Selectie filteren in JOSM

Goedenavond,
In 2011 is TNT Post overgegaan in PostNL. Nog steeds zijn er veel brievenbussen met de tag ‘operator=TNT Post’.
Als ik een gebied heb gedownload in JOSM, hoe kan ik dan alleen de brievenbussen selecteren zodat ik in één keer de tags om kan zetten? Ik wil dus alle andere objecten niet selecteren. Ik had het ooit ergens gelezen, maar ja…
Hoe werkt dat dus?

Dutch Mapper / Robbie

Als je deze overpass uitvoert (die kijkt naar alle brievenbus-tags (in Nederland) waar operator=TNT Post op staat - dat zijn er 152) kun je daarna bij export kiezen voor Export → Data → JOSM.

Dan heb je direct alles wat je nodig hebt zonder overbodige andere zaken.
Daarna in JOSM kiezen voor zoeken (Ctrl-F) en invullen amenity=post_box.

Edit: Je kunt ook met Ctrl-A zoeken (zoekt alles, en omdat je alleen maar objecten met operator=TNT Post hebt, is dat geen probleem).

Dan krijg je de mogelijkheid om het veld te veranderen dat je wilt. Kies dan voor Bewerken->operator en vul de gewenste waarde in.

Misschien is het goed om hier op het forum nog wel even te melden (dat doe je dus feitelijk al) wat je van plan bent, want het is een mechanical edit. Minder gewenst indien daar geen overeenstemming over is bereikt. Wat mij betreft lijkt er geen bezwaar, maar misschien zijn er andere mappers die dat wel vinden.

Hoi Dutch Mapper,

Op zich een goed idee, maar…

Via Overpass is het mogelijk om de amenity=post_box op te sporen.
http://overpass-turbo.eu/s/i40
(druk op uitvoeren, het duurt ongeveer een minuut dat de data verzameld is)
Je kunt deze data Exporteren naar JOSM om aldaar verdere analyse te maken.

Er staan (op dit moment) 5972x amenity=post_box in Nederland.
In 2013 heeft PostNL toestemming gekregen om het door haar beheerde aantal te mogen halveren.
Mei 2016 kwam PostNL nog nieuws dat er 127 brievenbussen gingen verdwijnen.
Het gevaar is dat de door jou aangepaste brievenbus al helemaal niet meer bestaat.

Afgezien dat “de brief” een krimpmarkt is geworden, zijn (zo te zien) niet alle brievenbussen in Nederland van PostNL.

Ik zag dat Marc me voor was, toch interessant dat we beiden andere resultaten laten verschijnen.

Maar dan zoek je alle brievenbussen, en het gaat om de brievenbussen met operator=TNT Post. En dat zijn er maar 152.
Bovendien is zoeken op way en relation overbodig in dit geval. Een brievenbus is altijd een node.

Ik had nog nooit met Overpass gewerkt. Moest daarom in JOSM nog Remote Control aanzetten. Is allemaal gelukt, handig tooltje.
Nu heb ik alleen nog maar de brievenbussen met operator=TNT Post. Zoals ik in het schemaatje van Commodoortje zag, zijn er ook nog een aantal mensen die TNT Post of PostNL verkeerd hebben gespeld (spatie ertussen, kleine letters/hoofdletters, enz.). Daar ga ik ook nog even naar kijken. Ik zie dat er maar één operator=Bruna is, beetje raar. Naar al die andere operators ga ik nog even apart kijken. Als het kan, wijzig ik ze naar operator=PostNL.

Heel erg bedankt!

edit: Commodoortje, hoe kom je aan dat mooie schemaatje?

Maar de som in jouw tabel kan onmogelijk kloppen met de aantallen die in die kolom staan. Als ik snel tel kom ik tot ongeveer 2200 brievenbussen!
Dat komt waarschijnlijk omdat er nog zo’n 3600 brievenbussen in OSM staan waar de operator helemaal niet is ingevuld!
Is het de bedoeling dat Dutch Mapper die ook gaat bewerken met een mechanical edit?
Dat lijkt me gevaarlijk, vooral ook omdat je zelf al stelt dat de kans groot is dat er behoorlijk wat brievenbussen op OSM staan die in werkelijkheid al niet meer bestaan.
Een veel nuttiger onderzoek lijkt me dan ook om eerst eens goed uit te zoeken welke brievenbussen weg zijn bezuinigd.
PostNL heeft vast een lijst waar ze allemaal op staan, kunnen wij daar gebruik van maken zonder copyright problemen?

