Transparant Garmin kaartje van je favorite OSM elementen

Voor de geïnteresseerden.
Dit stukje gaat over fietspaden maar is (hoop ik :wink: ) toepasbaar voor andere OSM elementen.
Ik map meestal met mijn Garmin GPS /OFM. Helaas laat OFM niet alles zien waar ik als mapper in geinteresseerd ben. Ik map bv de type fietspaden met Traffic_sign=NL:G11 (of G12a ,G13) maar op de OFM kan ik dat niet goed zien. Ik ben dan uiteraard geinteresseerd in fietspaden zonder traffic_sign want die kunnen nog gemapt worden.

Met Overpass turbo kun je die fietspaden er vrij eenvoudig uithalen. Kies dan voor Exporteren als GPX. Met javawa IMGfromGPX kun je vervolgens van dat GPX bestand een transparant kaartje maken voor je Garmin.
Ik heb dit vorig jaar ook al eens geprobeerd maar toen werkte het programma MKGMAP dat door IMGfromGPX gebruikt wordt niet helemaal lekker. Nu lijkt het bij deze fietspaden wel goed te gaan.

Op mijn O600 zie ik nu bv dat er in Utrecht nog werk aan de winkel is.

NB het GPX bestand is in bv Osmand ook in te lezen.

Ik ben nog even een stapje verder gegaan. Ik heb nu voor heel NL alle G11, G12a, G13 en bicycle=use_sidepath in een Garmin kaartje staan. Deze kun je hier downloaden (slechts 2MB groot)
Hier een screenshot van mijn O600 met de OFM als achtergrond.

Omdat overpass turbo niet echt geschikt is voor het ophalen van grote bestanden heb ik bij geofabrik een pbf download van NL opgehaald. Die heb ik bewerkt met OSMCONVERT, OSMFILTER en GPSBABEL om te komen tot een aantal GPX bestanden die ik als input voor IMGfromGPX kon gebruiken.

Hieronder staat het stappenplan. De genoemde batch files inclusief OSMCONVERT en OSMFILTER kun je hier downloaden. Dit kan als basis gebruikt worden voor jouw OSM elementen. Verkeersborden voor fietsers is niet voor iedereen even interessant :wink:

Zorg dat de programma’s OSMCONVERT.exe en OSMFILTER.exe (en evt. de inhoud van de installatiemap van GPSBABEL) in een zelfde map hebt staan.

Download NL (=netherlands-latest.osm.pbf) van Geofabrik (.pbf) formaat en plaats het in die zelfde map.

Stap1 (omzetten .pbf naar .o5m)
Step1_convert_PBF_to_O5m.bat uitvoeren ( converteert met OSMCONVERT de .pbf naar o5m. Dat is een beter formaat voor OSMFILTER)

Stap2 (highways uitfilteren)
Step2_filter_highways.bat uitvoeren. Hiermee filter je het grote .o5m bestand naar alleen de highways zodat het bestand een stuk kleiner wordt. Dat is makkelijker voor de vervolgstappen.

Stap3 (losse .osm bestanden maken)
Step3_create_separate_files.bat uitvoeren. Hiermee worden de losse elementen gefilterd uit het vorige bestand (G11, G12a, G13 en use_sidepath). Per element dat ik met een apart kleurtje op de kaart wil zien wordt een apart .osm bestand aangemaakt. (bv G11.osm)

Stap4 (van .osm naar .gpx)
In deze stap worden de .osm bestanden omgezet naar GPX bestanden. Dat kan ook met JOSM. Ik doe het hier met GPSBABEL.
Step4_GPSBABEL_OSM_to_GPX.bat uitvoeren

De GPX bestanden kun je nu gebruiken voor IMGfromGPX