NL: Windows 10 ervaringen.

Wat werkt wel niet/wat niet.
Upgraden wel of niet van 7 of 8.1 naar 10

Lees steeds meer berichten:

Mapsource werkt niet meer goed?

Welke randapparatuur werkt niet meer?

Ik ben huiverig.

Ik heb de stap nog niet gewaagd (ben eerst bezig Kodi te testen als vervanger voor MCE). En ik heb eigenlijk een voorkeur voor installatie met een schone lei. Vooralsnog kijk ik dus de dat nog even uit de boom.

Mapsource lijkt volgens de (meeste) verhalen op internet goed te werken.
Drivers voor randapparatuur zou in theorie moeten blijven werken, want het drivermodel is niet veranderd. Maar wellicht kun je op internet ervaringen voor je hardware terugvinden.

Je kunt in ieder geval binnen 30 dagen terug terug naar de versie waar je vandaan kwam als het je niet aanstaat.

Mapsource werkt bij mij prima op Windows 10.
Alleen de bestandskoppeling in de verkenner is nu Basecamp geworden, dat was eerst Mapsource.
Ook JOSM werkt perfect na de migratie, alle instellingen zijn gewoon overgegaan.

Ik was ook huiverig en wilde de overstap uitstellen.
In het Windows10 venstertje, dat hinderlijke dingetje rechtsonderaan in Win7/Win8 stond dat je de upgrade kunt plannen. Ik heb dus doorgeklikt in de veronderstelling dat ik kon plannen. Ja, dat kon, vandaag, morgen en overmorgen. :expressionless:
Toen zat ik dus klem.
Geprobeerd via Systeemherstel terug te gaan, maar toen ging er van alles mis en toen de boel weer in orde was, had ik nog maar 1 keuze: Win10 op die dag installeren.

Op een Acer lap met Win8, die toch niet veel deed, ben ik toen overgegaan naar Win10. Dat duurt meer dan een uur. Maar je hoeft niets te doen, alles gaat vanzelf.
En daarna werkte de lap weer als vanouds.
Ik heb geprobeerd of de editor van de fietsersbond nog werkte, die werkt op Flash, ja, die werkte.
Toen Java geïnstalleerd en JOSM via de webversie gedraaid. Werkte ook prima.
Voor mij de meest belangrijke factoren. Ik kon over.
Naar de computerwinkel voor een USB drive. Mooie Seagate gekocht.
Alleen die gaf I/O fouten, dus kon ik geen images maken.
Naar de MediaMarkt, 2 WB Passports gekocht en die werkten wel goed. Kon ik van de Sony Vaio laptop en de Dell Alien desktop images maken.
En daarna Win10 installeren en dat liep vlot.

Op de Alien had ik direct na de installatie nog mijn oude bureaublad achtergrond.
De volgende dag niet meer, toen moest ik inloggen met het Microsoft account en dat heeft een andere bureaublad achtergrond.
En ik kon daar ook niet meer bij mijn usermappen, dus Mijn Documenten, Mijn Afbeeldingen, etc. Die stonden op alleen lezen.
Achteraf logisch, je logt in met je Microsoft account en dat is een andere user, dan je oude account.
Voor een deel viel dat op te lossen, door in de Verkenner op die mappen te klikken, en dan krijg je de vraag of je permanent toegang wilt. Ja, dat wil ik, er gaat een groen balkje lopen en klaar.
Dat was voor Mapsource ook de oplossing, die kon toen weer tracks opslaan op de oude vertrouwde plek.
Gisteren had ik een probleem met Irfanview, die kon ook niet opslaan op Mijn Afbeeldingen. Daarvoor moest ik diep graven in de toestemmingsvenstertjes, lang geleden dat ik dat gedaan heb en ja toen kon ik het Microsoft account toestemming geven en het werkte.

Op de Vaio bleef ik nog een dag werken met het oude account en pas de dag daarna ging hij over op het Microsoft account.
Daar bleef MacAfee een paar dagen mopperen over een verkeerd operating system en wilde totaal opnieuw geïnstalleerd worden. Niet gedaan, uiteindelijk heeft hij zich op de achtergrond bijgewerkt en moppert niet meer.

Op de Acer lap, die dus na de installatie het prima deed, heb ik nu een driver probleem Bluetooth muis en ook het touchpad werken niet meer. Alleen met een USB muis werkt hij nog wel. Maar die heb ik niet zo rondslingeren.
Geen heel groot issue, die lap gebruik ik meer als background en voor spelletjes. Maar die spelletjes kan ik ook nu ook op Win 10 spelen.

Verder werkt alles vanouds.
Firefox heeft zich naar Firefox 40 bijgewerkt met een triomfantelijk scherm van FF en Win10 zijn de beste, zoiets.

Opstarten gaat, net als bij Win 8 vlotter dan Win7. Beter gezegd je hebt eerder het inlogscherm en ook eerder de desktop. Op de achtergrond wordt er dan nog het een en ander gestart.
Stijl van venstertjes, knoppen, etc is iets anders, dus ook de look van JOSM is ietsje anders
FF is wat sneller geworden.

Ik kende Win8 al en dat scheelt wel, in Win10 vindt je veel Win8 dingetjes terug. Programma’s heten nu Apps.

Ja, de conclusie is, de overstap ging vlot en zonder veel grote problemen bij mij.

