Virhe JOSM-edotorissa! Puuttuva tagi building=yes

Olen ihmetellyt, mikseivät kaikki rakennukset näy minun piirtämissäni taajamissa Openstreetmap-kartassa, vaikka Garmin navigaattorissa onkin jollain lailla näkynyt. Katsottuani muiden suomalaisten taajamien karttoja, keksin eron: JOSM-editori ei julkisiin rakennuksiin lisää automaattisesti tagia building=yes. (Opin käyttämään JOSM:ää sujuvasti) Kun sen lisää manuaalisesti, rakennus alkaa näkyä myös kartalla. Tappelin Rääkkylän kirkon kanssa yli puoli vuotta ja toissapäivästä lähtien se lopultakin näkyy. No nyt suuntaan iltalävelyni lähiseudulle ja kartoitan lisää julkisia tai julkisluontoisia rakennuksia, mm. kauppoja, kampaamoja ym. Myönnetään, koska olen yrittäjä, toivon karttaprojektin tuovan lisää asiakkaita, kun ihmiset partemmin osaavat perille myös minun liikkeeseeni.

Mielenkiintoista ja hyvä tietää. Mitä JOSMin versiota käytät? Ainakin itse olen varustanut rakennuksia asianmukaisessa tilanteessa yksinomaan building=public -tagilla ja ne renderöityvät hyvin (esim: http://www.openstreetmap.org/browse/way/41673579). Johtuisikohan tämä virheesi sittenkin siitä, että varsinkin Mapnik on joskus harvoin ja sporadisesti todella hidas päivittämään pieniä osia kartasta, ellei sitä käske tekemään niin manuaalisesti. Itselleni on käynyt näin pari kertaa (syystä, jota en tiedä). Näkyivätkö rakennuksesi Osmarenderissä (jos käsket päivittämään alueen informationfreewayssä)?

Versio on 2561 eli uusin stabiili. Virhe muuten saattaa ehkä olla myös Javassa tai yhteensopivuudessa, javan versiohan päivittyi viime viikolla, ainakin Windows-koneessa. Piirsin silloin Windows-koneella karttaa. Tänään yritin piirtää metsätietä, (=track) moottorikelkkauraa ensiksi Windows-koneella ja nyt Linux-koneella ja sekään ei yllätttäen toiminut, vaikka toimi hyvin pari viikkoa sitten. Java tai JOSM ei yhdistänyt reitin pisteitä tieuraksi vaan säilytti pisteet erillän. No Piirsin sitten tieuran Potlachilla ja muokkasin sitten JOSM:llä. Valmiiksi kokoonpannun tieuran muokkaus taas toimi hyvin.
Minä olen katsonut noita karttoja pelkästtän navigaattorissa ja sivun www.openstreetmap.org kautta sellisena kuin ne näkyvät perusasetuksilla. Omien muokkausteni olen huomannut tulevan näkyviin nettikartalle 1h - 1 vrk kuluttua. Mapnikistä ja Osmarenderistä en tiedä vielä mitään.