BAG in OpenStreetMap

Hallo allemaal,

Deze week organiseren we Maptime Summercamp op het Geofort. Een unconference van vijf dagen voor iedereen die geïnteresseerd is in cartografie en geo-informatie. Vandaag stond er een workshop Overpass API op het programma. Zie https://github.com/FrieseWoudloper/workshop-maptime2016-overpass. Naar aanleiding daarvan hebben we als groep een aantal vragen over de BAG in OSM. We weten dat de BAG eenmalig is geïmporteerd in OpenStreetMap, maar kunnen jullie misschien iets vertellen over het actualiseren daarvan? Vindt dat plaats? Zo ja, hoe, wanneer en door wie? En hoe zit dat als je weet dat er fouten zitten in de BAG en/of BRT die zijn overgenomen in OSM. Als je dat verbetert, loop je dan het risico dat het weer wordt overschreven? Het zou fijn zijn als jullie onze vragen kunnen beantwoorden.

Vriendelijke groet,
Willy Bakker

Kijk naar de vaste topic in dit forum. Regelmatig worden daar vragen gesteld om BAG data te actualiseren. Er is een plugin in beta die dat kan, maar slechts een beperkt aantal mensen zijn in het bezit van deze plugin.

Op onderstaande indexpagina van dit forum staan de belangrijkste discussies over de BAG als nummer 1 genoemd:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Index_NL-forum#BAG

Het lezen van die rubrieken geeft antwoord op veel van je vragen.

Complimenten voor deze duidelijke workshop trouwens!

Dank voor jullie reacties! Ik ga de wiki-pagina bestuderen!

Vanaf het begin is er zeker over nagedacht hoe de actualisering plaats zou gaan vinden.
Stap 1 is destijds geweest om de BAG naar OSM te halen, dit is (volgens mij) aardig geslaagd.
Stap 2 is het denken over hoe de actualisering van de BAG bijgehouden gaat worden, dit ligt zoals je misschien wel kunt begrijpen iets complexer.
Stap 3 is het ontwikkelen van een geheel nieuwe plugin waar met veel variabelen rekening gehouden dient te worden, vandaar dat de plugin nog steeds in ontwikkelingsfase is en door een aantal personen wordt getest.

Er wordt op dit moment over nagedacht om de testgroep wat uit te breiden, hoe dit zal lopen zal ongetwijfeld vervolg krijgen.

Over de complexiteit zullen we het op dit moment dan ook niet gaan hebben, wel is er veel progressie geboekt en kunnen er altijd BAG verzoeken gedaan worden, welke meestal binnen 1 dag verwerkt worden door één van de plugin testers.
Daarnaast wordt er op dit moment al vrij veel geïmporteerd, denk hier met name aan nieuwbouwwijken of nieuwbouw woningen.

  • Pand ontbreekt

Natuurlijk wordt ook gekeken en naar afwijkingen. Hierbij moet je je voorstellen dat er een gebouw in OSM staat waar een wijziging op is gekomen, er zijn behoorlijk veel mogelijkheden hoe dit kan komen, een aantal zal ik hieronder opsommen.
  • Pand gewijzigde status, bijvoorbeeld van “construction” naar “in _use”

  • Pand gewijzigd contour, bijvoorbeeld na inmeting, of verbouwing

  • Pand gesloopt, bijvoorbeeld inmiddels gesloopt pand

  • Pand sloopvergunning verleent, bijvoorbeeld pand kan er nog staan maar mag gesloopt worden

  • Adres ontbreekt

  • Pand gepland, bijvoorbeeld bouwvergunning afgegeven, nog niet in aanbouw

Er zijn op dit moment een aantal testers hiervan ben ik er één van, Gertjan Idema, Sander_H, It s so funny, AlbertP en misschien ben ik iemand vergeten.

Hieronder wil ik laten zien hoe het op dit moment werkt:

Neem als voorbeeld het dorpje Rhenoy.

Je ziet in dit plaatje de situatie op 16.-8.2016 rond 22.15uur.
Er is inmiddels een layer ontwikkeld die de verschillen van OSM en BAG visualiseert.
Hiermee kun je zien dat er inmiddels woningen zijn gebouwd in het noorden van Rhenoy.

Al je wat inzoomt op het bewuste gebied zul je een aantal kleurtjes zien verschijnen.

  • De fel gele kleur zijn panden die ontbreken in OSM waarvan de BAG status minimaal “bouw gestart” heeft.
    Er is afgesproken tijdens de grote BAG import dat gebouwen vanaf deze status geimporteerd mogen worden.

  • Ook zie je panden met een licht gele kleur, hiervan is de BAG status “bouwvergunning verleent” in praktijk kan het natuurlijk voorkomen dat de gemeentelijke BAG medewerker achterstand heeft en de bouw al gestart is. (of de bouw mogelijk “illigaal” is gestart)

  • Rood gearceerde pand is sloopvergunning verleent

  • Gestippelde rode lijn is sloopvergunning aangevraagd

Zo heb je nog meer kleuren voor zoals eerder boven beschreven opsomming.

Je mag aannemen dat de BAG medewerker zijn werk goed doet, vandaar dat fouten in de BAG moeilijk te herleiden zijn bij import. Dit is alleen mogelijk als lokale kennis aanwezig is.

Inmiddels heb ik dit stukje geïmporteerd

Met dank aan de ontwikkelaar van de BAG plugin en de ontwikkelaar van de OSM-BAG afwijkingslayer.

Grappig, ik heb net in het import-verzoeken topic ook iets gevraagd over het actueel houden van de data, en nu refresh ik het forum en zie ik deze draad verschijnen.

Geweldig! Bedankt voor het uitgebreide antwoord Commodoortje! We zijn het nu aan het bespreken tijdens Maptime Summercamp. Goed werk doen jullie!