Vraag: POI´s: Nieuw punt vs Properties building.

Hallo,

Ik ben sinds kort ook begonnen met mappen, omgeving achterhoek. (nog genoeg te doen hier). Ik gebruik hiervoor potlatch. Ik ben eigenlijk begonnen omdat ik een route navigator gebruik op basis van OSM en die zit er nog wel eens naast omdat de straten niet kloppen. Daarnaast zijn de POI´s vaak summier.

Nu wil ik hier en daar POI´s toevoegen. Maar heb een vraag: Als je bijv een ziekenhuis wil aanduiden in potlatch kan dat op twee manieren. Een nieuw punt aanmaken (d.m.v. slepen van het icoontje naar de locatie) of het bebouw zelf taggen met amenity = hospital. Welke heeft de voorkeur? Wordt in beide gevallen de locatie als POI aangeduid in de route navigator?

Alvast bedankt.

Michel

Het laatste. Taggen van het gebouw, indien het hele gebouw die POI is, heeft duidelijk de voorkeur. Dat wil niet zeggen dat het slepen van een icoontje, en dus het creëren van een node niet goed is.

Route Navigator? Geen idee. Als die de POI’s niet laat zien als ze op het gebouw gezet zijn, dan is dat product nog niet compleet.

In het geval van amenity=hospital (net als met amenity=school) zet je deze op een gebied in plaats van een gebouw als het ziekenhuis uit meerdere gebouwen bestaat. De gebouwen zelf tag je met building=yes.

Waarom?

Ik zie soms dat bij een tankstation een node van het stukje weg dat naar het tankstation leidt getagd is.
Daardoor staat het icoon uiteindelijk op straat ipv op het tankstation.
Je kunt 5 dingen taggen;
-een node van de weg
-een stuk lijn van de weg
-het gebouw als lijn
-een node van het gebouw
-een losse poi

Wat is beter en waarom?

Wat bedoel je?
Een poi op het gebied slepen of de lijn van het gebied taggen?

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik denk dat ik er wel uit ben. Lijkt me ook wel logisch dat, indien mogelijk, het taggen van het gebouw (als lijn) de voorkeur heeft. Ik heb ook gezien dat bijv naast een icoon ook de kleur van het ingesloten gebied word gewijzigd zodat goed te zien is om welk oppervlak het gaat. Daarnaast behoud je zoveel mogelijk informatie bij elkaar (andere properties van het gebouw zijn in een oogopslag te zien). En je hebt minder redundantie door een extra node. (al zal het effect daarvan te verwaarlozen zijn)

Het taggen van nodes van een lijn/gebouw lijkt me zelden zinvol. Het plaatsen van een icoon en daarmee het creeren van een node zal waarschijnlijk ook geintroduceerd zijn als gebruikersgemak vanuit potlatch en/of andere tooling. Dit verdient waarschijnlijk wel de voorkeur boven het taggen van een node op een lijn omdat 1. De positie zelf uitgekozen kan worden en 2. Het punt beter terug te vinden is dan een tag ergens op een van de vele nodes van een lijn.

Michel

Laat ik het in een vraag en antwoord spelletje gieten:

  • Als je 1 gebouw bedoeld, dan tag je het gebouw.
  • Als je meer gebouwen bedoeld, dan maak je een onderliggend gebied en tag je deze in plaats van de verschillende gebouwen. Denk aan bijvoorbeeld een kazerne met verschillende barakken.
  • Als je een weg bedoeld, dan tag je de weg.
  • Als je een puntobject bedoeld (zoals een prullenbak of een urinoir) dan tag je een node

Dat zijn de voorkeursregels.

Toch zijn er node-tags die eigenlijk gebouwen zijn, bijvoorbeeld veel winkels en een ziekenhuis ;).

Wat kan ik er van zeggen. Veel renderers hebben het ingebouwd en werkt het net als de voorkeursmethode. Maar dat wil niet zeggen dat het de voorkeur verdiend.
Als je je aan de voorkeursregels houd, dan kan het niet stuk. Ik moetje zeggen dat ik vaak snel winkels tag als een node. gewoon omdat ik op dat moment te lui ben om het gebouwenblok op te delen in afzonderlijke gebouwen waardoor ik het gebouw kan taggen.

