Gegevens nakijken op internet

Dit is een vervolg op een recente discussie over de al dan niet legale status van “Het nakijken van bepaalde gegevens op internet”.

Het geheel startte bij de volgende suggestie:

Hierbij werd direct gewezen op de geldende Copyrights van Google.
Dit werd uiteindelijk bestreden omdat er verschillende attesten (http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2010-May/date.html te vinden zijn op internet waarbij de rechter duidelijk aangeeft dat dergelijke Copyrights slecht in beperkte gevallen gehonoreerd dienen te worden. Op vele gebieden sluit hij (zij?) de claim op Copyright ook af.

Als laatste in de oude draad probeert Wimmel de discussie te verbreden door te stellen:

Op twee gebieden is zijn opmerking m.i. irrelevant:

  1. We hebben het hier over Nederland en niet over vs.
  2. de discussie gaat niet over massaimport uit Google, maar over menselijke ogen die op het beeldscherm zoeken naar kennis die zij op een andere creative manier hergebruiken. En daar is volgens de rechter helemaal niets mis mee.

Verder stelt Wimmel:

Die twijfel is er wel degelijk en kan na deze discussie zeker niet meer ontkent worden. Verder moeten we ons realiseren dat WIJ wiki maken en dat op Wiki de algemene aannamens en afdspraken staan zoals we die binnen dit project bezigen. Of is er ergens in de wereld en Projectbestuur die de regels bepaald? (Sorry, ben slechts een greenbean. :wink: )

Geheel buiten de orde al dit copyright gedoe: mappen is een hobby, en het hele doel is wegen in kaart te brengen door eigen waarneming.
Als je uitgaat van het overnemen van andere kaarten/gegevens, dan kun je er net zo goed mee ophouden. Koop dan meteen die kaart/info, ben je ook klaar.

Mag ik daarop ook nog aanvullen dat we met OpenStreetMap graag een foutloze kaart willen. In de google kaart zitten fouten die je niet onder het kopje “Copyright Easter Eggs” kunt vatten.

http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=6.23182&lat=51.84546&zoom=17
(Het was makkelijker een voorbeeld in Duitsland te vinden, maar ik heb de omgeving daar zelf gemapt, dus ik weet hoe de situatie is).

Rechts onder heeft google de straten “unter den eichen” en “Heideweg” met elkaar verbonden. In werkelijkheid loopt eerstgenoemde straat anders en zit er alleen maar een voetpad tussen.
Linksboven is volgens google de “tannenweg” met de “fichtenweg” verbonden. Ook dat is in werkelijkheid niet zo. Hier zit zelfs geen voetpad tussen.

Als je dus een route maakt via een van deze straten en die importeert, importeer je dus fouten. En juist de kwaliteit is een van de voordelen van OSM.

Daar kan ik het eigenlijk wel mee eens zijn.
Ik map het liefst met behulp van tracks van mijn gpsr, benamingen haal ik het liefst van straatnaambordjes.
Van de straatnaambordjes maak ik dan ook graag foto’s, meer omdat een foto maken sneller gaat dan opschrijven.
Mijn foto’s dienen ook voor overzicht van de situatie om terug te bladeren tijdens het mappen.
Dat hele copyright vind ik geneuzel, gekochte dvd’s worden hier thuis altijd direkt opnieuw gebrand, want ik wens niet tegen het Brein copytight geneuzel aan te kijken.
Bovendien bevatten Google maps dezelfde soort fouten en verkeerde benamingen als AND.
Als voorbeeld kan ik “De Steeg” op Laaghalen / bij Hooghalen noemen.
In OSM stond de verkeerde naam Boermarkeweg, die heb ik in mei gewijzigd naar De Steeg
http://www.openstreetmap.org/?mlat=52.92741&mlon=6.52950&zoom=17&layers=B000FTF

