GTFS data in JOSM

Aangezien informatie over de OV-lijnen in Nederland beschikbaar is als GTFS ben ik even wezen spelen met het verwerken van die data (hier beschikbaar), met als doel in JOSM een laag met alle OV-haltes en -lijnen te tonen. Daarmee kunnen de routes en haltes in de OSM-kaart mooi nagekeken worden.

Ik heb nog geen idee of dit nuttig voor anderen gaat zijn, maar het gaat voor mijn doeleinden de goede kant op. Dit zijn de bus- en treinlijnen in Leeuwarden. Het idee is om met de conversietool die ik schrijf alle relevante data (route, haltes, lijnnamen, lijnnummers) uit een GTFS-dump binnen een bepaalde bounding box naar door JOSM begrepen OSM XML te exporteren.

Met dit als onderlaag in JOSM is het vrij eenvoudig om een OV-route te taggen.

Mijn doel is op dit moment niet om een automatische import-tool te maken, omdat het mappen van de routes uit de GTFS-dumps op de wegen in OSM niet triviaal is, en omdat het ingewikkeld en foutgevoelig is om dat te verenigen met de al bestaande data.

Kijk ook eens naar http://openlr.org/ het is een manier om meerdere datasets aan elkaar te koppeles. De voorbeeld implementatie is in Java.