terug te zien om te vergelijken, of moet ik dan nu exports maken van alle gebieden?

Peter

Hallo Peter,

Dank voor je reactie. Kun je met JOSM overweg? Dan is het handigst dat je me een mailtje stuurt met de omtrekken van de gebieden waar ik niks in moet weggooien. Ik zal wel 3dshapes importeren, maar laat het aanpassen van reeds aanwezige data aan jou over. Verder kun je nog steeds de undelete/history functie van Potlatch gebruiken, maar dat is wel arbeidsintensief. Dus voorkomen is beter dan genezen.

Een aantal vragen / opmerkingen:

  • De heidevelden / zandvlakten die je noemt: zijn die afgeleid van de bestaande AND data? Ik probeer o.b.v. AND en CLC 2000 (Europese landuse) data af te leiden waar heidevelden en zandverstuivingen liggen i.p.v. bos. (3dShapes maakt helaas geen onderscheid tussen de verschillende soorten natuur.)
  • Recreatieterreinen, campings, golfbanen, e.d. hebben een leisure en name tag, die ik laat staan. Het enige aan leisure dat ik weggooi zijn parken die geen naam hebben, omdat aan 3dShapes wel te zien is dat dit een groen gebiedje betreft. Als ze wel een naam hebben, verander ik leisure=park in toponym=park.

Voordat ik met de daadwerkelijke import begin (ik ben nu net bezig met de import van de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal) zal ik een dump maken van het gebied. Ik zal hier een link posten naar de dump.

Groeten,

Frank

Hoi,

Ik heb hier (18.5 MB) de data van de bounding box die ik in mijn eerste post heb gemeld neergezet. Het uitgepakte zip-bestand is 223.5 MB. Het is dus verstandiger om dit per blad te organiseren :wink: Deze data ga ik ook gebruiken om andere actieve gebruikers, e.d. te bepalen, zodat ik deze apart kan aanschrijven. Keep you posted…

Groeten,

Frank

Pre-import data per blad (m.u.v. Lek / Amsterdam-Rijnkanaal):
31E (Wilnis, Vinkeveen, Breukelen)
31F (Loosdrecht, deel Hilversum)
32A (deel Hilversum, Baarn, Soest)

31G (Woerden, Vleuten)
31H (Utrecht, Maarssen, De Meern, deel Nieuwegein)
32C (De Bilt, Zeist, Driebergen, Bunnik)

38E (IJsselstein, deel Nieuwegein, deel Vianen)
38F (deel Nieuwegein, deel Vianen, deel Houten)
39A (deel Houten, Culemborg)

Zo, ik heb een stuk of 10 andere actieve users (>800 ways/relaties) rond Utrecht aangeschreven. Ik wacht op hun feedback, en daarna ga ik aan de slag.

Frank

Hai Frank,

Bedankt voor je email.

Ik ben inderdaad actief in de omgeving Utrecht en heb mezelf de “taak” toebedeeld om Zeist en omstreeken zo veel mogelijk foutloos te houden middels KeepRight.

Wat mij betreft mag je je 3D-Shapes gewoon importeren, daar OpenStreetMap is een open medium voor.
Ik kijk achteraf wel of er problemen ontstaan zijn.

hartelijke groet,

Egon

ps:
De import van de gebouwen vond ik overigens ook een hele waardevolle toevoeging!

Ik heb al replyed op je email maar hier ook maar even.

Sinds een half jaar of meer heb ik gewacht op de biologische terreur die 3dshapes heet , nu is het eindelijk tijd om mijn strijdbijltje te begraven en zelf het onderspit te delven .
(om natuurlijk daarna genadeloos terug te komen)

3dshapes ziet er veelal of hetzelfde of beter uit , dus plak het er maar lekker overheen .

Verder heb ik er ook niet zo heel veel moeite mee , heb altijd wel in mn achterhoofd gehad dat imports uiteindelijk het zouden gaan winnen.
Ik was een van de eerste die erg actief met landuse bezig is gegaan , vooral om de kaart meer uitstraling te geven en misschien heb ik onderweg wat andere mensen daarmee gemotiveerd om met OSM bezig te gaan .

Dus veel plezier ermee.

btw voor alle users , vergeet niet met www.itoworld.com even een paar screenshots te maken van je werk , voordat het weg is !!!

Hoi Egon en Sec,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal jullie een seintje geven als de import klaar is, tenzij jullie OSM nauwlettend in de gaten houden :wink:
Sec, in een eerdere post heb ik OSM bestanden gepost (situatie van gisteren).

FYI, het is ook mogelijk om mij hoogst persoonlijk van feedback te voorzien: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8396
Ik zal proberen dat Utrecht zelf (blad 31H) dan al geïmporteerd is, zodat het meegenomen kan worden met de mapping party. Uiteraard zijn jullie hier van harte welkom.

Frank

p.s. Tevens reacties van Cartinus, mfvl, Maarten Deen en GercoKees gehad. Niemand had echt bezwaren tegen de import. Cartinus vertelde me dat het beter is om dit gebied te skippen.

