maximum snelheid zones

De afgelopen tijd zijn de meeste wegen in het buitengebied van de gemeente Horst aan de Maas in een 60km zone gekomen.

Deze week kwam in het nieuws dat de gemeente Venlo hetzelfde gaat doen:
Het buitengebied krijgt een maximum snelheid van 60 km, met als uitzondering de doorgaande verbindingswegen.

Weet iemand of deze gegevesn (op een kaart) beschikbaar komen voor een (handmatige) import naar osm, bv. door de samenwerking met rws?

Ik vrees dat het nog op handmatige invoer uit draait.
Niet zo heel erg. Snelheden zijn - zeker in JOSM - vlot ingevoerd. Er is een preset waarmee je met 1 klik de snelheid op een weg kan zetten.
Partij wegen selecteren en klik, klaar.

Ik zet dan meestal ook nog een filter in op highway, zodat je niet per ongeluk landuses of zoiets meeselecteert.
En voor het zetten van de tag even SHIFT-U om per ongeluk meegeselecteerde nodes te deselecteren.

Eventeel het filter aanvullen met “AND -maxspeed” voor wegen die geen maxspeed hebben of “AND maxspeed=xxx” om enkel de wegen met een bepaalde maxspeed te selecteren om ze om te taggen.

Het invoeren van de data met de hand vind ik niet zo’n groot probleem (voor mijn directe ongeving).
Maar alle wegen gaan controleren of er een bordje 60km staat is wel mij te veel werk.

Dat hoef je ook niet bij zone 60. Dat is vergeefse moeite. 60km bordjes zul je bij de wegen niet vinden.
Wat je wel kunt vast stellen zijn de zone grenzen. Die vindt je bij de bebouwde komborden, bij de 80 km/h wegen en eventueel bij de gemeentegrenzen of - en dat is de lastigste situatie - op de grenzen van het zonegebied binnen de gemeente. Alles binnen de zonegrenzen is dan 60 km/h al moet je er altijd rekening mee houden, dat er nog afwijkingen binnen het zonegebied kunnen zijn. Bijv. een zone 30.
En zoals ik al aangaf, het lastigst is het als een gemeente in delen overgaat. Dan is het echt zoeken. Geluk heb je dan als je op de gemeentesite documenten kunt vinden.
Bijv. de gemeente Hof van Twente is in vier of vijf delen over gegaan, de gemeente Berkelland is nu nog bezig met de overgang. Die heeft nog 80 eilandjes.
Ik heb inmiddels een zeer ruime ervaring opgebouwd in het waarnemen van max snelheden en alle gekkigheden, die daar bij horen.

Overigens ben je vrijwilliger en dat betekent dat je alleen die dingen op pakt, die je leuk vindt om te doen. Tegen je zin dingen doen, moet gewoon niet. Dat moet je gewoon uit je handen laten vallen. Dan maar niet.
Ik weet heus wel hoe moeilijk dat kan zijn.
Bij de Fietsersbond wordt altijd de regel gehanteerd dat de vrijwilliger er lol in moet hebben. En dan komen er maar dingen niet af. Dat is pech.

@SanderH:

Dank je, weer wat geleerd. Hoe zet je dat filter aan?

En kan je dat ook op de download zetten? Als ik een groter gebied moet editen dan wil ik wel eens via overpass turbo een filter op highway meegeven, maar kan dat ook vanuit JOSM al?

In JOSM in het menu Windows → Filter (ALT-SHIFT-F). Dan verschijnt een venstertje waarin je met Filter-string een filter kunt opgeven.
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Dialog/Filter

Via Overpass kan het sinds een paar releases ook in JOSM: File=> Download from Overpass API
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/OverpassDownload
Wel zorgen dat je de relaties mee selecteert als je wegen gaat knippen. Gebruikte in het verleden wel eens de mirrordownload plugin (nu dus vervangen door deze Overpass API) en heb wel eens heel wat relaties moeten herstellen later :frowning: