Gemaal

Heren,

Ik loop/zit al een tijdje te zoeken naar hoe ik het “Gemaal” van Putten moet taggen. Zo heb je ook Stoomgemalen en Electrische gemalen.
Iemand enig idee?

man_made=pumping_station is een goed begin. Dan zou je onderscheid kunnen maken tussen gemalen die in actief gebruik zijn, en gemalen die eigenlijk een museumstuk zijn - ik vermoed dat de overgebleven stoomgemalen hieronder zouden kunnen vallen. Als analogie zou je kunnen kijken naar spoorwegen, waar je railway=disused, railway=preserved e.d. tegenkomt. Dan heb je nog het feit dat het een stoomgemaal is (en niet elektrisch). Mijn voorstel is powered_by=steam maar in ieder geval niet power=steam omdat power=* reeds in gebruik is voor alles wat met het opwekken en distribueren van (voornamelijk elektrische) energie te maken heeft.

Ik heb enkele gemalen als waterway=pumping station getagged. Dit ter onderscheid van wastewater=pumping station. Man-made=pumping station is wel de meest gebruikte tag in nederland (24) ( http://tagwatch.stoecker.eu/Netherlands/En/tags.html )

Thanks

Powerd_by=steam kan alleen als er een geiser gebruikt wordt om iets aan te drijven.
Stoom is in alle andere gevallen een tussen stap, een generator van een electriciteitcentrale wordt altijd aangedreven door stoom of door water.
Om stoom te krijgen heb je een brandstof nodig, kolen, olie, gas, hout, zon, huisvuil of atoompjes.
Zo ongeveer alles wat je in de fik kan steken om water te koken.

Dus een tag power=steam voor energie opwekking is, op 1 geval na, onzin IMHO.

misschien bedoelt hij tourism=steam_engine ofoziets :wink:

Natuurkundig heb je gelijk natuurlijk. Het was ook een voorbeeld van hoe het NIET moet :slight_smile: Als je die lijn wat verder doortrekt is alles eigenlijk powered_by=sun en vervolgens powered_by=big_bang. De pomp wordt in dit geval wel degelijk door stoom aangedreven, dus powered_by=steam zou niet misstaan. De vraag hoe die stoom wordt opgewekt, is een andere zaak; misschien fuel=coal o.i.d.? Ook nuttig voor de treintjes.

Zelfs poep., leuke tag
powerd_by=stront;shit

Hier had ik eigenlijk “Power=steam” moeten schrijven, en ik dacht dat ik het nog wel zo goed geformuleerd had :frowning:

Maar hoe tag je nu het beste een gemaal, bvb een rioolgemaal? ik heb inmiddels 58 gemalen en zuiveringen.

building=yes
wastewater=pumpingstation
name=********
operator=het waterschap/gemeente
pumping_to=de zuivering/gemaal

iets in die geest ?