LF20 en het maken van de relatie

LS,

ik heb een stuk aan de LF20 gebreid, door Haarlem naar Overveen.

Ik blunderde daarbij tegen 2 problemen aan:

  1. in de relatie (4608) is de volgorde van de diverse stukken een wanorde. Volgens “Relation Check” bestaat deze relatie uit 26 losse delen (segmenten). Uit de beschrijving van relatie begrijp ik dat ze eigenlijk in de juiste volgorde moeten staan. Heeft iemand daar een idee over ?

  2. door de stad zijn heel veel fietspaden gemaakt met highway=cycleway, waar heel goed volstaan kan worden met cycleway=track. Gevolg is dat je de heen en terugweg verschillend moet invoeren. terwijl je eigenlijk over dezelfde weg gaat. Omslachtig en rommelig.
    Ik weet dat deze discussie al eerder is geweest (en ook nog hier en daar doorgaat), maar het gebruik van highway=cycleway geeft ook bij routering op mijn Garmin problemen. Zijn de meningen over het aangeven van cycleways in de stad aan het veranderen?

Hugo

  1. De volgorde maakt technisch geen bal uit, en enige volgorde die je aanbrengt is puur cosmetisch. Als iemand de relatie in Potlatch1 bewerkt, is de volgorde alweer veranderd, bijvoorbeeld.

Welke “relation check”? Deze maakt er namelijk al jaren een potje van, door eerst op role te sorteren en dan pas binnen de role te analyseren. Daardoor rapporteert deze bijvoorbeeld een gat in een relatie, als daar een role=forward/backward stukje zit.

  1. Nee, maar zoals het meningen betaamt, zijn er zovele van. Het meest aangehaalde idee is dat we in OSM de werkelijkheid weergeven. Als er naast een weg een vrijliggend fietspad ligt, kunnen we dat ook apart invoeren. cycleway=track is het alternatief, maar als het vrijliggende fietspad niet exact heel het stuk parallel loopt, is dat geen net alternatief.

Heren,

WARNING: Ik ga helaas ‘vloeken in de kerk’.

Ik kan mij de enige frustratie van Hugo_H voorstellen.
Zoals jullie weten ben ik druk bezig om de KaartEigenschappen op orde te brengen en helaas kreeg ik ook wat bedenkingen op het gebied waarop Fietspaden worden getagd.

Nu weet ik wel dat dit onderwerp meer uitgekauwd is dan de inhoud van een uilebal en dat ieder gezond denkende Mapper zijn GPS niet brand aan dit gedeelte. Maar masochist als ik ben …
Toch denk ik dat de fietsers onder jullie de koppen eens bij elkaar moeten steken en dit gedeelte (in ieder geval voor Nederland), daar waar nodig, reorganiseren.

Ik ben, na enig leeswerk in de archieven, tot de voorzichtgie conclusie gekomen dat de vroegere wens van OSM was om een uitstekende en het liefst de beste kaart van het internet te maken. Later werd de wens geuit om de kaart daarvoor in ieder geval zo realistisch mogelijk te maken. De wens om de wereld straks de beste kaart in handen te geven, was echter de basis waarop OSM begonnen is.

De “realiteits” wens heeft echter geleidt tot een situatie waarin de “Praktische” wens onder druk is komen te staan. Ik noem alleen maar:

  1. Op alle kaarten die ik gezien heb verdwijnen de sommige fietspaden ‘onder’ de hoofdweg. Gewoon omdat het fietspad tedicht bij de weg is gelegd voor het huidige zoomlevel. Realistisch? Practisch?
  2. Omdat fietsers soms beschikken over een oneway fietspad aan beide kanten van de weg en soms over een dubbel fietspad aan een kant van de weg, is ooit gekozen voor apart taggen van de fietspaden. realistisch? Dit kan lijden tot een situatie dat het lijkt alsof ik een andere weg moet rijden op de heen weg dan op de terugweg … praktisch?

Zonder de wens te hebben “Alles omver te willen gooien en te willen veranderen” (Zo die ben ik voor :wink: ), wil ik wel opnieuw dit onderwerp aan de orde brengen. Ook al blijft het zoals het nu is … Ik uit hier de wens dat er een eenduidige uitleg op papier komt zodat ook anderen, beginnende Mappers en ander volk, het snappen en in dat systeem mee kunnen werken.

<<find shelter :wink: >>

Ldp,

De relation check waar ik naar kijk is deze: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation_Check

het lijkt me voor de onderhoudbaarheid van de langere routes echt hopeloos als we geen orde aanbrengen. Ik heb lang gezocht naar waar de LF20 begint (in werkelijkheid), want op verschillende websites staat dat ie op de Grote Markt in Haarlem begint. Dat klopt niet meer. Het verwijderen en vervangen van zulke stukken wordt erg bewerkelijk als daar niet enig orde inzit.
Een toepassing van de routes lijkt me dat je zo’n route op je GPS kunt downloaden (of een deel daarvan en dat als te volgen route kunt gebruiken). Ik vraag me af of dat met zo’n ongeordende lijst wel kan.

ZMW,

Bedankt voor je steun. Ik ben er ook niet voor om alles overhoop te halen, maar wat wel mooi zou zijn is als we langzaam die kant opgaan. het is verbazingwekkend hoeveel veranderingen er in de tijd gebeuren. Gemeentes zijn jaar in jaar uit bezig met het veranderen van de lay-out van wegen (fietspad erbij, eraf naar de ander kant van de weg). Alleen in Heemstede (klein dorpje van 25000 inwoners) heb ik de afgelopen maand al 2 wegen grondig overhoop moeten halen. Lijkt me vanuit een oogpunt van bruikbaarheid van de database slimmer ervan uit gaan dat we de zaken moeten onderhouden in de toekomst.

Hugo