Spoorlijnen mappen

Al een tijd stoor ik me aan de manier waarop in de Randstad het spoornet op de kaart staat: als een enkele lijn op doorgaande stukken, en bij de stations met plotseling krankzinnige vertakkingen naar de perrons. Waarschijnlijk nog een erfenis uit de begintijd van OSM, maar dat moet nu beter kunnen. Als we gescheiden rijbanen voor auto’s apart mappen, dan zouden we dat ook voor het spoor moeten doen. Dus heb ik bij wijze van proef het spoor tussen Leiden en Voorschoten conform de werkelijkheid viersporig gemaakt. Het bestaande spoor heb ik (uiteraard) intact gelaten, ik heb er alleen drie sporen naast getekend binnen de contouren van de GPS-puntenwolk. Nou haal ik me daarmee natuurlijk wel wat op de hals:

  • Geldt de regel, “wie A zegt, moet ook B zeggen”? Heb ik mezelf nu de verplichting opgelegd om alles meersporig te maken?
  • Hoe erg is het dat er nu losse stukken spoor op de kaart staan, zonder verbinding met de rest van het spoornet?
  • Ik heb ooit iets gelezen over ProRail en OSM. Heeft het zin om nu met de hand te gaan verbeteren, of kunnen we binnenkort een import verwachten?
  • Het oude spoor heeft verschillende relations. Moeten die gekopieerd worden naar de nieuwe sporen?

Nee. Niemand verplicht zich hier tot iets. Alles wat je doet is mooi. Ook al is het niet af. Een ander kan het vandaar weer oppikken.

Als je het over je extra sporen hebt: waarom verbindt je ze dan aan begin en eindpunt niet met de bestaande? Treinrouteringssoftware kan niets met losse stukken :wink: En KeepRight zal ook wel protesteren; maar of dat erg is…

Wat las je dan? Wat wil je dan verbeteren? Wie denk je dat er wat gaat importeren?

Uiteraard niet, echter niet houd je tegen :wink:

Zoals gezegd anders verbind je ze aan het eind gewoon met het bestaande spoor altijd beter dan losse sporen.

Ik zou daar niet al te veel op rekenen, ProRail wil geen eenmalige dump geven dus dat zit er niet echt in.

Als ze relevant zijn zeker!

Okay, bedankt voor de antwoorden. Ik ga binnenkort meer stukken spoor meersporig maken, en zal de losse eindjes vastmaken aan het bestaande spoor.

Hi allemaal,

Ik ben van de ander kant op dat traject begonnen (maar nu heeft het fietsen het even overgenomen). zelfde observatie. Wat wel lastig is dat zo hier en daar 2 keer spoorlijnen zijn getekend ( niet 2 sporen maar 2 spoorlijnen, die elkaar kruisen). Gewoon door gaan dan komt het allemaal voor elkaar.

Hugo

Wat bedoel je hiermee?
Is er een kaart met navigeerbare spoorlijnen?

Ik ben namelijk op zoek naar een spoor-kaart te gebruiken op een garmin toestel. Het enige dat ik wil is een indicatie (tijd of afstand, dat maakt niet uit) hoe ver het naar een bepaald station is over het spoor. Het complete spoorboek hoeft er dus zeker niet in.

Groeten,
Arjen

Zo wat een late reactie. Volgens mij maakte greencaps een grapje. Onder andere te zien aan de :wink: . Treinrouteringssoftware bestaat volgens mij niet en dat was ook de grap.

Lijkt me niet al te moeilijk mbv mijn styles en mkgmap een simpele routeerbare spoorkaart te maken voor de Garmin die je als overlay over een andere bestaande osm kaart legt.
De vraag is echter hoe goed zijn de spoorwegen in kaart gebracht, als alle lijnen met railway=rail zijn getagd, dus ook de goederensporen, dan is de Garmin gauw geneigd een shortcut te nemen over dit soort lijntjes die niet in de bestaande dienstregeling wordt gebruikt. Of je moet alleen maar de routes routeerbaar maken. Kortom het lijkt simpel maar de uitwerking is wat lastiger.

Waar een wil is, is een spoorweg :slight_smile:

Deze is ook wel interessant: http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/ (alleen niet voor de Garmin)

Voor het vastmaken van de eindjes aan het bestaand spoor kan deze site misschien behulpzaam zijn:
http://sporenplan.nl/
Niet onder een open licentie, maar als je de auteur mailt gok ik dat je wel toestemming kan krijgen om zijn data voor openstreetmap te gebruiken.