Nopeuskamerat, onko tarpeen kartoittaa?

Lisäsin kokeeksi pari nopeuskameraa osm-tiedostoon lähelle Joensuuta, Imatrantielle. Ne näkyvät siis tietokannassa katsottaessa JOSM-editorilla tai Potlach-editorilla. Josm:ssä ne on kuvattu kameran kuvalla ja Potlachissa pelkänä pisteenä. Minun navigaattorissani ne eivät näy lainkaan. Kysyisin siis, onko tarpeeen lisätä niitä kameroita, onko siis jossain muissa malleissa (osm karttaa käyttävissä) kamerahälytystä tai näyttöä, tai onko niitä siis lainkaan siirretty gmapsupp.img-tiedostoon. Netin muilla foorumeillahan nuo näköjään kiinnostavat ihmisiä. Minun navigaattorini ei ole tarkoitettu autokäyttöön, on maasto(vene)-malli Garmin Etrex Legend hcx. Katsoin myös www.openstreetmap.org-sivuston karttaa, nyt löysin sen plus-merkin takaa taas ne kuukausia sitten unohtamani muut karttatasot. Siinäkään ei nuo nopeuskamerat näkyneet. Eli kannattooko noita nopeuskameroita lainkaan merkata?

Kyllä ne kannattaa vastaisen varalle merkata, ajattelin että voisin vaikka joskus tulevaisuudessa koodailla gpsmidiin varoitukset. Tosin tuossa on joissakin maissa jotain lakiongelmia, jossain ovat nopeuskameravaroittimet kiellettyjä. Nykyisin pisteenä merkityt nopeuskamerat saa näkyviin gpsmidissä tyylitiedostomuutoksilla.

Nopeuskamerat kannattaa koodata relaatioina, olen niitä jonkin verran koodannut kun on vastaan tullut (esim. ysitiellä Kuopio-Jyväskylä -välillä taisi olla). Wikistä löytyy ohjeet. Relaatiosta käy ilmi, mihin suuntaan kamera osoittaa, jolloin mahdollinen kamerasta varoittava navigaattori osaa varoittaa silloin kun kamera voi olla aktiivinen, eikä turhaan silloin kun kuvaa toista kaistaa.

Sitä en tiedä onko tällä hetkellä mitään nopeuskameroista varoittavaa OSM:ää käyttävää navigaattoria saatavilla, mutta aika luottavaisesti voi arvioida, että kyllä noita ainakin tulevaisuudessa tulee.

Muoks: Tyylitiedostomuutos löytyy osoitteesta https://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=2955214&group_id=192084&atid=939977 - testasin ja näkyy toimivan.

Olisihan se kätsyä, ettei enää tarvitsisi kameroita eri lähteestä kaivella.
http://www.gps-waypoints.net/gps/?page=search&mode=show_waypoints_simple&simple_searchword=nopeuskamera#results

Nuo tosin ainakin minun säädöillä varoittivat kulkusuunnasta riippumatta…

Ei kai mikään estä muuntamasta OSM-aineistoa eri navigaattoreiden POI-tiedostoiksi. Se voisi jopa onnistua jollain XSLT-härpäkkeellä, jos ei halua kirjoittaa rumaa ja toimivaa Perl-skriptiä.

Jos joku selvittää, miten Garmin esittää nopeuskamerat, niin voihan ne lisätä mkgmap-käännökseen mukaan,. En muista aiheesta keskusteluja mkgmap-dev-listalla, enkä ole huomannut mitään aiheeseen viittaavaa polkupyöränavigaattorillani leikkiessäni. Tosin Garmin tuntuu toteuttavan hieman eri toimintoja eri laitteissa. Edge 705 ei anna valita reititysasetuksiin taksia, tavaraliikennettä, hälytysajoneuvoa eikä ohjetta välttää lauttoja.

Mapper (http://mapper.tal.org/ ) osaa näyttää kamerat kartalla.

Ilmeisesti ennen XML-aikakautta (GPX-tiedostoja) Garmin keksi GPI-tiedoston, johon voi määritellä sijainteja kuvakkeineen ja hälytysetäisyyksineen. Muun muassa gpsbabel osaa tehdä niitä, ja oikea sijainti lienee Garmin/POI/nimi.gpi. En ole varma, osaako Edge 705 näyttää niitä, mutta monet autonavigaattorit ilmeisesti osaavat.
OSM:n planeettadumpista voisi kaivella erilaisia gpi-tiedostoja, mutta useimmat sijainnit lienee järkevintä sisällyttää itse karttaan. Minulle ei tule muita yleisiä lähestymishälytys-sovelluksia mieleen kuin nopeusvalvontakamerat ja hidastetöyssyt. Mahtaako se lisätä liikenneturvallisuutta, jos navigaattori elämöisi niiden lähestyessä? Epäilen, ettei. No, taitaa se navigaattorin elämöintiin keskittyminen olla vielä vaarallisempaa risteyksissä. :slight_smile:
En tiedä, onko tällaista toteutettu vielä missään navigaatiosovelluksessa, mutta joskus voisi kaivata omiin suosikkisijainteihin lähestymishälytystä. Esimerkiksi näin: “Hälytä, jos olen alle 200 metrin päässä täältä tämän päivän jälkeen tähän aikaan päivästä”. Muistaisi käydä hoitamassa jonkin asian seuraavan kerran ohi kulkiessaan.

“OSM:n planeettadumpista voisi kaivella erilaisia gpi-tiedostoja, mutta useimmat sijainnit lienee järkevintä sisällyttää itse karttaan. Minulle ei tule muita yleisiä lähestymishälytys-sovelluksia mieleen kuin nopeusvalvontakamerat ja hidastetöyssyt. Mahtaako se lisätä liikenneturvallisuutta, jos navigaattori elämöisi niiden lähestyessä? Epäilen, ettei. No, taitaa se navigaattorin elämöintiin keskittyminen olla vielä vaarallisempaa risteyksissä. :-)”

Minulle tulee mieleen heti pari hyödyllisen oloista hälytystä - tankkauspisteen ja tyhjennyspisteen (taukopaikka/kahvila/vessa), olisivat käytännöllisiä jos kulkuneuvo tai kuljettaja tai matkustajat tarvitsevat täydennystä tai tyhjennystä. Mielellään sitten sellaisella ominaisuudella, että näyttäisi reitin varrella olevan seuraavan kyseisenlaatuisten pisteen etäisyyden reitistä ja nykysijainnista, että voisi arvella onko mielekästä tähdätä ko. pisteeseen vai pitääkö etsiä muualta kuin reitin varrelta.

Nopeuskameroiden ja hidastetöyssyjen suhteen on tietysti kyseenalaista parantaako niistä varoittaminen liikenneturvallisuutta - ajokykyisen kuskin pitäisi muutenkin huomata hidasteet ja ajella nopeusrajoituksen mukaan - mutta esim. päällystevaurion, vaarallisen risteyksen tai muun vastaavan vaaranpaikan varoitus kyllä olisi paikallaan. Näiden ajan tasalla pitämisessä sitten on tosin oma ongelmatiikkansa.

Kartoittamisen kannalta voisi olla hyödyllistä laittaa hälytyksiä FIXME-tageilla ja esim. puuttuville tägeille.

“En tiedä, onko tällaista toteutettu vielä missään navigaatiosovelluksessa, mutta joskus voisi kaivata omiin suosikkisijainteihin lähestymishälytystä. Esimerkiksi näin: “Hälytä, jos olen alle 200 metrin päässä täältä tämän päivän jälkeen tähän aikaan päivästä”. Muistaisi käydä hoitamassa jonkin asian seuraavan kerran ohi kulkiessaan.”

Android marketissa on useampiakin tuota hommaa ainakin jossain määrin hoitavia sovelluksia - taisivat olla erillisiä, eivät navigaattorin kanssa. Latailin noita pari, enpä ole vielä testannut. Vinkkinä jos android ja puhelimen nettikäyttö kiinnostaa, Saunalahdella on varsin houkutteleva HTC Desire -kytkytarjous, kahdella kympillä kuussa nopeudeltaan rajoittamaton nettiliittymä, 7e/kk puheaikaa ja puhelin.

GpsMidiin olen ajatellut että tuollaisia läheisyyshälytyksiä olisi hyvä tehdä, mutta asia ei ole toistaiseksi edennyt feature requestiä pidemmälle.

Totta, jos navigaattorin ohjelmiston muuttaminen ’sallitaan’, niin tuo on varsin järkevä sovellus, kuljettiinpa millä tahansa. (Joukkoliikennereitityksessä mielekkäiden taukopaikkojen etsiminen on tosin muuta liikennettä haastavampaa.) Ajattelin ahtaasti Garmin-navigaattoreita, jollainen alkuperäisellä kysyjällä on.
Oikeastaan aika monen asian kartoittaminen on varautumista tulevaisuuteen tai tulevien sovellusten mahdollistamista. Taitaa olla turha miettiä, kannattaako jotain asiaa merkitä kartalle. Muuten siitä tulee muna-kana-ongelma. Jos esimerkiksi hidastetöyssyjä tai stop-merkkejä ei merkitä kartalle, lienee epätodennäköistä, että kukaan tekee niitä välttävää reittihakua tai toteuttaa järkevää lähestymisvaroitusta (’anna vauhdin hiipua, stop-merkki 500 metrin päässä’).

Kiireisemmälle lähestymisvaroitus alkavasta ohituskiellottomasta (overtaking=forward/backward/both) pätkästä… suuntatietoa ainakin nüvi(t) jotenkin tukee, kun kameravaroitus tulee vain toiseen suuntaan, jos poi-tiedoista vaan suunta löytyy; tiedä sitten haluaako se suunnan jotenkin asteina jonka kaivaminen osmin teistä olisi mutkikkaampaa ja/tai vaatisi lisää koodia. Ja ymmärtäisikö se antaa äänimerkin vain ajettavasta tiestä eikä kaikista lähiseudun teistä joilla saisi ohittaa.