Als ik met [Google Maps](Google maps) zoek op N52.92741 E6.52950, dan kom ik uit op Boernarkeweg 21.
Aan De Steeg staan notabene helemaal geen huizen of boerderijen, dus zoeken naar een postkode was ook weinig sukses vol.
Het lijkt of bijna alle wegen op Laaghalen de naam Boermarke weg dragen volgens AND en Goole maps.
Met dit voorbeeld wil aangeven dat het 1 op 1 overnemen uit Google kans geeft op een easternegg.

edit

Ow, ik zie dat mijn voorganger een veel betere vergelijkings link heeft geplaatst.
Dat moet ik ook kunnen, http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=6.52950&lat=52.92741&zoom=16

Als eerste. Ik ben het helemaal met jullie eens dat klakkeloos overnemen van Google kansloos is. Overigens snap ik al helemaal niet waarom men het in hun hoofd heeft gehaald om AND te importeren. AND en Google. Een pot nat. Een hoop fouten die wij er weer uit mogen halen.

Kunnen ze die AND import niet beter ongedaan maken.
Als wij even alles op alles zetten hebben we met z’n allen die gegevens er zo weer in dmv onze GPSR’en en fototoestellen en is het nog foutloos op de koop toe.

Wie gaat er voor deze optie?

Wil jij eens een OSM-kaart zien zonder[1] AND-data erin? Ik denk dat je nog schrikt hoeveel er dan nog te doen is!

1] Dus met user=AND version=1 gefilterd.

+1

Toevallig werd dit onderwerp nog even aangestipt op de GeoFreedomDay. Ik werd om één reden (en alleen maar die!) enthousiast, namelijk dat er weer vrolijk op los gemapt kan worden waarbij je je eigen wijzigingen ook mooi terug kunt zien op de kaart… We kunnen natuurlijk ook om de twee jaar de kaart leeg gooien en elke keer weer opnieuw beginnen, heerlijk!

Och, asjeblief!
Helemaal op een kale kaart beginnen is een ramp, ik zie graag de detaillering van de kaart groeien
Die AND gegevens is een perfekt kader om bestaande wegen te corrigeren en nieuwe wegen te mappen.
Trouwens hier in Assen is amper meer AND gegevens te vinden, alles is zo’n beetje al opnieuw gemapt.
Ik zou niet graag terug willen naar een situatie dat google maps weer detail vertoont dan OSM, zoals in het Franse dorpje Ventron waar ik mijn vakantie pleeg door te brengen.
Daar wacht komende zomer nog een hele klus!
http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=6.87092&lat=47.94043&zoom=14
Naar zo’n situatie willen we toch niet terug?

:slight_smile:

Is helemaal waar.

Dat komt omdat de AND data helemaal nooit in Assen is ingeladen. Heel gemeente Assen was voor de AND import al helemaal gemapt door vrijwel 1 persoon.

Sowieso klopt veel AND data niet helemaal. Ldp heeft het eens nagekeken en de AND nodes liggen op een raster (daarom lijkt het alsof sommige AND wegen zo zigzaggen). Kortom ook al is AND data beschikbaar er is nog meer dan genoeg te verbeteren. Sowieso zijn er altijd nog voet en fietspaden etc toe te voegen. Wat altijd al direct een heel veel completere uitstraling geeft.

Maar dat neemt niet weg dat zo nu en dan een stukje nieuwbouw wel een kick geeft!

De AND-data zelf waarschijnlijk niet, maar tijdens de conversie/import zijn ze coordinaten dan afgerond.

Als iemand de originele shapefiles van AND nog heeft, roep dat gerust eens, zodat we dit nog eens kunnen nakijken en eventueel verbeteren.

Hier is de kaart met alle user=AND elementen eruit gehaald. Kan wat traag zijn.

KLIK!

Kom ik hier niet eens aan toe. De stad Groningen is zo up to date altijd dat ik sterk vermoed dat er ergens op ruimtelijke ordening een ambtenaar keurig alle nieuwe stadswijken invoert …

Volgende mapping party bij mij in de buurt ben je van harte welkom! nog meer dan genoeg te doen!

Is er een agenda met daarin de Nederlandse Mapping party’s?

