Startlocatie van een activiteit op de kaart zetten?

Bij de nieuwe mappers die mijn welkomstmail krijgen, controleer ik altijd even de kwaliteit van de edit om te zien of er geen rampen gebeurd zijn. Soms kom ik iets tegen dat niet echt fout is, maar ook niet zinvol.
Bv. dit:

https://www.openstreetmap.org/node/3922619828

De mapper heeft hier de startlocatie van fietsclub CS010 op de kaart gezet door simpel een “name=CS010 startlocatie” aan te brengen.
Ik heb uitgelegd aan de mapper in kwestie dat dat niet zinvol is en hem voorgesteld om hier mee te komen praten om te zien hoe dat wel kan.

Ik zie het wel vaker gebeuren dat mensen een punt op de kaart zetten als merkteken voor iets. Een wandeling begint dan bv. daar, of het is een verzamelpunt voor een of andere activiteit.
Wat mij betreft hoort dat niet op de kaart te staan, er is tenslotte niets “on the ground” te vinden op die plaats, maar het kan natuurlijk wel.
Wat vinden jullie van dit soort “oplossingen”?

Je kan ze bv naar umap verwijzen. Daar kunnen ze zulke markeringen wel kwijt.
Of leg ze uit dat je ook gewoon een marker zonder naam kan delen via osm.org

+1
What’s not on the ground is not on the map!

Sowieso zal de fietsclub wel weten waar ze moeten starten en anders kan in hun bericht een bestaand adres of gewoonweg de GPS-coördinaten genoemd worden.

Martin

+1
De name tag is naar mijn gevoel de meest misbruikte tag voor “amateur cartografen” en veelal een mooi voorbeeld van mappen voor de renderer want het komt wel op mapnik terug.

Met deze overpass turbo kun je losse nodes vinden met alleen een name key. Dus als je nog wat wilt opschonen (door wellicht wat relevante extra tags toe te voegen) op een druilerige zondag … :wink:

Er bestaat een tag voor startlokaties, highway=trailhead, geldt natuurlijk wel voor startpunten die in het veld staan aangegeven.