Bewust gezocht op alle brievenbussen, schrijfwijze van TNT post horen er denk ik ook bij, maar of ze er nog staan is de vraag.

Klein beetje werk verricht met Excel.

Over de éne Bruna, niet iedereen vult de juiste gegevens inn op OSM.
Als operator heeft deze mapper “Bruna” meegegeven, vermoedelijk met de gedachte dat deze bij de Bruna stond.

Zo zou het maar zo kunnen zijn dat een grotere VW dealer met meerdere vestigingen niet de operator is, maar dat de operator PON zou zijn. (“bij wijze van spreken” }

Ik spreek ook mijn bezorgdheid uit, dat het misschien een goed idee is, maar…
Ben geen voorstander van deze eventuele mechanical edit.

Marc, hier heb je helemaal gelijk in. 3862 unset
Nogmaals ik ben geen voorstander om een mechanical edit te laten verrichten, alleen al omdat je niet weet of de brievenbus er nog staat.

Ik heb in elk geval alle brievenbussen van TNT Post en PostNL met alle spelfoutvarianten daarop gewijzigd naar één operator: PostNL. Ik ga de operators die nog over zijn, controleren.

Als ik met Overpass zoek naar alle operator=PostNL brievenbussen ziet het er al een stuk beter uit dan een paar uur geleden.
Nu zijn er 2066 brievenbussen getaged met PostNL als operator, voorheen waren dat er nog maar 1528!

Nu komen we op een belangrijk punt waar jullie het over hebben: brievenbussen zonder operator=* tag.
Als ik op Overpass zoek naar brievenbussen (zonder operator tag, gewoon alleen amenity=post_box) in Wassenaar dan heeft ie er 21 gevonden. Als ik zoek met operator=PostNL erbij, dan vindt ie er 11 gevonden. Oftewel, 10 hebben geen operator tag (of een andere operator dan PostNL).
Één daarvan, in het zuiden van Wassenaar heeft de tag operator=TPG Post. Als ik TPG Post intyp bij Google komt PostNL naar voren. TPG is blijkbaar ook overgenomen door PostNL. Hieruit blijkt dat alle operator=TPG Post (en spellingsfout-varianten daarvan) in Nederland kunnen worden veranderd in PostNL.
Ik heb inmiddels alle brievenbussen in Wassenaar de tag operator=PostNL meegegeven.

Edit: Ook in Den Haag staan alle brievenbussen nu goed op de kaart.

Hi Dutch Mapper,

In beide opinies wordt een bezorgdheid geuit en de raad tot overleg geuit.
De vraag hier deponeren en op korte termijn uitvoeren kan ik niet als overleg zien. Ik kan me er zelfs geen mening over vormen als ik het pas bij thuiskomst zie bv. Kunt u zich vinden in de volgende stelling “Het lijkt op handelen buiten de gemeenschap en gezien recente voorbeelden lijkt het me geen goede koers.”
Ik / wij hoor/horen graag dat ik het verkeerd zie en waarom.

Het duurde even, maar álle Nederlandse brievenbussen staan goed in OSM! Ik heb alle 5982 brievenbussen de volgende tags gegeven:
amenity=post_box
operator=PostNL (ik heb alles gecontroleerd)
website=http://www.postnl.nl/
collection_times={dit verschilt}

Ik denk dat we hierbij dit topic kunnen afsluiten. Iedereen ontzettend bedankt!

PS Wat is een mechanical edit?

Knap, om alle brievenbussen in Nederland in zo’n korte tijd een bezoekje te brengen!

Tenzij je daadwerkelijk 5982 brievenbussen persoonlijk gecontroleerd hebt is wat je zojuist gedaan hebt een mechanical edit: Automated edits and semi-automated edits (sometimes called mechanical edits) are changes made to OpenStreetMap content with no or very limited human oversight

En die mag je eigenlijk niet doen zonder aan bepaalde voorwaarden te voldoen, zoals o.a. het bereiken van consensus. En die was hier volgens mij nog niet…

Zo was er bijvoorbeeld de vraag hoe je wist of iets wel een PostNL brievenbus was, en niet bijvoorbeeld een van een ander postbedrijf. En of de brievenbus er uberhaupt nog staat…

Goedemorgen Kars,
Alle brievenbussen hadden de tag operator=TNT Post, PostNL en alle spellingsfout-varianten daarop.
TNT Post is in 2011 overgegaan in PostNL.
Hetzelfde geldt voor TPG Post.
Alle TNT tags konden gewijzigd worden in PostNL.
Ik ga nog even die voorwaarden bekijken.

