Korteste rute mellem Ugerløse og Nyrup?

Har valgt korteste rute i Osmand+.
Start: Ugerløse Mål: Nyrup
Osmand+ vælger ad 57 helt til Stenmagle i stedet for den kortere strækning via Ugerløsevej.
Jeg har gransket OSM edit, og kan ikke finde årsagen til dette sære valg foretaget af Osmand.

Er der nogen der har en ide om årsagen?

Mvh.
Thorben

Hej

Når jeg forsøger mig, ryger ruten helt til Stenlille. Det kan have noget at gøre med at 57 og 255 er klassificeret meget højere end Ugerløsevej (som i OSM PT er klassificeret som “unclassified”). Ugeløsevej er så vidt jeg kan måle med værktøjerne i JOSM ca 4.5-5 m bred så jeg vil mene vi godt kan forsvare at opgradere den til “tertiary”. Det vil muligvis løse problemet.

Jeg kan også se at der ikke er angivet hastighedsbegrænsninger på de relevante strækninger. Det vil jeg tro også kan have en effekt.

OSRM vælger iøvrigt din foretrukne rute: http://www.openstreetmap.org/directions?engine=osrm_car&route=55.5867%2C11.6549%3B55.5428%2C11.6507

Tak. Det gav mening.
Klassificeringen af Ugerløsevej svarer meget godt til lignende veje. Så det er nok mere Appen Osmand+ der trænger til en opdatering.
Tak for hjælpen.

Jeg vil tro at Osmand+ router fornuftigt nok (jeg har ikke så meget erfaring med bilnavigation), selvom den router anderledes end OSRM. “unclassified” betegner nemlig fortrinsvist mindre landeveje, der i nogle tilfælde kan være grusbelagte og i andre tilfælde ikke er mere end 3-3.5 m brede. Så det kan altså være fornuftigt nok, når Osmand+ foretrækker secondary eller primary, selvom det giver en omvej.

Det er heller ikke en god ide at sammenligne for meget med “lignende veje” på midtsjælland, da mange af dem oprindeligt har været klassificeret ret tilfældigt (jeg har f.eks. selv opgraderet rigtig mange egentlige landeveje der fra “residential” til “unclassified”). I mit eget lokalområde har jeg klassificeret mange lignende veje “tertiary” og jeg ved at flere andre i DK gør det samme.