Maar je kunt dus driver problemen krijgen, programma’s kunnen niet meer werken.
Dat is voor iedereen verschillend, niemand heeft dezelfde configuratie.

Vooraf dus image maken, systeem herstelschijf maken. Dan kun je terug.

Overigens kan Win10 ook terug naar de voorafgaande versie.

En je moet dus standaard met een Microsoft account inloggen.
Je kunt ook met een lokaal account inloggen. Dat heb ik niet geprobeerd, maar ik lees dat hij daarvoor moet herstarten, dan denk ik dat dat een nieuw account wordt en dat je dus alles van je oude account moet migreren naar dat nieuwe account.
Het Microsoft account heeft administrator rechten, maar je moet dus wel vaak aangeven dat je als administrator iets wilt doen. Bijv. in Total Commander.
Dat is voor mij niet zo raar, ik heb jaren op Linux systemen gewerkt en daar was je constant aan het sudo’en.

Maar dit is dus een punt, waarover niet veel wordt gesproken in de media.
Je werkt met je Microsoft account en niet meer met je oude account uit Win7
En dat kan dus migratieproblemen geven.
En dan kun je dus ook verhalen krijgen dat Mapsource niet meer werkt. Logisch als Mapsource zo is ingesteld dat hij naar een map op je oude account wil schrijven, dan werkt dat niet meer.
Dat is op te lossen, maar dat zal voor diverse mensen net een deur te ver zijn.

Ook de Thuisgroep moet opnieuw worden ingesteld, niet een grote klus, maar wel eentje, die voor hinder kan zorgen.
Ook het delen van mappen en schijven moet soms opnieuw worden ingesteld.

Ik ben met mijn pc al een week over van Windows 8.1 naar 10. Duurde ongeveer een uur, je hoeft niks te doen, en het ging probleemloos. Alles werkte daarna nog net zo als voorheen, ook heel oude software, zoals een Word versie die ik nog steeds heb uit de vorige eeuw. Het enige dingetje was een nieuw verschenen systeem-geluidje dat telkens klonk. Maar dat was snel weggewerkt.

Mapsource heb ik al lang niet meer, daar kan ik niet veel over zeggen. Basecamp doet het gewoon, ID-editor en Potlatch2 ook.

Geizen de opsomming hieronder, is mijn vak vast ook iets met pc’s :slight_smile:

Thuis:

  • Dell laptop xps17: Upgrade gedaan van 8.1 naar 10 (Enterprise) alle programma’s werkten nog steeds. Geen problemen tegengekomen. Mapsource, Basecamp sync met mijn Garmin naar strava en garminconnect werken prima.

  • Op mijn rotzooi-zelfbouw-pc van Windows 7 naar 10 (Home). Hier alleen een melding dat software van de losse Logitech webcam te oud was. Ook op site van Logitech alleen verouderde software. Camera functioneert wel.

  • Acer laptop van Windows 8.1 naar 10 (Enterprise), hier de niet/slecht functionerende geluidskaart ook weer goed werkend.

  • Op werk met mijn HP Workstation met windows 8 heb ik upgrade gedaan naar 10 (Enterprise), probleem met beeld (bleek achteraf de monitor te zijn), toen weer downgrade gedaan naar 8. Volgende dag weer upgrade gedaan naar 10 en ander monitoe alles ok.

  • Op mijn MacBook Pro (dualboot) werkte na upgrade naar Windows 10 (Enterprise) de ethernet-aansluiting niet goed. In apparaatbeheer laten zoeken naar update, hierna functioneerde die ook weer.

Bovenstaande machines allemaal gedaan met behoud van programma’s/instellingen/bestanden.

Daarnaast tot nu toe 6 verschillende modellen voorzien van schone Windows 10 Enterprise, alleen een Lenovo laptop had paar vraagtekens in apparaatbeheer, die met behulp van systeem laten zoeken naar update drivers daarna ook ok was.

Kortom ik ben nog geen problemen tegengekomen

groen_duiven

Toch leuk voor de NSA: als iedereen naar Windows 10 over is, hoeven ze in de achterkamertjes van Microsoft nog maar op 1 knop te drukken, en ze hebben toegang tot elke PC op de hele aardbol :|, dat achterdeurtje zal er in Windows vast ook wel zijn… “eNhanced Security feAtures” heet dat dan in de promos van 10. :smiley:

Mij niet gezien, ik heb een dual boot met Win 7/8 draaien, maar het eerste wat ik deed bij Win 8 installatie was een local account aanmaken. Dat Microsoft account mag bij mij tot in den treuren rusten… ik hoef niet zo nodig met mijn hoofd in de wolken.

Marc, lees je niet teveel boeken naast je OSM werk, bv van de auteur Brown ? Een computer die uit staat is dacht ik niet verbonden en daarmee ook niet toegankelijk voor de buitenwereld toch ?
Ps Groen_Duiven je hebt geen woord geweid aan de privacy instellingen van die installaties, ik begrijp dat dat private is, maar toch.

Net als mboeringa gebruik ik thuis geen microoft-account, alleen een local user.
Op het werk werken we met gebruikers in de Active Directory.

@henkdrikklaas: wat had ik moeten vertellen over de privacy-instellingen cq wil je weten ?

groen_duiven