Beste Dutch Mapper,

Je bent iets te voortvarend te werk gegaan!
In mijn eerste antwoord op jouw vraag geef ik je een methode om de 152 postbussen waarop aantoonbaar een verkeerde operator zit geplakt, te kunnen vinden.
Daarbij is het logisch dat je zelf ook de verkeerd gespelde namen meeneemt in je edit om die brievenbussen van een juiste tagging te voorzien.

Maar vervolgens heb je plompverloren duizenden brievenbussen (waarvan we niet eens weten of ze nog bestaan) onderhanden genomen!
Dat is nou een “mechanical edit” waar ik je in mijn eerste antwoord op wees.

Wat je had moeten doen, is met een voorstel komen om te laten zien hoe je de rest (het overgrote deel) van die brievenbussen wilt aanpakken. Dat betekent niet hier een kort bericht plaatsen en dan - bij uitblijven van reacties - gelijk aan de slag gaan.

Ik heb zelf een keer een dergelijk actie uitgevoerd en mogelijk kan je dat als leidraad gebruiken:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=31145

En er zat 3 maanden tussen het aankondigen en uitvoeren, en daartussen is een discussie geweest op het forum.
En omdat we ook nog een groep mappers hebben die de mailinglist leest en niet het forum, zou je ook daar je aankondigin moeten plaatsen.

Je loopt door je actie het gevaar dat jouw edits door de DWG (Data Working Group) als “vandalisme” worden beschouwd waarna ze zelf alles weer terugdraaien en je mogelijk nog een blokkade aan je broek krijgt.
Ik zou als ik jou was de veranderingen die je aan de brievenbussen zonder operator hebt uitgevoerd, terugdraaien. In JOSM is daarvoor een hulpmiddel beschikbaar: Gegevens → draai wijzigingsset terug.
Daarna kom je hier met een uitgewerkt voorstel over wat je van plan bent.

Dutch Mapper: nog een opmerking over je changeset:

https://www.openstreetmap.org/changeset/41766146

Je geeft als source op: Overpass.

Dat is niet juist. Overpass is een hulpmiddel om gegevens binnen te halen!
Jij bent in dit geval de source en je zou dan moet vermelden: survey. Maar dan moet je die survey dus ook wel eerst doen…

Als er brievenbussen op OSM staan die er in het echt niet meer zijn, dan is er vast wel een lokale mapper die dat ziet en die hem verwijderd. Ik woon niet in Groningen dus ik kan ook niet weten of alle brievenbussen daar wel overeenkomen met de kaart.
Da’s hetzelfde als ik alle straattegels in mijn straat ga tellen en op OSM ga zetten. Er is altijd wel een foutje. Iemand anders die ze ook heeft geteld kan me dan weer verbeteren. Dus over het aantal brievenbussen maak ik me geen zorgen.

Even alles op een rijtje:
marczoutendijk heeft me een link gestuurd waarmee ik alle amenity=post_box & operator=TNT Post kan vinden en bewerken (dat waren er 152) naar operator=PostNL.
Er zijn genoeg mensen (blijkt uit het schemaatje van Commodoortje) die TNT Post of PostNL verkeerd hebben gespeld (hoofdletters, spaties, rare tekens in de tag). Die brievenbussen heb ik dus ook meegenomen in de edit ‘operator=PostNL’.

TPG Post is in 2002 van naam veranderd naar TNT Post. TNT Post is in 2011 weer veranderd naar PostNL. Oftewel, álle brievenbussen met als tag ‘operator=TPG Post’ of ‘operator=TNT Post’ konden worden gewijzigd naar de actuele ‘operator=PostNL’. Dat bij elkaar waren er al zo’n 2000 (inclusief spellingfouten).

Dan hadden we als laatste nog de brievenbussen die alléén amenity=post_box hadden zonder operator op de note. Aan die (ongeveer) 1900 brievenbussen heb ik de tag ‘operator=PostNL’ toegevoegd.

Ik begrijp dus niet wat ik hier fout heb gedaan. Ik heb gewoon alles netjes via een edit uitgevoerd door middel van Overpass.
Oke, ik had misschien wat beter kunnen vermelden wat ik precies wilde doen, maar alle brievenbussen hebben dezelfde tags, dat is een stuk overzichtelijker.

Dit is alles wat ik te zeggen heb.

En dat is natuurlijk wel een probleem… hoe weet je dat PostNL hiervan de operator is? Er zijn ook andere operators dan PostNL, bijvoorbeeld lokale postdiensten. Als je het niet weet moet je het niet taggen.

Ik zou zeker dit deel van je edit willen terugdraaien.