Prima initiatief. Uit mijn hoofd zal de meeste 3dShapes landuse (en water) data geen problemen geven rond Utrecht, aangezien er nog niet heel veel is. Een aantal punten waar ik zelf wel eens aan gewerkt hebt zijn:

  • Leidsche Rijn park (grote park polygon midden in http://osm.org/go/0E6DS6eU-) staat waarschijnlijk nog helemaal niet in 3dShapes?
  • Julianapark (http://osm.org/go/0E6D7RuwA-) is volgens mij wel in orde zo. Beetje building cleanup zal ik nog wel doen.
  • Zwemstrandje Haarrijnse Plas (http://osm.org/go/0E6DXygXC-) zou ik gewoon zo laten; heb strand en waterkant handmatig met GPS gelopen en vermoed dat dit alles niet in 3dShapes zit, maar wel Haarrijnseplas zelf met oude (nu niet meer kloppende) waterkant bij het strandje.

Verder schiet me zo even niets te binnen wat een issue zou kunnen zijn. Ik zou zeggen: import away en we kijken daarna wel wat er gefixt moet worden. Goed?

Hoi,

Zoals je misschien al opgevallen is, is nu het nodige geïmporteerd. Ik moet alleen nog zes bladen aan de noordzijde doen. Bij de volgende gebieden heb ik me niet aan opschoning gewaagd. Ik zal hierover contact opnemen met enkelen van jullie.

  • Noorderpark, Gagelbos, Ruigenhoek: pjdebruin
  • Julianapark: peSHIr
  • Leidse Rijn park, Haarrijnse plas: peSHIr → gebied is drastisch gewijzigd
  • Overvecht: HanW (al begonnen)
  • Lunetten: pjdebruin
  • Parkjes her en der in Utrecht: wie biedt?

Waar het grootste deel van een “park” (meestal een plantsoentje) door 3dShapes is afgedekt, heb ik de park-shape weggehaald. Waar dit niet zo is, ben ik ervan afgebleven of heb ik het opgeknipt. Mogelijk is een deel verhard, bijv. een speelveldje / basketbalveld. In Overvecht en Lunetten ben ik helemaal niet begonnen met opschonen (alleen water in Overvecht), vanwege de uitgebreide dekking door bestaande shapes.

Heidevelden op de Utrechtse Heuvelrug / 't Gooi heb ik zoveel mogelijk overgenomen uit wat al in OSM zat. In het algemeen klopt het aardig. In een paar twijfelgevallen heb ik de originele shape laten staan.

Nu nog de laatste 6 bladen. Dit is op zich wel een kluif. Het komt vooral voor de vreemdgevormde waterpartijen (door gedeeltelijke veenafgravingen, etc.). Ik zal Hans naar de omgeving van 's Graveland laten kijken. Het landbouwgebied rond Baambrugge ga ik wel vervangen, maar ik laat de slootjes staan. Evt kunnen deze t.z.t. aan 3dShapes worden aangepast. Dat geeft de kaart een nog mooier aanzien. Dit is ook het geval rond Lexmond (zie http://osm.org/go/0EvWMi6), waar Cartinus sloten heeft toegevoegd :slight_smile:

Na deze import ga ik een begin maken met import in Midden Nederland, globaal het gebied tussen Utrecht en de Veluwe. Hiervoor zal ik een nieuwe thread beginnen.

Yes! Mooi op tijd voor het nwe ATB-seizoen. :slight_smile:

nilodo: weet je wel wat voor berg data het is? :wink: Het gaat mij niet lukken om dit in 1 ruk te importeren! 1 oktober ga ik niet redden.
Helaas heb ik nog andere dingen, zoals werk, huishouden en mapping party!

Ik - en velen met mij - zijn uiteraard heel blij met de import en ik realiseer me steeds meer hoeveel werk het is.
Een weekje later is dus ook goed. :slight_smile: :slight_smile:
Wetende dat niet alles tegelijk kan, gaat mijn voorkeur uit naar 32D of 39B.

De eerstvolgende keer wanneer ik zo’n witte corridor in een 3D-bos map, zal ik deze als hommage taggen als de fsteggink-allee.

Af en toe gluur ik eens naar het Gooi in osm om te zien of het 3dshapes-monster zijn weg ernaartoe heeft gevonden en gisteren zag ik hem inderdaad omhoog kruipen tot Loosdrecht; en nu staat ie aan de poorten van Ankeveen, nog nakauwend op 's-Graveland, Kortenhoef en Nederhorst den Bergh.

sec zij het al: “3dshapes ziet er veelal of hetzelfde of beter uit” en ik ben het daarmee eens! Zo mooi krijg je het handmatig niet voorelkaar. Wat me ook altijd al een beetje stak, waren die grote vuilwitte vlakken op de kaart en daar wordt nu ook korte metten mee gemaakt.

