Hoe te taggen ?

Hoi allemaal.

Ben pas een paar dagen bezig met OSM en heb al een POI en een nieuwe weg toegevoegd aan de map.
Ging allemaal goed ( denk ik )
Nu heb ik weer een nieuwe weg toegevoegd maar ik weet niet goed hoe ik die moet taggen.
Heb al gekeken bij de map-features maar ik kom er niet uit.
De weg heeft de volgende eigenschappen:

  1. Het is een doodlopende weg ( voor auto )
  2. Auto ,fietsers en voetgangers toegestaan.
  3. De ondergrond bestaat uit gravel + zand.
  4. De maximum snelheid is 15 km.

Wie helpt een beginnende beginner uit de brand ?

Ik werk met de online editor Potlatch 1.3e

Hans,
ziet er naar uit dat je het als volgt moet “taggen”:

highway=track
tracktype=grade2 (maar misschien moet je even hier kijken of dat correct is: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_Features#Tracktype
maxspeed=15

dan de weg splitsen waar de auto niet verder mag:
motor_vehicle=no (aangenomen dat ook motoren niet verder mogen, voor meer detail, zelfde link, zoek dan naar Restrictions)

Hugo

PS ik gebruik altijd JOSM, dus precies vertellen hoe het in Potlach moet kan ik niet.

Ik zou het eerste stuk waar auto’s nog wel toegestaan zijn mappen als:
highway=unclassified
surface=gravel;sand
maxspeed=15

en het tweede stuk waar auto’s niet toegestaan zijn als:
highway=track
tracktype=grade2 (oid)
surface=gravel;sand

Maar ik vind Hugo’s optie ook kunnen.

Leuk hé zoveel mensen, zoveel zinnen. Ik probeer highway=unclassified voor verharde wegen te gebruiken en track (of path, wat veel in Duitsland wordt gebruikt) voor onverharde wegen. Als het auto stuk verhard is, zo ik unclassified gebruiken anders track.

Ga er dus maar vanuit dat welke vraag je hier stelt er altijd minstens twee antwoorden komen :wink:

Hugo

Hugo/Lambertus

En de optie ‘service’ ? Die tag wordt nog veel te weinig gebruikt, en zit mooi tussen unclassified en track in.
Dit soort wegen loopt vaak tot een object waar je met de auto moet kunnen komen, en gaat daarna verder als fietspad/landweg o.i.d.
De OSM beschrijving is exact van toepassing op deze wegen. En in het kaartbeeld krijg je een mooi smal weggetje.

Ik gebruik service alleen voor toegangswegen tot parkeerplaatsen, tankstations, garageboxen, achteringangen van winkels, industrie terreinen etc. Nooit voor doodlopende of onverharde wegen in het buitengebied. Dit was de omschrijving van service toen ik het las. Nu zie ik er ook bij staan " a road between properties " waar waarschijnlijk mee bedoeld wordt: tussen gebouwen op een stuk grond ofzo.

Eerlijk gezegd: Ik kan me niet zo in de noordfiets toepassing van service vinden. Hier op de Veluwe zijn er onnoemelijk veel van het soort wegen waarbij een stuk openbare toegang heeft (omdat het naar 1 of meerdere huizen voert) en gaat dan verder het bos of landbouwgebied in. Hier zijn ook al discussies over geweest, daarbij is service nooit aan de orde geweest.

Wellicht omdat veel wegen met name hier in het noorden ook als zodanig gebruikt worden: er is een verharde/onverharde weg naar een boerderij/sluis/pompstation, puur voor dat object. Vaak is het zelfs eigendom van de boer/waterschap/natuurbeheerder, en dus helemaal geen openbare weg, ook al lijkt dat zo, maar een oprijlaan. Aan het eind van zo’n weg wordt dan met toestemming van de wegeigenaar een fietspad aangelegd, of een zandpad naar een bos voor gebruik door de bosbeheerder (*). Auto’s zijn daar niet expliciet verboden, maar ze hebben er natuurlijk weinig te zoeken . Soms staat er daarom wel een bord ‘bestemmingsverkeer met uitzondering fietsers’ bij.

Er is hier vlakbij zo’n pad waar met regelmaat auto’s door hun TomTom heengestuurd worden … die dan na 500 meter in de modder zakken. De boer doet daar goede zaken met zijn tractor :wink:

(*) Er zijn hier prachtige fietsroutes die grotendeels via privéwegen voeren en waar je regelmatig gewoon over het erf van een boerderij gaat. Als je niet al te bang bent voor erfhonden is dat prachtig.

Als we het over prive gebied hebben dan geef ik je gelijk, dan lijkt me een service wel toepasselijk.

Een weg met bord ‘bestemmingsverkeer met uitzondering fietsers’ is gewoon een openbare weg (unclassified meestal) met de extra tags access=destination, bicycle=yes

Ja, zo moest een collega naar een klus in het buitengebied en werd door zijn Mio over allemaal minieme zandweggetjes gestuurd werd. Ging nog goed totdat er na een kilometer zo’n boomstronk als hek overhet pad hing…

Hallo allemaal.

Blijkbaar zijn de meningen over dit onderwerp nogal verdeeld.
Zoveel mensen zoveel wensen zullen we maar zeggen.
Ik ga toch voor het voorstel van Lambertus want daar voel ik me het beste bij.
Mocht het in de toekomst nog tot echte afspraken komen ,betreffende dit onderwerp ,dan kunnen we het altijd nog aanpassen. Toch?
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken en misschien tot ziens.

Groetjes

Hansje