Garmin 62 (st)

Iemand hier al in het bezit van deze nieuwe garmin uit de 62 serie ?
Ik lees dat er nogal wisselde meningen over zijn…

/me volgt dit topic :wink:

Als de berichten op de verschillende forums een indicatie zijn… hmm.

Zelfde euvels als mijn Oregon 450, onstabiele software, rare crashes, tripmeter die het niet doet. Mijn Oregon raakt zo nu en dan ook compleet het spoor kwijt, dan wijkt’ie ineens tientallen kilometers af. Uit/aanzetten heeft dit tot nu toe opgelost. Over de 62st heb ik dit trouwens nog niet gehoord.

Helaas is mijn 60CSx kapot gegaan, maar dat was 100x meer GPS dan de Oregon, ondanks het kleine langzame scherm…

-peter

Ik heb de 78s, gelijk aan de 62s, met als enige verschil de kast en een seriele aansluiting op de 78.
En hij blijft drijven, dat heb ik getest, maar of je hem ooit terug vind in de meeste nederlandse wateren is een tweede.

Mijn 78s is 1 keer gecrashed in de 3 maanden dat ik hem heb (de 60CSx misschien 3 keer in 4 jaar) geen idee waarom, en na het verwijderen van de batterijen en het weer terugplaatsen is het niet meer gebeurt.
Na de 1 na laatste update bleef hij hangen tijdens de nieuwe opstart, ook daar was batterijen verwijderen weer de oplossing.

Grootste bezwaren die zijn gemeld:
De hoogtemeter reageerd op het indrukken van knoppen, mijn 60CSx doet dat ook maar in veel mindere mate, het was mij nooit eerder opgevallen.
De odometer schijnt behoorlijk af te wijken van de tracklog.
Sommige/vele, 62 toestellen schijnen nogal te kraken als je hem stevig vast hebt, ergens op youtube staat een filmpje met een echt bizar voorbeeld.
Het electronisch kompas werkt niet als je de gps ontvangst uitzet.
Tracback functie is nagenoeg verdwenen.

Voordelen
Opgeslagen tracks, max 20 stuks behouden hun datum en tijd gegevens.
Toestel kan aan de hand van de positie automatisch de klok goed zetten.

Wat ik zelf wel prettig vind:
Sinds de laatste update worden tracks, als je dat wilt, weer per dag opgeslagen in het interne deel van het geheugen (mag van mij naar de sd kaart) maar verdwijnt dan wel van het scherm, al kan je het wel weer terug roepen.
Kaarten kunnen ook sinds de laatste update apart worden geladen, zodat je niet als 1 kaart wijzigd, weer de hele verzameling moet uploaden.
Je moet wel na elke upload de naam van het bestand wijzigen (geen spaties), want het blijft gmapsupp.img

Mijn persoonlijk grootste bezwaar aan de 78s is, dat zo gauw je hem via een usb kabel aan de pc/laptop hangt hij in usb mode gaat, krijg er twee verwisselbare schijfstations bij, met als resultaat dat hij niet meer voor navigatie doeleinden te gebruiken is.
Serieel kan je hem wel aan de pc/laptop hangen met behoud van navigatie, maar dan gebruikt hij zijn eigen batterijen.
De 62 heeft geen seriele uit/in maar je kan in usb kiezen tussen usb mode of spanner, zodat hij kan blijven navigeren in combinatie met nRoute en voeding vanuit de pc/laptop.

Al met al heb ik nog geen moment spijt gehad van de aankoop, het werkt allemaal net even anders dan met de 60CSx en dat is wennen.
De hoogtemeter gebruik ik eigenlijk nooit, en het triplog scherm staat ook maar zelden voor.
Als je die twee wel vaak gebruikt kan ik me voorstellen dat de 62/78 een grote teleurstelling is, en de mededeling “the best just got better” kant nog wal raakt.
En als je dan ook nog eens knettergek wordt van het geknerp…

Op de vraag of m’n 78s beter is dan m’n 60CSx?
Na 3 maanden gebruik heeft hij streepjes voor op de 60CSx maar ook streepjes tegen.
Ik persoonlijk hou het op “the best just got different”.

Vooral dat je meer kaarten makkelijk erop kan zetten, zolang je ze maar in de Garmin map gooit is erg handig (na al mijn negativiteit). En het aanraakscherm, en grotere scherm ook.

Maar waarom hebben ze al die handige dingen van de oude serie eruit gegooid (tracklogs niet op de SD kaart, het zon-maan scherm zonder zon-maan positie, trackback nutteloos,…) ? Het lijkt wel of er een nieuw software team aan de gang is die niks van het vorige team heeft geleerd, en alle fouten opnieuw maakt…

-peter

Toen het colorado team ontslagen is, hebben die uit nijd de 60 administratie meegenomen.
Het 60 team had zelf ontslag genomen. :smiley:

Maar waarom heb je eigenlijk een Oregon gekocht terwijl de 60CSx nog steeds leverbaar is?

Mijn betere wederhelft wilde een groter scherm :slight_smile:

En ik dacht dat de 450 beter zou zijn…op papier klinkt het allemaal erg goed…

-peter

Ach jongens, Ik kom van een kale GPS60. Leek me avontuurlijk. Heb nu ook een Oregon 450. De enige twijfels die ik heb is dat de tracking net doet vermoeden dat ik voor een wandeling een fles wiskey achterover heb geslagen. Zo zwalkt hij over het wegdek.
En geloof me … ik drink nooit als ik loop … echt …echt …

@ pberck, Nou, laat dat betere dan maar weg :laughing:

@ZMW, wel voor en na, maar niet tijdens zeker?

Ik denk dat dat toch het nadeel is van erg gevoelige ontvangers, mijn gps12 hield er al mee op als ik bwvs langs een lantaarnpaal liep, de 60CSx met sirfIII doet het nog steeds als ik op de plee zit.
De vraag is, wat is beter;
Geen ontvangst, of midden op straat zitten bouten?

Wat staat er eigenlijk op wild poepen?

Dat de 60CSx aangeeft nog een fix te hebben zegt niks. Hij houdt gewoon nog een poosje koppig vol dat het wel zo is, terwijl de fix allang weg is. Extrapolatie enzo. De sirfIII is echt wel beter maar misschien was de gps12 ook gewoon eerlijker :wink:

:slight_smile:

-peter

en dus hebben ze nu de sirfIII uit de 62 serie gegooid

Voor zover ik het nu heb ervaren ziet de tracklog van de 78s er net zo uit als die van de 60CSx.

Dit klinkt alsof ik het beste een 60Cx kan kopen om mijn langzaam overlijdende 60CSx te vervangen. Dat kompas en die barometer klonk heel leuk, maar in de praktijk gebruik ik ze toch niet.

voor dat geld wil je dat alles werkt lijkt me…
Of je moet geduld hebben totdat revisie 1 uitkomt

Is dit een déjà-vu topic?
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8735

Serieus: hierin staat ondermeer: http://gps.nl/review_gpsmap62.html

Kunt nooit teveel over gps’en praten :wink:
en die review van gps.nl vind ik niet objectief, ze gaan niet iets afkraken dat ze nog moeten verkopen

Ik ben zeker met je eens dat wat erop zit ook moet werken, ook al gebruik je het niet.

De hoogtemeter is vrijwel zeker een hardware fout, ze hebben nu een softwarematige “oplossing” gevonden door de meting van vlak voor het indrukken van een knop, 6 tot 8 seconden vast te houden.
Ben bang dat het daar wel bij zal blijven, geloof nooit dat ze al die reeds verkochte toestellen gaan omruilen.

Hier nog even de kraker
http://www.youtube.com/watch?v=FwtW2QuQxlk

In de nieuwere 60 serie zit trouwens ook geen sirfIII meer, maar dezelfde chip als die in de Oregon zit.