Heren, weer even terug naar de topic waarvoor ik deze draad op verzoek begonnen ben.
Gebruik van gegevens op het internet.

Ik moet zeggen dat de manier waarop ik werk niet vreselijk veel verschilt van de manier waarop OSM groot lijkt te zijn geworden.
Eerste mooi snel een beginnentje maken met de beschikbare gegevens en dan het “verschil” maken door alles keurig eigenhandig controleren en je eigen een kriek lachen wanneer alle fouten uit OSM verdwenen zijn terwijl het nog jaren voortwoekert in de andere geodb’s.

Door deze draad en al jullie uitstekende opmerkingen heb ik wel wat verscherpingen aangebracht in mijn werkwijze.
Alle verzamelde gegevens die ik gebruik bij het opbouwen van het wegennet in OSM worden vanaf nu door mij gekenmerkt.
Tijdens mijn wekelijkse fietsavonden controleer ik met gpsr de onderhavige wegen en breng daar waar nodig alle detailleringen aan waar we met z’n allen van kicken. De kenmerk verdwijnt dan uiteraard. Iedere bank, ieder informatiebord, iedere grafheuvel komt op de kaart te staan. Op die avonden worden ook de taggingen verbeterd zodat ondergrond, toegankelijkheid e.d. gecorrigeerd worden.
En ja, die straatnaam komt van een beeldscherm waar het G-woord boven stond. So what.

Sta mij toe de volgende quote te herformuleren:

Die AND, Google en Map24 gegevens zijn een perfekt kader om bestaande wegen te corrigeren en nieuwe wegen te mappen.

Over nieuwe wegen en nieuwbouwwijken gesproken, hier ligt ook nog wat mapwerk voor ZMW :wink:
http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=5.58109&lat=52.25964&zoom=16

Er moet ten alle tijde voorkomen worden dat in Nederland Google maps meer detail heeft dan OSM

Het is ook een kwestie van gemeenteblaadjes afspeuren op nieuwbouwprojekten.
Mijn Garmin Gekootje logeert tegenwoordig bij een collega, inmiddels is door zijn werk Slagharen wat beter op de kaart gekomen.

Ben op zich blij dat Groningen nu wat up to date is/blijft. Vond het altijd wat te ver weg om naar toe te gaan, de wijken ten westen van groningen waren vorig jaar nog maar gedeeltelijk aanwezig.
Hier http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=6.33572&lat=53.22132&zoom=16 Op fietsafstand van Groningen, liggen in elk geval bouwstraten. Geen idee of dit al compleet is, ik passeerde via de Eekebuursterweg. Aangezien ik wat kilometers wilde maken en een stukje van het fietsknooppuntennetwerk drenthe wilde doen ( http://openfietskaart.nl/?zoom=14&lat=53.18013&lon=6.42767&layers=B0000TFTFFFF ) ben ik hier voorbijgefietst.
Of hier http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=6.52345&lat=53.33627&zoom=16 Winsum heeft denk ik ook nog geen plaatselijke mapper. Gebouwen van de 3dShapes import staan er al wel, straatjes ontbreken nog. Zo zijn er denk ik in heel nederland (en zeker in het noorden) nog zat plekken te vinden.

Wat me ook vaak opvalt is dat google (beter Teleatlas) vaak al van te voren de wegen er in heeft zitten. Zit me altijd af te vragen waar ze dit vandaan hebben, krijgen ze dat of betalen ze hiervoor (of tekenen ze kaarten van de gemeente van uitbreidingsplannen over?). Hier (http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=6.00197&lat=53.27518&zoom=18) is bijvoorbeeld vorig jaar zomer een rotonde aangelegd. Op de Teleatlas kaart, stond deze rotonde al zo’n drie jaar eerder ingetekend. Heb dan ook diverse mensen op hun navigatiesysteem horen mopperen dat ie daar altijd over een rotonde begon te klagen (neem de 2e afslag op de rotonde) terwijl je toen nog gewoon rechtdoor kon! Heb de rotonde op OSM natuurlijk JustInTime toegevoegd :slight_smile: