Waarom steeds routeberekeningsfout op zelfde punt?

Wanneer ik gebruik makend van Openfietsmap Benelux van west naar oost of visa versa over fietspad Kanaaldijk-Noord fiets krijg ik altijd een routeberekeningsfout op het moment dat ik onder het viaduct van de Wilhelminalaan door rijd. (kort tunneltje)
In mapsource is de routering geen probleem.
Ook oudere versies van OFM maken de fout.

https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.83096/4.88230

Op de brug over het kanaal staat wel de tag bridge_name=Huibjesbrug. Is dat een juiste tag?

'k Kan me voorstellen dat de gps (etrex touch 35) even “denkt” dat hij op de de brug is of op de toevoerwegen van het naastgelegen benzinestation. De brug is routeerbaar,… de serviceroads op de parkeerplaats/bezinestation eindigen allemaal op de A15. (Servicewegen op slot zetten voor fietsers?)
'k Kan het niet uitstaan dat ik de fout er niet uit krijg.

Instellingen gps touch35 : fiets, minimale afstand, Zet Vast op de weg:Nee, Snelheid 35km/u

edit1: De Brug heet trouwens gewoon Wilhelminalaan. Net route uitgezet op de gps en laten berekenen. Dan geen foutmelding. Het routeert gewoon… alleen ter plaatse niet. Misschien fiets ik wel te snel onder het viaduct door op het moment van een moeilijke fix?

bridge_name moet bridge:name zijn. Met underscore wordt wel veel gebruikt, maar de nieuwere naamgeving bij OSM gebruikt dubbele punt voor verbijzonderingen.

Oké… aangepast.

Wat zou er wat betreft routering mis kunnen gaan op een way (het fietspad) van 4.3km?
Uit je verhaal begrijp ik dat de route bij het opzetten verkeerd gaat, maar als je op dat punt bent, de etrex van slag is en denkt dat je elders bent?
De meeste devices houden bij kruisingen nog even vast aan de route die je rijdt om pas bij een grotere afwijking te herberekenen. Of het tunneltje moet een zo’n grote afwijking veroorzaken dat die grens overschreden wordt.
Al eens geprobeerd met een second opinion van de routering op de smartphone?
Al gekeken of er voor je etrex nieuwere firmware is?

Zou in dit geval eerder denken aan een bug in de software dan een fout in de OSM tagging.

Dat laatste denk ik nu ook. Die etrex touch valt eigenlijk nooit uit. Het verschijnsel routeberekeningsfout krijg ik wel als ik op een weg fiets die voor fietsers is afgesloten. Dan ook onmiddellijk de foutmelding en de routering stopt. Daarna kan ik weer direct kiezen voor ‘hervat routering’.
'k Gebruik nu software 3.0, want de 3.1 heeft weer minder functiemogelijkheden op het touchscherm. Haalt Garmin zomaar het popup-scherm favorieten eruit! Waarom heet het dan nog een touch? :frowning:
Bedankt voor het meedenken.
Zag toevallig net dat iemand de rotonde met totaal anders lopende fietspaden die ik een aantal weken geleden had aangepast bij Schelluinen weer aan de Bing had aangepast. Ja… dan toch maar weer aan de huidige situatie aangepast. Heb maar een mailtje gestuurd.

Zou het kunnen dat er een stralingsbron in de buurt is? Ik heb eens naast een trafohuisje gestaan waarbij mijn telefoon mij ruim 50 meter “verderop” dacht. 10 meter verder stond ik wel weer goed.

Ik fiets daar langs het Texaco staton op de a15. Wellicht staat daar een telefoonmast. Zal eens goed kijken. Op het moment dat de gps denkt dat hij op de parkeerplaats is zou een foutmelding logisch zijn. Aan mn tracklog is echter niets te zien. Die loopt kaarsrecht. Het kan ook zijn dat de gps denkt op het viaduct te zijn…in dat geval is route onlogisch want je gaat dan plots dwarsweg. Maar ik rijd we meer door tunneltjes en dan gebeurt er niets…

Onder een viaduct heb je vaak geen gps ontvangst. Zou de etrex daardoor de weg kwijt raken?
Zet m eens vast op de weg of staat die daar al op ingesteld?

Vast op de weg staat bij mij altijd uit. Ik denk dat bij vast op de weg “aan” een nog grotere kans bestaat dat het ‘driehoekje’ aan een andere weg gaat plakken bij een slechte fix.
Het viaduct/tunneltje is zo kort dat het geen invloed op de fix kan hebben. 'k Zal eens opletten of de foutmelding al vóór het viaduct komt.
In de kaart zit in ieder geval geen fout. Het moeten andere factoren zijn.
Overigens staat er wel een zendmast zie ik ook “straatkijk”
https://www.google.nl/maps/@51.8310065,4.8818682,3a,90y,44.82h,76.97t/data=!3m7!1e1!3m5!1sW9YbiEaQrwniZumfYTM35w!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DW9YbiEaQrwniZumfYTM35w%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D16.980452%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=nl

Toen ik van oost naar west reed wilde de gps de pontjesroute naar Dordt nemen via het fietsveer Bovenhardinxveld. veerdienstvermijden had ik uit staat. De gps moest toen herberekenen. Van west naar oost was dat niet zo en kreeg ik op het zelfde punt ook een routeberekeningsfout. Nu al drie keer op rij.

Het is op zich geen ramp, maar ik kan niet uitstaan dat ik de oorzaak niet kan vinden.

Dat denk je:-)

Dit doet me denken aan de fout die mijn Garmin Nuvi vorige week in Engeland maakte. Op een bepaald moment moest ik rechts afslaan. Dat deed ik. Vervolgens na een paar honderd meter linksaf om vervolgens na een paar honderd meter weer linksaf te moeten slaan. Ik zei tegen mijn vrouw dat dit me bekend voorkwam. Toen ik op het toestel keek, zag ik dat we een rondje reden. De Garmin gaf constant dat rondje aan. Toen ik op een bepaald moment rechtsaf ging i.p.v. linksaf, ging het toestel herberekenen.

Een OSM kaart? :slight_smile:

Lijkt erop :slight_smile:

Nee, het was de Lifetime kaart van Garmin.

Ik weet niet of de Etrex dat kan maar mijn Oregon kan herberekenen op verzoek/per activiteit?
Als je je route niet laat herberekenen loopt ie niet vast?

Ga het proberen. De touch heeft die keuze ook.