Ik hoop dat het weer een beetje duidelijker is geworden.

Wellicht een oud draadje ,maar ik heb ontdekt dat het taggen van het gebouw niet gezien wordt door garmin Basecamp, wel als je er een icoontje opsleept. Met name tanktstations hebben dit “nadeel”. Vandaar dat ik nu veel icoontjes in Belgie heb gezet.

Gr Wim

Een betere manier om dit te verhelpen is door de optie “add-pois-to-areas” in mkgmao aan te zetten. Dan wordt een kunstmatige POI in het midden van een getagd gebouw gezet. Dat betekent ook dat je twee tankstations voor de prijs van één krijgt wanneer zowel een building als een losse node met amenity=fuel getagd zijn. Daarom is het beter om een POI maar één keer te markeren - hetzij als een node, hetzij als een gebouw.

Een lijn (wiki How to map, “draw an area around the grounds of the hospital, and add the amenity=hospital tag to it”).

Als je POI én gebied tagt, krijg je het dubbelop, b.v. AMC Amsterdam node (POI)
én way (gebied).(1) (Edit: ondertussen heeft iemand de node weggehaald.)

Net als ZMW, tag ik een gebouw of gebied als het me duidelijk is; als het me onduidelijk is (of geen tijd of zin) maak ik een POI. Niet allebei (waarom dubbelop als het niet hoeft?)

Tag area=yes om het ook als gebied op de kaart te zien.

Edit: (1) Maar is layer=-1 nodig?

Het taggen van gebieden is mij nog niet helemaal duidelijk.
Bij een dorp/stad/gehucht is nu een gebied gemaakt en een node in het centrum.

De layer=-1 is waarschijnlijk een optie (oneigenlijk gebruik??) om bij het renderen de informatie in het gebied ook te laten zien.

Hoe kun je gebieden het beste taggen zodat je een soortgelijke situatie krijgt als bij een bebouwde kom (landuse=residential) of industrieterrein (landuse=industrial)?
Bv. bij sportpark, natuurgebied (toponym?), golfterrein, etc.

Het blijft lastig, wat doe je bij een winkelcentrum met 30 winkels?

Ik zit er ook mee met aangeven van tankstations. Ik zet dus zelf de kaarten om met mkgmap, daarbij doe ik sommige (oa tankstation) nodes via de “points file” omzetten naar POI’s. De points file is daar ook voor bedoelt. De area’s of gebouwen die getagt zijn als “fuel station” neemt hij daarbij niet mee. Dat kan ik wel instellen maar als er een gebouw getagd is en tevens een node erop staat dan krijg ik dus 2 POI’s op dezelfde plek. Dat is ook onhandig.

Volgens mij is de beste methode een gebouw aan te merken als shop / industry of iets dergelijks maar geen naam te geven en daarna de nodes te plaatsen die apart de winkels aangeven, met naam adres etc.
Zie centrum Utrecht en bv de jaarbeurs Utrecht.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.091848&lon=5.118197&zoom=18&layers=M
of schiphol
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.309551&lon=4.761916&zoom=18&layers=M
my2cents.

Uiteindelijk wil je de kaart ook gebruiken, en moet je dus eenduidig naar een plek willen rijden/lopen. Daar moet je dus ook eenduidig je kaarten kunnen extracten/opbouwen.
Een bijkomend probleem is dat sommige nodes niet worden weergegeven op www.openstreetmap.org

Motoport Echt, de building tag wel weergegeven, de node niet
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.117033&lon=5.880477&zoom=18&layers=M

Tango Echt
Geen building tag, wel node
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.105778&lon=5.857904&zoom=18&layers=M
Deze heb ik gezet en een node toegevoegd om een POI in mijn GPS te krijgen.

Is het goed getagd?
Er is nog gebrek aan definitie over hoe te taggen.

gr Wim