Voor het eerst ook zie ik hoe de paden op de 's-Gravelandse landgoederen echt behoren te lopen en misschien dat ik eens een avondje plan om de nodes van die paadjes op hun plek te schuiven.

edit: 22:10. Ach… ik heb Schaep en Burgh maar meteen even gedaan.

Succes ermee verder!

Hoi Hans,

Ja, afgelopen week heb ik een goede week gehad voor de import, dus kon de 3dShapes olievlek zich uitbreiden tot aan de poort van Ankeveen :wink: Het is absoluut waar dat het met de hand niet is te doen om landgebruik data op zo’n uitgebreide schaal en consistent in te voeren. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het veel lastiger is dan lineaire elementen, zoals wegen en paden.

Uiteraard kun je nog steeds een bijdrage aan de kaart leveren, en graag zelfs :slight_smile: Er zijn heel veel slootjes, e.d. die niet in 3dShapes staan. Met het opschonen heb ik deze zoveel mogelijk ongemoeid gelaten. Je zult ook zien dat er een duidelijke relatie is met de grenzen van de 3dShapes vlakken te geven. Om de kaart meer cachet te geven zou je hiermee aan de gang kunnen gaan. Dit geldt ook voor de paden in de landgoederen in 's-Graveland, wat je zelf al aangeeft. Daarmee kun je met trots blijven zeggen dat je een belangrijke bijdrage hebt gehad aan OSM rond Ankeveen. :slight_smile: (Het noordelijker deel volgt later; dat neem ik mee met de import van de Veluwe / Gelderse Vallei.)

Natuurlijk begrijp je dat dit gewoon een vraag van mij om te helpen om de oude shapes / waterways op te ruimen, maar OSM is zeker niet een project dat ik in mijn eentje wil en kan doen :wink: Verder heb ik ook bosjes, e.d. laten staan die niet in 3dShapes staan. Hier is mogelijk wat aan de hand. Mogelijk gaat het om losse bomen, die als zodanig getagd kunnen worden. Ik zag ergens een pleintje met twee bomenrijen: http://osm.org/go/0E6YI6tau–.

Frank

Frank,

Tja, dat klopt: het zijn inderdaad losse bomen. Dit is dan mijn ‘zonde’ tegen de regel dat je niet voor de renderer mag mappen, maar niet geheel zonder reden: Of je nu in werkelijkheid 1 boom ziet of een grote groep bij elkaar: het is altijd een groene vlek; de eerste alleen dan wat kleiner dan de tweede. Als zodanig zou dat ook eigenlijk op de kaarten moeten komen IMHO. En dat schaalt dan ook meteen mee met het in- en uitzoomen! Ik zou zelfs willen kiezen voor het niet meer gebruiken van de tree-tag als losse node en er een groen vlekje neerzetten en misschien kunnen renderers ook wel zelf van die tree-node zo’n groene vlek maken, maar dan krijg je weer een probleem met de diameter van de kruin. Afijn, dit is een wel heel erg gedetailleerde bespiegeling en misschien niet de moeite van het bespreken waard. Ik heb het ook niet al te vaak gedaan; er in elk geval geen kruistocht van gemaakt, dus van mij mogen ze gewoon weggehaald worden. Zo als ik in mijn eerste contributie aan deze draad verklaarde: ik ben op een, zeg maar, sabbatical van de osm hobby en dat geldt ook voor dit soort discussies. Mocht ik weer gaan beginnen en ze staan er nog, pak ik het zelf aan, maar voor nu verklaar ik mijn gehele osm-bijdrage vogelvrij.

Ondanks dat ik even met osm ben gestopt, denk ik wel dat ik af en toe nog eens een landgoed pak om er de paden goed neer te leggen, ('t osm-virus blijft toch altijd nog aanwezig; al dan niet op volle sterkte :))

Ik moet zeggen dat het stuk rond Utrecht er al meteen stukken beter uit ziet. Als je groot begint, dan zie je erg duidelijk dat Utrecht iet aparts is. Op het grotere overzicht zie je veel wit, behalve rond Utrecht daar is het allemaal groen.

Ik kan niet wachten totdat het bij mij in de buurt ook gereed is (al zal dat nog wel een jaartje duren).

Volgens mij zie ik hier zelfs tenten getekend http://osm.org/go/0E6gwM56 alhoewel ik niet helemaal weet of dat nu echt de bedoeling is. Dit veld moet je iedere week opnieuw mappen :slight_smile:

Ronnie

:slight_smile:
Dat zijn kleine (meest houten) vakantiehuisjes.

Gisteren heeft een onzichtbare hand met zijn nieuwe kleurtjes het landschap rond Putten lopen aanpassen. Het ziet er prachtig uit. Frank je bent een kanjer. Een fraai stukje werk.

Nu is het aan mij/ons om het resultaat aan te passen aan de werkelijkheid en bestaande objecten te controleren…
Gaan we vanmiddag maar direct aan beginnen.

Ik heb de offtopic tagging vraagjes uit dit topic gehaald…

Frankl2009 schrijft: