Een tijd van komen en een tijd van gaan

Beste allen,

Jullie kennen mij als toegewijd wandelaar :smiley:

Toevallig (?) ben ik de afgelopen weken al op drie trails gestuit die recent zijn gewist uit OSM. Ik kom daar achter omdat ik een utility bouw en gebruik maak van historische gegevens. Ik ben er niet naar op zoek, het is echt puur toeval:

  • Het verhaal van de Via de la Plata kennen jullie, jullie hebben mijn geploeter daarover kunnen lezen. Ik heb veel hulp gehad. Dank!!
  • Een stuk van het Veluwe Zwerfpad is gewist. Zelf gerepareerd.
  • Een stuk E9 is van de aarde verdwenen. Maak ik ook wel weer.

De drie bewuste personen hebben op mijn mails niet gereageerd. Ik “vrees” dat er veel meer verdwijnt zonder dat iemand het ooit opmerkt.

Eigenlijk zou ik mijn schouders op moeten halen … “een tijd van komen, een tijd van gaan”…
Maar ja… toch niet leuk.
Wat te doen?
a) op een rij zetten hoe het komt dat mensen per ongeluk relaties wissen
b) de zwakke punten van de tools op een rij zetten
c) het probleem aankaarten bij de ontwikkelaars

Wat zeggen jullie: “Kom op Henk, waar gaat het allemaal over”? “Oud probleem, forget it”? “Er wordt aan gewerkt”. “…”.
Of zijn er onder jullie mensen die hier toch wel een punt zien? En tips?

Dank voor de reacties alvast.

Henk

Ha Henk,

Wat een aantal mensen (hier vaak aanwezig op het forum) probeert is vooral de beginnende mappers onder controle te krijgen. Ze krijgen van Marc Zoutendijk een welkomstmail en worden uitgenodigd op het forum. Ik zie toch wel vooruitgang.
Ja… en dat zaken dan toch weer (vaak onbedoeld) van de kaart verdwijnen is vervelend.
Het is inherent aan een open source systeem.

Ik probeer dan maar weer te relativeren. Ondanks de onbedoelde vernielingen wordt de kaart steeds beter. Nu ik weer zie dat hele stukken van de Veluwe bij Kootwijk onbedoeld met goede bedoelingen waarschijnlijk worden verbouwd probeer ik dan ook maar weer te relativeren… Helaas lukt dat vandaag niet (zie mijn draadje over de revert)

Een aantal mappers die ik had uitgenodigd op het forum zie ik nu gelukkig in het draadje welkom.

Eigenlijk zou er een systeem moeten komen dat niet iemand bv aan de multies kan komen in het begin of het hele IJsselmeer kan wissen… dat je een systeem krijgt dat je editor steeds meer mogelijkheden geeft naarmate je meer ervaren wordt.

Zolang dat er niet is ga ik gewoon door en probeer plezier in het mappen te houden. Ook het helpen van beginnende mappers is een uitdaging.
Dus Henk… ga door. :slight_smile:

Egbert

Ergens heb ik het al genoemd. Bij een bepaalde mapper verdwenen er telkens stukjes fietsknooppuntnetwerk als hij met zijn busroutes bezig geweest was. Na een berichtenwisseling bleek dat hij alleen de weg in JOSM laadde en niet alles erop en eraan. Hoe dat exact in zijn werk ging, weet ik niet, ik gebruik continous download sinds ik JOSM gebruik. Maar het effect was wel dat nadat hij een weg had doorgeknipt op één van de twee delen het fietsknooppuntennetwerk ontbrak.
Zoiets kan natuurlijk ook met wandelroutes gebeuren. Als iemand zo’n relatie niet laadt en wel met de wegen aan de gang gaat, kan er een stuk verdwijnen.

Henk,

Gewoon stug volhouden en corrigeren!

Een groot probleem is inderdaad de gebrekkige foutencontrole van de iD editor waar 99% van de beginnende mappers (automatisch) mee te maken krijgt. Voor simpele dingen als het plaatsen van een POI, het tekenen van een nieuw weggetje waar nog helemaal niets ligt, het toevoegen van een naam enz. is dat ook een prima editor, maar overstappen op JOSM is soms een hele klus. En ook dan kunnen er nog fouten worden gemaakt, omdat het systeem zelf zo buitengewoon foutgevoelig in elkaar zit…

Je zou in de welkomst-wiki zelf een een rubriek aan kunnen maken waarin je deze problemen nog eens extra toelicht.
Het gaat heel simpel en er is een prima editor voor de wiki beschikbaar. Je moet wel een wiki-account aanmaken.

Die continous download nooit echt begrepen/werkend gekregen.
Hier heb ik me in een (ver) verleden ook schuldig aan gemaakt. Als je enkel de wegen download en je knipt ze op, blijft de relatie achter op een deel van de way en de nieuwe way krijgt die relatie dus niet met als resultaat een gat.
Is inmiddels allemaal al weer hersteld, maar je moet je hier dus goed bewust van zijn wat je doet.
Zeker als beginnende mapper weet je dat niet, maar 1) al doende leert men 2) schikt zich een hoedje en rent weg 3) je doet alsof je neus bloed en je dendert stug door de porceleinkast van OSM.

Dit wordt veroorzaakt door Rijk Ploeg.
Omdat hij voor de zoveelste keer het fietsknooppuntennetwerk kapot gemaakt had, heb ik even gekeken en het Veluwe Zwerfpad bevat bij Radio Kootwijk weer gaten. Die zal ik repareren.
Ik begrijp je heel goed. Zelf ben ik met fietsknooppuntennetwerk bezig en daar is het niet anders. Wegen met fkp erop worden zo pats boem verwijderd door een mapper en dat er dan gaten in het netwerk zitten, ach who cares?
Soms denk je inderdaad, waar doe je het voor.

Dat is precies het punt.

Dank voor jullie geruststellende woorden. Het is prettig om te weten dat ik niet de enige ben die hier een existentiële uitdaging ervaart.

But…

We willen dat OSM de beste kaart is, toch? Let’s face it: ieder organisatietje die fietsroutes of wandelroutes in eigen beheer mapped, slaat OSM knock out. Het moet en kan beter.

Hier nog een leuke: deze persoon heeft een stuk van de E9 verwijderd. Ik heb hem vriendelijk en met alle begrip :confused: voor zijn goede inbreng op OSM verzocht dit te repareren, maar dat vindt hij onzin:

Kortom, het echte leven.

Weten jullie wat: ik laat het er bij zitten. Zen.

“I follow OSM’s motto to draw an aesthetically pleasing map, as well as a useful one”

Ik neem toch aan dat een volstrekt persoonlijk (en onjuist) motto is, niet een OSM motto.

Dat lijkt wel heel erg op taggen voor de renderer hetgeen lijnrecht staat tegen een van de OSM basisprincipes… zucht…

Ja, diepe zucht.

Nog een paar citaten uit mijn correspondentie met deze persoon:

En …

En, niet om iemand ongerust te maken …

Inclusie, zal ik maar zeggen :slight_smile:

Als je wat changesets bekend maakt kunnen er misschien wat meer mensen reageren (via changeset comments) op zijn fout gedrag.

Ik hou niet van schandpalen, maar hier is de hele geschiedenis:

History browser voor relatie 5489363

En hier de changeset, inclusief opmerking die ik er net bij heb gezet:

Changeset 37240582