GSoC - Google Code of Summer en OSM-nieuws in het algemeen.

Ben maar een nieuw draadje begonnen, omdat het nog weinig met de kaartproblemen te maken heeft.

Er waren dit jaar een vijftal projecten verbonden met OSM in het kader van GSoC: oa. the mapillary plugin voor JOSM, het kaart project, een tutorial voor Overpass, en een OpenGL-view voor JOSM. Al deze projecten zijn aangekondigd op allerlei blogs, mailing lists en de weeklyOSM.

Vorig jaar was er op zijn minst 1 zo’n project. Het is dus niet het eerste jaar dat zulke projecten lopen tijdens de zomervakantie.

Als je echt op de hoogte wil blijven van wat er gaande is in OSM, raad ik iedereen aan om de weeklyOSM of de wochennotiz te lezen. Jammer genoeg is er nog geen Nederlandstalige versie voorhanden. Maar het team verwelkomt altijd nieuwe medewerkers.

Zo maak ik zelf ook sinds juli deel uit van het team. Ik probeer wat nieuws uit België, Nederland en Frankrijk te brengen. Mijn bedoeling is om wat er leeft en gebeurt in deze communities wat verder uit te dragen en zo hopelijk de communities wat dichter bij elkaar te brengen. Teveel mappers leven in een beperkte kring, en vallen zo uit de lucht als er plots een wijziging hier of daar optreedt.

Vermoedelijk is de reactie van de Duitse mapper op jullie OPV-draadje een gevolg van een berichtje in de wochennotiz over die topic.

Ik begrijp dat niet iedereen alle informatiebronnen kan volgen, maar net daarom lijkt me een weeklyOSM geschikt om snel de belangrijkste “nieuwskoppen” te zien.

Complimenten escada, ik vond ook dat er behoorlijk werd “geraaskald”
Er wordt (volgens mij) voldoende over geschreven, waar dan in discussies erover je stem meegenomen kan worden.

Ook ik vind de redering van openstreetmap.org kaart er niet op vooruit gaan. Daarentegen zul je mij niet echt horen dat ik het er niet mee eens ben.
Mondiaal gezien zijn er veel meningen, en NL kan haar stem ook laten horen, beargumenteerd natuurlijk.
Toch wil ik in dit draadje ook mijn stem laten horen. Ik proef namelijk bij diverse mappers, dat het “plezier” van het werken aan de beste kaart van de wereld “op de tocht” komt te staan.
Dit is niet alleen heel jammer, maar de beslissing ligt bij de desbetreffende persoon. Toch vind ik dat het negatieve geen doorslag moet geven op het forum.
We trachten met onze community in Nederland naar het beste nivo te streven, vandaar dat er open over gediscusieerd moet kunnen worden. Toch wil ik vragen om niet in het negatieve te blijven hangen.

Ik heb de achterliggende projecten aangaande GSoC niet gevolgd, en ik ving iets in de discussie op over projecten die met Google te maken hebben.
En zoals ik lees is de afkorting GSoC = Google Summer of Code

@Escada of andere lezers: Wie kan een beetje verheldering geven in deze.

volgens https://www.google-melange.com/gsoc/homepage/google/gsoc2015

Google Summer of Code is a global program that offers students stipends to write code for open source projects. We have worked with the open source community to identify and fund exciting projects for the upcoming summer.

Ik denk dus dat Google de projecten wel sponsort, maar het kan om om het even welk open source project gaan. Ik denk dat het een soort van vakantiejob is. Je moet ergens in het voorjaar je project indienen, en er moet een mentor zijn die het opvolgt.

Verder heeft het niets met Google te maken. Google geeft de opdracht niet, en bepaalt de inhoud van de projecten niet rechtstreeks. Vermoedelijk kunnen ze dat via hun selectie criteria wel. Maar Google heeft nooit beslist hoe de OSM kaart er moet gaan uitzien.

Het Mapillary JOSM plugin project bv, dat heeft Polyglot begeleid. Hij heeft de specificatie geschreven en de student opgevolgd. Daar is niemand van Google tussen gekomen.

Ik denk dat de invloed van Mapbox op OSM momenteel groter is dan die van Google.

Wat is de visie achter GSoC?