Nummering A8 tussen Coenplein en knp Zaandam

Rijkswaterstaat heeft de nummering op de A8 tussen het Coenplein en het knooppunt Zaandam op de borden aangepast (foto-bron 1 2, wikipedia).
Sinds een tijdje staat het wegnummer van de A7 ook op het eerste deel van Rijksweg 8 vermeldt. Het korte stukje van Rijksweg 7 dat Zaanstad ‘in steekt’ wordt nu met S151 bewegwijzerd.

Ik wou de aanpassing hier melden, zodat niemand schrikt als ik de nummers aanpas :slight_smile:

(Edit: S153 → S151)

Wat staat er op de hectometerpaaltjes? Misschien zijn de borden veranderd maar is de weg administratief niet gewijzigd.

De administratieve indeling verandert idd niet.
De A7/A8 is en blijft Rijksweg 8. Het stukje A7 Zaanstad in blijft Rijksweg 7 voor zover ik weet, maar is op de borden de S151.

Ik zal de tag official_ref toevoegen.

Is dat nodig?

Maak je van de A18 dan ook even official_ref 15?

Noodzakelijk misschien niet, maar het maakt het wel duidelijk dat je weet dat er twee ref’s zijn. Anders gaat de volgende mapper de ref misschien weer omnummeren op basis van de hectometerpaaltjes.

Ik interpreteer de grote borden overigens niet als zijnde “de weg op dit precieze punt is de Axxx” maar meer als aanwijzing dat je die rijstroken moet kiezen als je de Axxx wilt hebben. Vanwege de snelheden op de snelwegen worden de borden ver voor de afrit/splitsting geplaatst, maar dat wil niet zeggen dat de nieuwe weg al begonnen is.

Inderdaad, de dubbelnummeringen van A12/A50 en A4/A58 zijn mij ook een doorn in het oog als je dt bedoelt. Volgens mij is het enkel om aan te duiden op de routeborden dat de andere snelweg over een paar km weer verder gaat en niet dat de snelweg op dat stuk 2 namen heeft, maar blijkbaar is er anders gekozen…