Openingsdatum construction

Hoi,

Ik heb vandaag de wegen rond de Spieringbrug in Muiden opgemeten met GPS en wat beter ingetekend:

Voor

Nu

Deze brug wordt a.s. vrijdag om tussen 16:30 en 17:00 voor het publiek geopend.

Op een highway=construction kan je alleen een opening_date zetten.

  1. Wordt daarmee de way ook van highway=construction in highway=secondary omgezet en/of gaan planners er vanaf die datum overheen routeren?
  2. Zo nee (wat ik vermoed), is er iets wat ik kan doen om op dat moment de weg open te laten gaan?

Tijmen

Iets heel anders: De weg van Naarden naar Muiden, en vanaf daar naar Weesp, staat op OSM als highway=secondary. Maar het is geen N-weg, dus volgens http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging zou het een tertiary moeten zijn. Op zich “voelt” de weg wel als een secondary, uitgezonderd het centrum van Muiden waar het echt heel smal is en bovendien de weg elke zondag afgesloten wordt.

Is het een idee om, zodra de Spieringbrug open is, het secondary van het gedeelte door de binnenstad van Muiden af te halen en deze om te leggen via de Mariahoeveweg/Lange Muiderweg/Rijksweg/Spieringbrug?

Tijmen

Tijmen, de inrichting van de weg zou de definitie moeten maken, maar de definitie tertiar ea, komt uit beleid en daar hebben we als mappers geen invloed op. Dus nee niet doen.
Voor de geopende brug waar de weg nog niet op aansluit, geldt dat er wel een blokkade aanwezig zal zijn. Als barrier=block / guardrail / debris oid. dus tag de weg daarmee. Dan routeerd ie niet. Maar een barrier op de toeleidende staat gelijk aan de onmogelijkheid om de brug over de weg te bereiken :wink: Dus misschien is je vraag wel hypothetisch.
Zolang de weg door RWS niet als geheel of per rijbaan wordt opengesteld geldt er een gesloten verklaring, als werk in uitvoering, verboden in of op te rijden anders dan met toestemming van de uitvoerder / opzichter / projectleider en met de juiste kleding.

Nee, de weg moet je zelf van construction afhalen. Dat kun je rond de openingstijd doen.
Het zetten van die openingstijd heeft niet zoveel zin.
Verder is het zo dat planners er niet direct mee aan de gang gaan. Planners halen op geregelde tijden een dataset van OSM op en verwerken die dan verder. Het kan dus makkelijk zijn dat deze weg pas over een maand in een planner verschijnt.

Verder kun je, als deze weg een omleiding om Muiden heen vormt, de route door Muiden op tertiary of eventueel unclassified zetten. In ieder geval afwaarderen.
Planners voor autogebruik zullen normaliter een secondary weg eerder gebruiken dan een tertiary.

Ik heb iets dergelijks net met de N35 in Nijverdal gedaan. De nieuwe N35 is open, de oude route door Nijverdal heb ik op tertiary gezet.

Hendrikklaas: Een geslotenverklaring was er niet. Ik stond hier legaal met mijn auto te wachten - dwz op de andere weghelft stond een hekje, maar geen bord verboden in te rijden.

Dank je dvdhoven, dan zal ik dat vrijdag even doen als ik tijd heb - ik ga namelijk vrijdag op vakantie.
Overigens merk ik dat Graphhopper al na een paar minuten een wijziging oppikt.

Beste Tijmen, misverstand dit is niet de A 1 brug maar de secundaire over de Vecht. Prettige vakantie.

Mbt de discussie over secundary en tertiar: dat is een aardige case om aanstaande zaterdag in het LEF aan de deskundige Rijkswaterstaters voor te leggen. zeker met dit actuele voorbeeld!
Huh? LEF? Rijkswaterstaat? Zaterdag? zie http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=541862#p541862

Dank je!

Overigens wordt de nieuwe A1 geen brug maar een viaduct. En de bouwplaats is enorm slecht beveiligd. Wel hekken om auto’s tegen te houden bij het viaduct, maar ik heb al hele stukken over het ruwe asfalt van de nieuwe A1 gelopen, en heb zonder een hek over te klimmen of zelfs maar een bordje verboden toegang te zien aan de rand van de bouwput gestaan, en had er zo onderin kunnen staan. Een bouwplaats zoals je die 20 jaar geleden zag, maar niet nu met metaaldieven, aansprakelijkheid en overal van die Bouwatch-camera’s.

Helaas kan ik zaterdag niet - ik was graag gekomen - maar ik ben dan onderweg naar http://www.openstreetmap.org/relation/218657 .

Ik heb net in deze changeset de eerder genoemde wegen om muiden op secondary gezet, de invalswegen Muiden in op tertiary en het echt nauwe stukjedoor muiden op residential.