Routering Gooise weg Duivendrecht.

Kan iemand even meekijken met de note die door een nieuwe mapper is aangemaakt.
Hij verbaast zich hier dat er niet goed gerouteerd wordt.
Er is een aanpassing verricht die wat aandacht nodig heeft om het goed te krijgen.

https://www.openstreetmap.org/note/569184

https://www.openstreetmap.org/user/banz@2/history

De aangepaste situatie door banz@2 is als volgt:

highway=motorway
maxspeed=70
oneway=yes

De situatie was:

highway=trunk
lit=yes
motorroad=yes
name=Gooiseweg
oneway=yes

Vermoedelijk onwetend heeft banz@2 het stukje weg gedelete, en een nieuw stukje weg aangemaakt, kruisend over elkaar met naar alle waarschijnlijkheid onjuiste tagging.

Kan iemand even meekijken en de situatie maken zodat er juist gerouteerd wordt?

Als ik het zo zie, moeten die 2 wegstukjes parallel gelegd worden. De oude situatie kan ook, stukjes samen op een node laten eindigen, maar dan moet er een afslagbeperking op, zodat de navigator je niet kan laten “keren”

Volgens mij was de tagging gewoon juist, wat hij zou willen is een bocht naar links, ipv haaks om.

Hoe perfect wil je, en kun je gaan in deze situatie.
Kruislings laten snijden lijkt me geen oplossing, ook de aangepaste tagging kan ik nog niet begrijpen.

Wat wel jammer is dat hij een stukje delete, en weer een nieuw stukje aan maakt. Het gevolg hiervan is dat de historie niet bewaard blijft.
Je moet dan met de revert tool gaan graven wat de oorspronkelijke way was.

Als ik de note zo lees, is het probleem anders, hij wil naar rechts komend uit westelijke richting, maar de routeplanner stuurt hem rechtdoor ipv schuin rechts, laat hem vervolgens een U-bocht maken bij de Gooiseweg en dan alsnog de route naar rechts.
Volgens mij zit het probleem daarin dat schuin rechts niet werkt om welke reden dan ook. Haaks rechts is onmogelijk door een afslagbeperking, wat ook goed is.

En dat heeft hij proberen te voorkomen door de afslag na de andere te leggen, zodat een U-bocht niet meer kan. Wat natuurlijk totaal fout is, je moet het probleem oplossen, niet de wegen fout leggen.

Dat dacht ik eerst ook, maar daar heeft hij niets veranderd

Nee, dat klopt, maar hij heeft de U-bocht proberen te vermijden door de weg fout te leggen. Zoals de weg nu ligt, kan er geen U-bocht worden gemaakt.

Die U-bocht kun je dus met een afslagbeperking vermijden. Ik weet alleen niet of dat ook over 3 wegen kan in het geval dat je beide wegen parallel laat lopen.

De router die ik gebruik (OSMand) maakt ook wel eens zulk soort foutjes.
Bijv op http://www.openstreetmap.org/node/258347476#map=19/52.05842/5.10675, komende vanuit het oosten (Mauritiuslaan), als ik naar het noorden wil moet ik op de kruising drie keer links ipv gewoon rechtsaf. Er is daar geen enkele turn restriction die dat verbied, het ligt volgens mij aan de router.

Ik zou zeggen: situatie terugzetten naar zoals het was.

Afslagbeperkingen lijken nogal te verschillen per editor; 'k heb er net vanmorgen een paar toegevoegd.

Bij Potlatch zou het geen probleem moeten zijn, zo lang de wegen maar voldoende gesplitst zijn. Per kruisings-node kan je dan afslagbeperkingen toevoegen, in dit geval dus mogelijk meerdere.

Nu ja: in ieder geval eens géén kwestie van ‘mappen voor de renderer’ - of is ‘mappen voor de router’ nu óók al fout ?
(voor de gevoelige geesten: nee, dit is niet serieus bedoeld :wink:

Ik heb de betreffende mapper gevraagd (in het Nederlands en Engels) om zich ook hier te melden, maar misschien is hij uitsluitend Engelstalig en kan hij dus niet reageren.
Ik heb hem ook nog prive benaderd en als dat wat oplevert laat ik dat wel weten.
Ik wil voorstellen dat de situatie zoals die was wordt hersteld door een revert te doen (Commodoortje?), en daarna de wijzigingen toe te passen zoals door anderen is aangedragen.

Toevallig reed ik er gisteren langs, de situatie is toch wel redelijk zoals banz@2 hem gemapt heeft: de banen kruisen elkaar inderdaad.
Zie http://www.bing.com/maps/#Y3A9NTIuMzcxMjAwfjQuODkyMDAwJmx2bD03JnN0eT1yJndoZXJlMT1kdWl2ZW5kcmVjaHQ=

Ik heb net in changeset 39491788

  • De twee kruisende wegen een gezamenlijke node gegeven
  • Hier een turn restriction op gemaakt (de andere kant zou ook moeten maar eigenlijk zijn beiden overbodig omdat ze in praktijk nooit de kortste route zijn
  • Een van de kruisende wegen van motorway in motorway_link veranderd.

Nu zie je maar dat lokale kennis o zo belangrijk is.

Ik heb momenteel al 1258 audionotities die ik onderweg heb gemaakt verwerkt in OSM :slight_smile: Maar ook daar is het een combinatie; wat Bing er naast hebben is vaak ook wel erg handig (én leuk) om het geheugen op te frissen!