Place of worship

Met de testversie van OpenPoiMap (en die testversie heet dus taglocator 1.09++ en die is hier te vinden)
kunnen nu ook de verschillende types van kerken worden gevonden:

Place_of_worship omvat al het andere dat niet in de 5 hoofdgroepen is inbegrepen.
Dat geeft bv. in Amsterdam binnen een klein gebied al 7 verschillende stromingen. De 5 hoofdgroepen + de 2 hieronder:


Dat opent de weg naar een leuke quiz:
Hoeveel verschillende Places of worship kun je maximaal vinden (waar ook ter wereld), binnen een straal van 1 kilometer?

Religie is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Hoeveel verschillende religies (inclusief spelfouten) zijn er in gebruik?
Kijk op taginfo. Het zijn er 326.

Dit vind ik een bijzondere:

En anders deze wel:

En hier moet de Nederlandse mapper even opnieuw aan het werk:

En hier heeft ook iemand nog niet begrepen hoe het moet:

Marc, dan denk ik dat de verschillen in de Nederlandse kerkstromen zoveel variaties meebrengen dat dat nagenoeg niet in de Wiki is gevat, ja ja schone taak :confused: Want hoe moet of kan je artikel 31 als stroming onderbrengen ? Of de doleantie ? Ieder dorp had op een gegeven moment zijn eigen stroming afgeleid van de Hervormde Kerk, want de Rooms Katholieke kerk tolereerde geen vrijdenkers :frowning:

“religion=animals” is toch niet so verkeerd! :slight_smile:

Het lijkt mij nuttig om https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:denomination in het Nederlands te vertalen (Wie wil en kan dat?). Inclusief de indeling welk kerkgenootschap bij welke denomination hoort.
Overigens kom ik voor de Christelijke varianten niet veel verder dan roman_catholic, protestant en jehovahs_witness, (dat is een gebrek aan kennis van mij, vandaar de vorige zin).
De variantnaam kan in name=* (dan is het voor elke kaartgebruiker zichtbaar) of in *operator=**.

taglocator 1.09+++ laat in plaats van Synagogue nu nog een tweede Christian Church zien.

Beste meneer B. Hiller,

Erg ver komen we daar niet mee, denk ? Maar u heeft in ieder geval zelf gelachen :frowning:

landuse=cemetery heeft betrekking op een begraafplaats die niet bij een bepaalde kerk (place_of_worship) is gelegen.
amenity=grave_yard geeft een begraafplaats aan die juist wel op het terrein van (of bij) een kerk is gelegen.

Als je dus een begraafplaats op het terrein van/bij een synagoge wilt markeren, dan doe je dat dus zó:
amenity=grave_yard
religion=jewish

Mijn 2e voorbeeld (met gemeente_kerkhof) is in zoverre onduidelijk, dat een gemeente kerkhof nu juist niet gekoppeld is aan een bepaalde kerk en dus de tag landuse=cemetery moet hebben. De religion=* is daarbij volkomen overbodig (en zelfs ongewenst), omdat hier ieder geloof kan liggen.
Dat had dus moeten zijn: name=gemeente kerkhof.

Het voorbeeld met religion=animals kan het gevolg zijn van een slordigheid van iemand die een dierenbegraafplaats wilde markeren. Maar mogelijk is hier ook sprake van een (voor ons verborgen) godsdienstoorlog.

Daarom is in feite mijn eerste voorbeeld nog het meest van toepassing op alle geloven:

Dank je voor je opmerkzaamheid!

===
Edit:
Zojuis opgelost.

En hier kun je zien dat er ook mensen zijn die OSM gebruiken voor het uitdragen van persoonlijke vooroordelen:
.

Ik kan iedereen aanraden zich eens een weekje terug te trekken om je bezig te houden met wat er eigenlijk in die OSM database staat. Taginfo is een goede startplaats. Maar zelf die database downloaden (en bestuderen!) zoals ik gedaan heb voor mijn dagboekverhalen - Improving the OSM map, why don’t we? - is het meest verhelderend…

Ik zou niet adviseren om de name key te gebruiken voor de variantnaam omdat dit dan mooi rendert op de kaart. De name key wordt helaas IMHO vaak misbruikt ( tagging for the renderer). Een naam is een naam en niet het type, variant of categorie. Onlangs had ik nog contact met een andere mapper die een aantal bomen voorzag van tags als name=lindeboom of name=Amerikaans Eik. Het toont best leuk op de (mapnik) kaart maar dit is IMHO niet de bedoeling.

En volgens mij is hier sprake van misbruik van de amenity=place_of_worship tag:

Marc,
In Tel Aviv zijn ze niet zo “recht in de leer” :slight_smile:

Naar aanleiding van Ads vraag heb ik een blik op de Wiki religion geworpen, de kerkelijke structuur van de Hebrewers kent veel dwalingen :slight_smile: en lijkt aardig op de protestantse, veel splitsingen en probeer dat maar eens te vertalen.

Na mijn melding op de tagging mailing list is het onjuiste gebruik van place_of_worship bij de bitcon emBassy verwijderd.

Zie: https://www.openstreetmap.org/changeset/33671803