highway=cycleway zonder foot=yes

Hallo luitjes,

Laat ik me even voorstellen: mijn naam is Sybren, en ik ben sinds een aantal weken enthousiast OpenStreetMapper.

Als navigatie-software gebruik ik Navit op een Neo Freerunner. Het is me opgevallen dat als ik als vehicle profile “voetganger” kies, de software veel fietspaden overslaat als bruikbare route. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat erg veel fietspaden de tag “foot=yes” missen. Volgens http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features#Wegen zou echter foot=yes er wel bij horen als voetgangers ook toegestaan zijn op het fietspad. Voor zover ik weet zijn in principe alle Nederlandse fietspaden ook toegankelijk voor voetgangers, hooguit tenzij er een verplicht voetpad naast is.

Wat is jullie mening hier over? Alle Nederlandse fietspaden met foot=yes taggen, tenzij het niet van toepassing is?

Groet,
Sybren

Ja, dat doe ik eigenlijk wel altijd. Ik tag ook geen voetpad naast een fietspad trouwens maar voeg dus wel de foot=yes telkens toe…

Dat geldt vrijwel altijd voor landelijke gebieden, maar in de meer stedelijke gebieden zijn er heel vaak voetpaden naast de fietspaden. Aangezien we niet voor de “renderer” mappen zouden we ook niet voor de “router” moeten mappen en alle voetpaden ook aangeven. Voor wandelaars is het goed om te weten of ze over een gescheiden voetpad lopen of over een pad wat gedeeld wordt met fietsers.

Hugo