Buslijnen, ...........probleem

Wie houd zich hier mee bezig

Hier is een probleem, bushalte verplaatst vanuit het dorp.

Verder over autoweg is niet juist, denk ik.

ENS

de juiste lijn ?

Ben inmiddels bezig geweest, maar is niet (nog) goed.

Kaart is sowiso tamelijk verouderd - net als (niet toevalligerwijze ?) de OV-layer in OSM - regio Arnhem is zeker 2 jaar niet bijgewerkt. Is dit wel een zaak voor ‘normale’ (excusez le mot) mappers of kunnen de OV–bedrijven hier niet beter de data leveren ?

Ik vraag me ook zeker af wat het praktisch nut is van het vastleggen van busroutes/lijnen in OSM. Als intensief OV gebruiker ben ik bij de bus vooral geïnteresseerd waar de haltes zijn (en die kan ik op OSM vinden) maar hoe die bus rijdt kan mij niet veel schelen.
Daarom ook dat ik via openpoimap de businformatie bij de haltepalen wil kunnen ophalen, dan heb je ook alle andere info over die bus. Inclusief eventuele vertraging.

Dat werkt wel met bv. Connexxion:

en klik ik dan op de businfo dan zie ik dit:

Arriva doet het nog niet.

Als we op deze manier werken (dus met gelinkte data ipv. geïmporteerde data) dan blijft het systeem betrouwbaar. Want op OSM kunnen we onmogelijk al die doorlopend veranderende data bijhouden (bij omleidingen en vertragingen bv).
Er is geen OV gebruiker die er ook maar van gehoord heeft (“OSM voor al uw bustijden!!”), en terecht, want we hebben niks te bieden (behalve dus het zoeken naar waar die bushaltes zijn).
Alle alternatieven voor het opvragen van OV informatie (ov9292, de verschillende bus-apps enz, en niet te vergeten Google) zijn stukken beter en betrouwbaarder dan OSM in dit opzicht.
Mijn advies: bushaltes (met een goede link naar de vervoerder) JA!
Routes: NEE!
Maar zelfs als we dat dus allemaal hebben ingebouwd, dan nog blijft voor de gebruiker een appje op zijn smartphone handiger.

helemaal mee eens Marc, maar veel succes iedereen ervan te overtuigen om alle routes te gaan verwijderen. :wink:

Ik heb wel eens zitten denken dat ipv al die routes je alleen bus_route=yes of zoiets op de wegen moet taggen om aan te geven dat er een bus route loopt. en in de route relaties stop je dan alleen de haltes. zo heb je bijna net zo veel informatie alleen een stuk simpeler en het gaat minder snel kapot.

En aangepast omdat ik daar wat wegen hersteld verandert had.
Dat is het manco, er verandert wat dewegen doen ze maar de relaties passen ze niet aan. Net als bij knooppunten.

En als buitenlander die zijn eigen app mee neemt, met internationale dekking.

Ik wil ook osmand mee nemen als ik naar Frankrijk ga, je vertrouwde app in buitenland gebruiken.

Of die duitser die met de trein door Nederland wil en plant met bovengenoemde link. Omdat hij daar vertrouwd mee is.

Moeten we daar rekening mee houden?

En dan ben ik eigenlijk nog niet klaar want daar is ook een relatie met route U19

Ik ben even gaan kijken wat ik nu eigenlijk met die öpvnkarte kan doen als reiziger in het openbaar vervoer. En dat doe ik vooral als ervaren OV gebruiker, want ik reis sinds mijn 15e (ik ben nu 67) uitsluitend per fiets, trein of bus.
Eerst maar even wat ik in mijn huidige woonplaats te zien krijg:

Het routenetwerk van Arriva.
Mooi denk je, maar je hebt er zo natuurlijk niets aan, want er gaat echt geen een busreiziger op een kaart uitzoeken of er tussen A en B misschien een rood lijntje loopt dat die 2 punten met elkaar verbindt.
Dan maar eens inzoomen om te zien of ik iets gemist heb:

Bij het klikken op de halteplaats krijg je niets meer te zien dan dit! Wat moet je daar nu mee als reiziger? Hoe laat gaat die bus? Gaat die bus ook op zondag?
Dat schiet niet op.

