Gebouwen op een plein

Als er een gebouw op een plein staat (bijvoorbeeld een kerk), zijn er afspraken of het plein “onder” het gebouw door mag lopen? Iemand heeft een plein veranderd door het (niet goed passend) om een gebouw heen te laten lopen.

Suggesties? Hugo

De Markt in Delft heb ik ooit omgebouwd naar een multipolygon die contouren deelt met de gebouwen aan de rand. Link:
http://live.openstreetmap.nl/?zoom=18&lat=52.0117&lon=4.35915&layers=B000000FFFF

Het Stadhuis, dat op het plein staat, heb ik aangemerkt als “inner contour” van het plein, waardoor het als het ware uitgeknipt wordt uit het plein. Het plein heeft dan een gat, en het “gat” is het Stadhuis. Vond ik mooi opgelost. Door gebruik te maken van een multipoly sluit het plein per definitie altijd aan op de gebouwen, en kan je een gebouw op het midden van het plein op een natuurlijke wijze uitsluiten.

Overigens ben ik van plan ooit de binnenstad van Den Haag op een soortgelijke manier om te werken, dus als er bezwaren zijn tegen deze methode hoor ik het graag…

edit: zinsbouw

Datalogg, merci. Afgezien van de role=inner voor de multipolygoon was het in Haarlem ook zo. Ik wacht even of er nog andere reacties zijn, anders wordt het terug veranderd en verbeterd (met role=inner).

Hugo