Ramp mapper bulldozert over Spanje

Beste allen,

Wat te doen als een mapper complete relaties weggooit uit OSM?

Ene Iermin uit Spanje heeft 10 dagen geleden een wandelroute van 700+ km hup verwijderd. Stom toeval dat ik daar achter kom. Geen idee wat hij nog meer stuk maakt. Hij tagt alle changesets met “Cambios en el Campo” en hij vliegt van de ene hoek van het land naar de andere.

De relatie in kwestie bestaat nog wel maar is leeg. Ik kan niet zien wat er precies fout gegaan is.

Heeft iemand een idee hoe dit weer hersteld kan worden? Het zou fijn zijn als iemand dat oppakt. Waarvoor DANK!! Als ik weet hoe het moet, zou ik het zelf wel doen. Zie hier de relatie http://api.openstreetmap.org/api/0.6/relation/241329. De history viewer geeft een timeout bij mij.

Ik zal deze persoon wel een mailtje sturen.

Mag ik even mijn hart luchten? Ik wil niemand beledigen, maar toch: OSM relations sucks. De afbraak gaat soms sneller dan de opbouw. Je zou er haast een slot op willen zetten, al snap ik dat dat geen echte oplossing is. Of ben ik de enige die daar last van heeft?

Groet,
Henk

Sorry, soms overdrijf ik wel een beetje… :confused:

Ik ben er onlangs achter gekomen hoe je wegen onbedoeld uit een relatie kan krijgen.
Ik doe tamelijk veel met het fietsknooppuntennetwerk en het viel me op dat als een bepaalde mapper (ik noem geen naam) bezig geweest was, er gaten in de relaties zaten.
Na wat correspondentie via de opmerkingen in de Changesets, kwam de oorzaak boven water.
De mapper importeerde voor zijn werk alleen de wegen in JOSM. En als je dan gaat splitsen en misschien ook samenvoegen, dan verlies je de relatie, die erop lag, want die is niet geïmporteerd.
Maar of je op deze manier 700 km kan poetsen, dat lijkt me dan weer stug.

En dan nog je andere punt, relaties zijn lastig, laat ik maar zo vertalen.
Ja, dat kunnen ze zijn. Alleen als je er veel mee werkt, went dat.

Maar een mogelijk alternatief heeft ook weer nadelen.

Ik werk zowel voor de Fietsersbond als voor OSM. Fietsknooppuntnetwerk inleggen gaat bij de Fietsersbond sneller dan in OSM, maar verwijderen is bij OSM weer sneller dan bij de Fietsersbond.

:laughing: :laughing:

Als mappers onbedoeld relaties in de war schoppen, dan helpt een mailtje meestal wel. Alleen, waar houdt het ooit op? En als een hele relatie, waar ik-weet-niet-hoeveel-mensen aan hebben gewerkt (die Via de la Plata zat aan changeset 606 volgens mij), wordt weggegooid, dan heb je zelfs kans dat niemand het opmerkt.

Doe eerst een revert van die changeset. Discussieer nadien via bericht of changeset discussie. Hoe langer je wacht met die revert, hoe moeilijker het wordt om de situatie terug recht te zetten.

Onderstaande link laat de historie van de relatie zien.

http://osm.mapki.com/history/relation.php?id=241329

En hier kun je zien of een relatie nog in takt is (of breuk)
In dit geval is de relatie inderdaad helemaal leeg.

http://ra.osmsurround.org/analyzeRelation?relationId=241329&noCache=true&_noCache=on

Het lijkt erop dat lermin de wegen die zijn verandert opnieuw importeert…

cambios en el campo=veranderingen in veld
source=datos oficiales

Dit doet hij overigens met rap tempo. Om nu als een haas te gaan reverten lijkt me zinloos.
Misschien is het handiger om hem een mailtje te sturen om even zijn acties te staken, en ook de DWG in te lichten via mail.
Juist omdat het een zeer groot gebied bestrijkt.
data@osmfoundation.org

Doe ik gelijk

Wil dat best doen. Maar hoe werkt dat?
En nog een beginnersvraag: hoe kan ik eigenlijk zien aan de gegevens in de changeset dat de relatie inderdaad leeg is gemaakt? Dit is de changeset: http://www.openstreetmap.org/changeset/36586983

Even een opmerking over officiële gegevens.
Ik kom in meerdere landen tegen dat officiële gegevens zijn geïmporteerd, maar vaak niet gedetailleerd getekend, de wegen volgen.
Officiële gegevens zijn niet altijd beter. Dan wat er al ingetekend is.

Kijk maar eens naar onze eigen AND wegen import, wat op meerdere plaatsen verkeerd ligt.

Is er wellicht iemand die kan helpen met het terugdraaien van deze changeset? En ook even controleren of dat het probleem daadwerkelijk oplost? Ik schrik er voor terug om dit uit te proberen, maar wil wel graag meehelpen en er van leren (Traildino).

Zelf heb ik het meeste van mijn mapperswerk in Spanje gedaan (omdat ik er nu eenmaal zo’n 50.000 km. heb gefietst) en weet dat daar weer op een heel andere manier over zaken wordt gedacht dan we in Nederland doen, 's-lands wijs, 's-lands eer moet je maar denken.
Maar als iemand echt dingen kapot maakt, is het wel verstandig om hem daarop te wijzen.
Ik weet niet of Iermin al heeft gereageerd, maar de kans is groot dat dat niet zo is om de simpele reden dat hij waarschijnlijk geen Engels begrijpt, of te weinig om zinvol te kunnen praten. Tenzij je Iermin in het Spaans hebt benaderd natuurlijk.

Ik zou even contact zoeken met deze Spaanse supermapper:

http://www.openstreetmap.org/user/cronoser

die goed Engels spreekt en hem uitleggen wat er aan de hand is. Vraag hem of hij contact wil leggen en wil helpen de schade te beperken cq. ongedaan te maken. Dat werkt waarschijnlijk beter dan van hieruit allerlei wilde acties op te starten.

Geen reactie, en wel in het Spaans aangesproken (dat kan natuurlijk het probleem zijn :/). Ook een bericht achtergelaten in het Spaanse forum. En - meer succes - mailtje gestuurd aan DWG en van hen krijg ik net een reactie:

Dear Henk,

I’ll have a look at the deleted relation and try and find out the best way to restore it. It looks from the changeset that deleted it that another relation was lost too - I’ll try and fix that as well.

Best regards
Andy Townsend

Ook gedaan. Gracias.