bos onzichtbaar op GPSmap 60CS

In Mapsource zijn alle bossen altijd keurig zichtbaar, maar als ik de fietskaarten naar mijn Garmin GPSmap 60CS (ja ik weet het, een oudje) stuur dan zijn de bossen daar bij het inzoomen onzichtbaar.
Het instellen van ‘detail’ op ‘laag’ is er onder 800 m geen bos te zien, bij ‘detail’ op ‘normaal’ geen bos onder 2 km.

Welke instelling in Mapsource of mijn GPS kan dit oplossen?

Heb je het hier over de openfietsmap?

Ik weet niet …

denk het wel … :wink:

De openmtb maps zou ook kunnen, daar zit een optie om de bossen niet te tonen.
Dat mijn kaart geen bossen laat zien heb ik nog niet eerder gehoord, er zijn veel gebruikers met GPSmap 60 dus dan zou ik het al wel gehoord hebben. Lambertus, jij hebt er ook een toch?

Wat ook nog kan is een verouderde firmware op het toestel?

Volgens mij zijn de 60CS en een 60CSx redelijk gelijk en ik heb de firmware ook al in geen jaren geupdate (maar wel in 2007 toen ik hem kocht), misschien dat dit nog iets is voor Wim. Ik heb de GPS hier niet bij de hand dus ik kan niet even controleren wat het gedrag bij mij is. Zal vanavond wel even kijken.

Ik heb het inderdaad over de openfietsmap.
De softwareversie van mijn 60CS is 4.00

Dat lijkt op een bug in mijn kaart. Als je inzoomt moet je een andere raster zien voor de bossen (linkerplaatje) dan als je uitzoomt (rechts). Recentelijk (sinds de versie van 22/5) heb ik de kleuren meer transparant moeten maken, omdat de weergave ernstig werd verstoord op de GPS types Dakota (en Oregon): het hele scherm kleurde groen door de enorme hoeveelheid bospercelen tgv de recente dataimport van landgebruik. Nu lijkt het erop dat jouw GPS die wisseling niet kan weergeven en het eerste type bos niet meer laat zien.

-Van welke datum is de Openfietsmap?
-Gebeurt het ook als je het gmapsupp.img bestand dat je ook kunt downloaden, direct op een SD kaart zet en in je GPS laadt ipv via mapsource?
-Welke versie van mapsource gebruik je?
-Zet 'm eens op night mode, wat zie je dan?
-probeer anders eens de versie van 12/5 (in de map older versions) en kijk of die het wel goed doet?

Ik zal het komend weekend nog eens uittesten met een oude Etrex, maar volgens mij werden de bossen daar wel goed op afgebeeld.

  • Ik gebruik de laatste maanden steeds de nieuwste versie van Openfietsmap.
  • Gezien het beperkte geheugen van de 60CS past daar gmapsupp.img niet in.
  • Gebruikte versies op verschillende computers: 6.13.6 en 6.15.7
  • Night mode geeft hetzelfde probleem.

Het lijkt of mijn 60CS de bossen eerst wel tekent (als eerste laag), maar er dan de rest overheen zet en de bossen onzichtbaar maakt.
Tijdens het verschuiven van de kaart op de 60CS worden de bossen ook even zichtbaar. Ik vermoed dat het probleem in mijn GPS zit en niet in Mapsource.

Natuurlijk is het geen ontzettend groot probleem, als ik om me heen kijk zie ik toch wel of ik in een bos fiets, maar toch hoort het niet.

De Cs heeft idd geen SD slot (zoals de Csx). Dit lijkt op een geheugenprobleem van jouw GPS, die wellicht de vele details niet aankan van mijn kaart? Ik zal het binnenkort eens bekijken op een oude Etrex (deze heeft echter wel een SD slot) of dit probleem zich daar ook voordoet. Mocht dat zo zijn dan kan ik eea uittesten en mogelijk verbeteren.

