Nybörjarfrågor om rättningar mm

Hej!

Igår tog jag mig i kragen och reggade ett konto för att fixa till grannskapet här hemma lite, lallade runt med gps i kvarteren och körde igång josm. Ni kan se resultatet i Solna, runt området Näckrosen norr om Råsundavägen.

För det första vore det kanske bra om någon skulle kunna kolla att det ser ok ut så jag inte gör något fånigt fel, exempelvis i Näckrosparken där jag lagt in själva parken och ett par hus. Detta leder in på den andra frågan, anses det ok att rensa och ändra befintliga noder och data som antingen inte stämmer med vad jag kommit fram till eller där det är en jäkla röra med en massa valideringsfel, t.ex som området mellan Råstasjön och Lötsjön? Eller ska man försöka jaga rätt på de som lagt in data tidigare?

Gatunummer, finns det någon “svensk standard”? Sökte runt lite på detta och det verkar finnas ett par olika sätt att göra detta… Det verkar lite jobbigt att få det bra så jag vill nog gärna slippa göra om det.

//Ola

Hej och välkommen ombord! :slight_smile:

Den ser finfina ut din kartering. Jag hittar i alla fall inga fel alls. Vattentornet kanske du iofs ska tagga “man_made=water_tower”.

Jag tyckte först att några av dina vägar låg helt tokigt, men sedan såg jag att de rivit och byggt om en massa kåkar i området… :smiley: Har du laddat upp och gjort GPS-tracksen publika? Det kan vara bra så att alla kan se att man faktiskt har justa data att utgå ifrån, kanske speciellt när områden förändras mycket.

Jag brukar rätta när jag ser fel som beror på gammalt data eller där man ser att vederbörande snabbt har skissat upp vägar. Där det är självklara skönhetsmissar brukar jag även snygga till kurvor med för få noder, hus och kvarter utan vinkelräta hörn etc. Men i övrigt är det smart att ta kontakt. Det finns nästa alltid en anledning till att det är fel. Om det är en nybörjare som blir denne garanterat glad att lära sig hur man gör.

Gatunummer har jag inte börjat bry mig om än…

Grejt!

Vattentornet är inget vattentorn längre utan ombyggt till bostäder, förändrar det taggningen? Det ser ju fortfarande ut som ett gammalt vattentorn men funktionen är ju inte riktigt detsamma.

Angående gpsdatat så vet jag inte… :wink: Jag startade josm, hämtade befintligt data, laddade in mina tracks, ritade och tankade upp alltihop. Iaf trodde jag att tracksen följde med, men jag kanske måste göra något mer?

Tror inte jag har så mycket att lära någon nybörjare än så länge, men då rättar jag de mest uppenbara och tar kontakt angående resten.

Tack!

//Ola

Helt rätt taggat i så fall vad gäller vattentornet tycker jag. Man kan säkert tagga med någon extra tag historic eller så för vad det varit… men det har jag ingen vidare koll på.

GPS tracksen laddar du upp på webbsidan under fliken “GPS traces”. Där kan du tagga dem och göra dem publika.

Hur laddar man in sina GPS tracks direkt till JOSM?

Edit: Uuups! Det var för enkelt… :sunglasses:

Jag är också nybörjare, men jag antar att det är lämpligt att tagga alla spår från Sverige med “Sweden” och de platser man varit på?

Jag laddar upp mina spår från josm med tillägget “Direct Upload”. Smidigt då josm rättar ev. fel i spårfilerna.

En annan smidigt finess i josm är att ta kort på intressepunkter, mm och sen importera dem i josm för att få lite hjälp för minnet när man försöker rita upp det man loggat.

Provade att ladda upp ett par spår igår, var väl inga större problem men en lösning direkt för JOSM verkar ju smidigt, jag ska kolla in pluginen, tack Bataki.

Taggningen av spår var ju inte helt tydlig, men Sweden och orten/platsen verkar ju bra så jag försöker göra lika i framtiden.

Ska ta med mig kameran i framtiden, jag har gps till den också så det blir automatisk geotaggade bilder vilket kanske underlättar lite. Problemet är att kameran väger 2,6 kg så det är inte den mest diskreta lösningen för att fota lite gatskyltar! :slight_smile: Kanske blir en Garmin Oregon 550 med inbyggd kamera i framtiden, kör en Oregon 300 idag.

Apropå det, har någon fått fram Garmin .img filer från OSM data? Skulle vara lite kul att få in de befintliga kartorn i GPSen så man snabbt ser vad som inte finns eller är fel när man är ute och tracear. Letade lite på detta och det verkar finnas diverse program men någon kanske har en färdig lösning?

//Ola

Tack för pluggtipset! Jag har precis börjat med JOSM så alla tips är välkomna!

Vore verkligen smidigt att kunna ta bilder direkt i GPSen! Vet du om den lägger in kompasdata i bilderna också?

Jag vet inte hur bökigt det är att installera kartor på Garmin. Det vore smidigt medges. Du har inte missat forumet övanför om detta? Kollade för något år sedan, man orkade inte igenom instruktionerna. :slight_smile:

Hittade via forumet ett löjligt enkelt sätt, http://garmin.na1400.info/routable.php , där det bara var att klicka på kartan så skapar den en färdig .img mm! Återkommer när servern skapat kartan, verkade iaf vara precis det jag ville ha.

.img kartan funkade bra, men den är tyvärr inte dagsfärsk utan från 9/7. Men det var ju ett enkelt sätt att lösa problemet och den duger gott ändå.

Den kartan har jag kört länge i Coloradon. Funkar klockrent där jag varit med den hittills. Sweden och Berlin.
Bara välj de delar du behöver, vänta en stund å sen in i gpsen.
Har för mig att den uppdateras ungefär en gång i veckan.

Direct Upload pluggen funkade ju utmärkt, tack för tipset!

Såg nu också att na1400 kartan uppdateras en gång i veckan, det är fullt tillräckligt för mina behov och en grymt smidig tjänst.

Oregon 550 sparar inte kompassriktning i bilderna, tur att jag kollade för jag utgick ifrån att det skulle funka mtp treaxliga kompassen. Urdåligt av Garmin måsta jag säga. Förhoppningsvis kommer det i en framtida release, men jag avvaktar med köpet tag.

Bränner av lite mer frågor: Har upptäckt en massa “dubbelvägar”, dvs flera spår ovanpå varandra. Nu har jag gjort så att jag kopplat loss en sträcka i taget och sedan raderat en i taget tills det antingen är tomt eller jag lyckats få en vettig kvar. Finns det något bra sätt (helst i JOSM) att se alla streck mellan två noder och ta bort alla utom en t.ex? Eller någon annan lite smidigare metod?

Hittade en tag för stopplikt, finns det någon för väjningsplikt? Bevakade övergångsställen, är det bara att tagga som övergångsställe och ett rödljus?

//Ola

Du känner till att du kan klicka på mittersta knappen på musen när du befinner dig ovanför en väg eller nod för att få en lista över samtliga som finns där under? Vidare kan du trycka ner Ctrl-knappen för att kunna välja i den listan.

Ahh, så enkelt var det, tack Snusmumriken! Dags att städa upp Solna då! :wink:

Ritade om Råsundavägen till två filer och la in de parkingsplatser som finns i mittremsan, men blev tveksam till resultatet. Nu kanske man inte ska ändra kartan efter renderarna men det blev en himla massa P och rörigt värre vid vissa zoomnivåer. I efterhand känns det lite konstigt också, visst är det lite speciellt med de parkeringsplatserna som finns på Råsundavägen (en gång i tiden gick spårvagnen där) men det finns ju vanlig gatuparkering nästan överallt i Solna så vad ska man märka ut? Lutar åt att jag tar bort mittremseplatserna, men har någon tips på bättre sätt att lösa det så tar jag gärna emot det! Kolla in Råsundavägen i Solna för att se hur det är idag.

Jaja, fimpade bort parkeringsplatserna nu, känns inte som att man kan markera alla möjligheter att parkera när det går att göra överallt…

Nästa fråga: En vanlig tvåfilig väg med trottoar på ena sidan och en extra bred trottoar med dubbelriktad cykelbana och gångbana på andra, hur gör man med det? Taggar på något lurigt vis eller ritar till en “extra” cykel/gångväg bredvid bilvägen? Exemplet kommer från Sjövägen i Solna om någon vet hur den ser ut.

Här presenterar sig nya medlemmen Memme, 65+ pensionär, gammal orienterare med ond fot, kartfreak, gps-ägare för enkel sjönavigering sedan länge, men mest geocaching numera, bara medelkunnig vad gäller datoranvändning. För flera år sedan testade jag kartritning i GPSMapEdit och editering i cGPSmapper, men insåg att det krävde för stor del av min då inte så stora fritid. Jag har ingen vidare cykel, men en sån kan jag väl låna för att köra in ett bostadsområde till gps-spår. Bor i Stockholm.

Jag har börjat med att med Potlatch ändra ett vägsegment nära där jag bor från cykel- till bilväg liksom resten av vägen, och det gick ju lysande. Första frågan jag har är: Om man har en väg som track i gps, går den att föra över direkt till väg i Potlatch eller får man alltid rita den manuellt?

Är JOSM överlägset Potlatch även om man som jag bara kommer att kartera “i liten skala”? Jag håller till på Ingarö på fritiden, och just nu ser jag behov att lägga in de stora vägarna på östra delen och sedan förtäta vägnätet områdesvis. Motsvarande gäller östra Värmdö, där jag redan har en del track i gamla filer. (Jag har också anledning att vara i Tänndalen/Härjedalen och i Nordmaling/söder Umeå.)

Är det någon som har gjort mallar för sig själv för klassificering av vägar (jag har sett frågan förut i forumet)? Svaret kan jag ta som PM, det behöver inte belasta forumet. Räcker det annars med bilväg belagd, bilväg grus, cykelväg och gångväg till en början? Vägnamn? Är det problem med å ä ö i namn? Hur markerar man vägbom? Eller vägar som är tillåtna bara för handikappfordon eller andra med särskilt tillstånd (finns gott om där jag “inte” kör)?

Jag testade just att ladda ner en karta från na 1400 och det fungerade utmärkt. En nackdel är att “bladen” är väl stora (t.ex. Stockholm-Kristinehamn-Kalmar-Gotland) och för mig dessutom att det går en bladgräns strax norr om stan. Jag har i höstas hämtat kartor från Free maps for Garmin devices http://www.osm4you.com/ De uppdateras tydligen inte så ofta (Sverige senast i oktober), men bladindelningen är efter gradnätet både åt norr och öster och bladen är alltså betydligt mindre (är det någon som behöver en “nyckel” till bladindelningen kan jag återkomma). Jag har inte testat i vad mån de är routable (jag har själv fått City Navigator tillsammans med en ny gps). Det finns dessutom på osm4you.com “topo-maps” med enbart höjdkurvor ekvidistans 20 meter, vilket dock är i minsta laget särskilt i södra halvan av landet. Men de är genomskinliga, så de lägger sig ovanpå vägkartorna utan att skymma nämnvärt.

Hej,

ursäkta för dålig sprak, jag är från Tyskland.

Välkommen!

Jag använder JOSM. Jag hörde säga att det är bättre för t.ex. relationer (Buss, Tåg, Cycelledninger, sjöar, …) Men jag har inte forsökt med Potlatch.

Om du har mera än 2GB för kartor i Garmin och bredband internet kan du hämta europakartan http://dev.openstreetmap.de/aio/europe/gmapsupp.img.bz2, som kommer ny varje dag. Kannske att de behövs en uppdatering af garmins firmware; med gammal firmware kan en karta har inte mera än 2GB.
Kartan är routable och har mycket “overlay” (t.ex. höjdlinier) som man kann ställa med “meny” “meny” “inställingar” “kartan” “i” “meny”. Kartan är inte så bra, om man har alla “overlay” synlig.

mvh
Weide

Hej!

Ny användare. Tekomma, presenterar sig:
Jag bor i Göteborg som visar sig vara relativt väl kartlagt. Jag vill gärna börja på lite nybörjarnivå med lite vägar. Av en händelse är jag ibland i Vänersborg som visar sig sakna många vägar, passar en nybörjare. Jag har börjat promenera runt där och samlar på mig lite gpx-filer, Nu har jag laddat upp och börjat rita lite lätt. Tyvärr skrev jag inte upp gatunamnen på alla gator, men nu när jag har sett hur enkelt det är att tagga gator så ska jag börja anteckna gatunamn också.
Jag hamnar ibland på andra ställen, och passar då på att samla data om sådan saknas. Att rita i Potlatch var ju skoj, men än så länge har jag bara ritat några vägar och namntaggat vissa.

Till min fråga, hur gör man för att lägga till ex-vis en vändplan, eller vändplats? Dvs inte en rondell utan en större, ibland rund, plan i slutet av en väg.

Jag använder en iPhone 3GS med “Motion-X GPS Track recorder” inställd på läge “Drive” som ger mig punkter var tredje sekund. Jag promenerar med den vilket gör att punkterna kommer tätt o bra. När jag byter riktning får jag ibland stanna upp och invänta uppdatering för att få exakt position. Jag tycker att det fungerar bra, jag har OpenStreetMap i bakgrunden när jag kartlägger, vilket gör att jag inte behöver kartlägga redan inritade gator. Det finns en funktion för waypoint-photo som jag ska börja använda för gatunamnskyltar har jag tänkt.

Några bra tips/synpunkter till en nybörjare? Jag tittar på video-tutorials och läser hjälpen i Potlatch för att fördjupa mig.