Dan maar eens een echte praktijktest. Hoe kom ik in Wenen van de Josef Haas Gasse in de Strehlgasse? En dan nog het liefst vanavond?
Hoe ziet dat eruit op öpvnkarte?

Daar kun je klikken tot je een ons weegt, maar wijzer word je daar niet van.

De ervaren OV reiziger gaat altijd naar de **website van het OV bedrijf **en ziet dan dit:

Daar vul je in van A naar B en dan zie je dit: (let ook op alle opties die je hebt!)
En zie je ook dat je een kaartje kunt kopen?

Zoektijd: 0.45 seconde.
Zie je ook de uitzondering die er momenteel op dit traject is? Wie gaat dat in OSM bijhouden?
Als diezelfde mogelijkheden niet ook in OSM kunnen, dan is het zinloos om iets te gaan ontwikkelen dat minder kan dan er al is.

En datzelfde gemak en diezelfde snelheid heb je in ieder Europees land, want ieder OV bedrijf heeft dezelfde uitstekende apps gemaakt waarme ik snel kan uitzoeken wat ik wil weten.
Begrijp je waarom ik de komende 15 jaar niet op OSM zal vertrouwen als het om openbaar vervoer dienstregelingen gaat?
En als je die dienstregelingen niet in OSM toegankelijk maakt (door te linken!), dan kun je maar beter ook die buslijnen niet opnemen.

OSM is een fantastisch hulpmiddel, ik steek er heel veel tijd in, maar ik ga er niet iets in stoppen alleen maar omdat het kan.
Je kunt nl. ook de TV-gids erin opnemen, de vertrektijden van alle vliegtuigen op alle luchthavens van de hele wereld, de gasprijzen en de olieprijzen, de wachttijden bij je tandarts en nog 1000 andere zaken, maar we moeten er vooral in opnemen waar de kaartgebruiker wat aan heeft. En de busgebruiker zit niet te wachten op een kaart waarop hij kan zien waar de bussen rijden, hij wil weten óf de bussen rijden.
Soms denk ik wel eens dat OSM er vooral is voor die 2.000.000 andere mappers die er zijn…

Mooi betoog, Mark! Daar kan ik me uitstekend in vinden. :slight_smile:
We kunnen elkaar een hand schudden. Ik ben 64 en ik heb geen rijbewijs, dus…
40 jaar bij NS gewerkt.

Ja en dan staat er in de Wiki een Public Transport Scheme op status Approved. Ik heb daar wel eens naar gekeken, maar dat is zo ingewikkeld en uitgebreid. Pfff.

Een probleem met de bestaande haltepalen is, dat de info erin vaak verouderd is. Hier in Deventer staat er nog CXX in de tags. Het is al een paar jaar Syntus. Maar ja, kat maar eens honderden haltepalen om…:stuck_out_tongue:
En dat is dus een bijkomend probleem. De vervoersbedrijven houden om de zoveel tijd een rituele stoelendans en daarna kun je alles gaan aanpassen.

Marc heeft gelijk: met alle wijzigingen per nieuwe concessievertrekking wordt je totaal mesjogge. De enige manier waarop je dat bij zou kunnen houden - al je dat al wil - is met gelinkte data in plaats van met vaste geimporteerde data.

Ook ik gebruik mestal de lokale sites van vervoersbedrijven, met één uitzondering: in heel Duitsland gebruik ik Öffi, een app op Android (mogelijk ook andere OS op smartphones, niet op PC’s). Werkt fantastisch. Spoort via GPS de dichtbijzijndste halte op, heeft een reisplanner, dienstregelingdata, werkt simpel en doet alles wat moet. En nog gratis ook. Van harte aanbevolen.

Kan het zijn dat dat nextstop Deutschland heet op iOS? Als ik nl. zoek op Öffi, kom ik daar terecht. Maker is iMobility.
Ziet er inderdaad goed uit.

Omdat de discussie hier feitelijk niet meer met het onderwerp van Alloads heeft te maken, heb ik een nieuw topic gestart om daar verder te discussiëren over de relevante OV zaken.

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=34039

De vraag van mij was in eerste instantie waar haal ik de juiste data vandaan.
Nu heb ik wat hersteld, op basis van wat data, is er ook een overlay voor josm.