Heb je versie van 12/5 al geprobeerd, want daar zit maar één type bos in die voor alle zoomlevels gelijk is, misschien biedt dat een oplossing?
In de laatste versie van vandaag heb ik de tekenvolgorde van de bossen aangepast, die worden later getekend dan de bebouwde kom, misschien helpt dat?

Versie 12/5 geeft hetzelfde probleem; bij de laatste versie worden op mijn GPS echt eerst de bossen getekend, die worden gewist en dan verschijnt de bebouwde kom.
Het zou inderdaad een geheugenprobleem kunnen zijn, met andere kaarten zoals topo nederland heb ik geen bos-probleem.

Ik heb het op m’n oude Etrex (Venture cx) nog eens nagekeken, en die heeft geen enkel probleem met bossen. Sterker nog, hij lijkt sneller de kaart te tekenen dan de nieuwere Dakota. Aangezien je zelfs met versie 12/5 (waarin ik maar één type bos heb voor alle levels) weet ik niet hoe ik jouw probleem kan oplossen, het spijt me maar het is niet anders.
Wat je zelf nog zou kunnen proberen is met de online TYP file editor de 10010.TYP file de bostypes te wijzigen in andere kleurtjes, tekenvolgorde etc.
Zie http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads/customize en vooral type Polygon #14) Type 0x14 [National park], Drawing order: 4
type Polygon #32) Type 0x50 [Woods/Forest], Drawing order: 4 schijnt wel goed te zien te zijn op jouw gps, want dat zijn de bossen bij lagere zoomlevels.

Maak dus van poygon#14 bijv eerst drawing order 3 van, deze uitproberen in je Gps, dan bijv drawing order 5. En als dat niet werkt de kleuren, day+night 1 solid colour ipv bitmap of exact dezelfde als polygon 32, Color mode: day+night 1 color transparent bitmap

Probeer eens de laatste versie van 18/6 en als dat niet helpt bovenstaande procedure

Mijn grote dank voor de moeite die je hebt genomen, maar de laatste versie geeft hetzelfde probleem. Bovenstaande procedure heb ik met allerlei verschillende tekenvolgordes toegepast, maar het probleem blijft bestaan: mijn gps tekent eerst de bossen, wist deze vervolgens en tekent dan de rest bij inzoomen vanaf 1,2 km.
De openmtb map van Nederland werkt wel naar behoren. Als ik de typ-file van de openmtb map in de openfietsmap zet (met gewijzigde naam), dan blijft het probleem met de openfietsmap bestaan.

Ik vraag me af wat de ervaringen van andere GPSMAP 60CS gebruikers zijn.

Jammer dat het nog steeds niet goed werkt. Zie je dat alleen met bos, of gebeurt het ook met de parken?
Welk kaartdeel gebruik je, dan kan ik je misschien wat test files toesturen om te kijken waar de fout precies zit.

Ik heb in Eindhoven (kaart Midden-Limburg) gekeken naar bos, park, golfbaan en begraafplaats. Overal hetzelfde probleem: het bos enz. wordt kort weergegeven, vervolgens gewist en daarna wordt de rest van de kaart getekend.

Probleem doet zich voor met de details op de GPS ingesteld op ‘normaal’: vanaf zoom 1,2 km; met de details op ‘laag’ vanaf zoom 300 m.
Van alle kaarten heeft alleen de Openfietsmap dit probleem.

Ben ik echt de enige met een GPSmap 60CS die dit probleem heeft?

Heb je nog geprobeerd de header van de TYP file aan te passen?

Als ik naar de TYP file kijk van de openmtb map zie ik in de header staan: Old (not NT) format. Die van mij staat op New (NT maps long header).

Ook dit helpt niet. Zullen we het maar opgeven?

ja, laten we het maar even rusten, misschien komt er ooit een oplossing :sunglasses:

Het bos is weer terug!
Gewoon de firmware opnieuw op de 60CS gezet.

Hij zag door de firmware de bomen niet meer… of andersom :slight_smile: