Reden van GPX upload vanuit JOSM na gebruik.

Wanneer ik een trace maak en die met JOSM gebruik om een nieuw deel op de kaart in te tekenen, zie ik geen reden meer om die GPX trace nog te uploaden naar de osm-db. Zie ik dat goed of is er wel eentje?

Er is wel degelijk eentje, namelijk dat meerdere geuploaded GPX tracks van (eventueel verschillende) mappers het mogelijk maakt om de positie van een weg nauwkeuriger te bepalen. Ik merk heel vaak dat een weg verschoven is doordat een mapper alleen naar zijn eigen enkelvoudige track kijkt (die een behoorlijke afwijking kan hebben) en daardoor kan denken dat de weg positie verkeerd is, terwijl de weg daarvoor al eens nauwkeurig gepositioneerd is op basis van een hele reeks tracks.

Daarom vind ik ook dat:

  1. je altijd de ‘bestaande gpx tracks downloaden’ optie moet aanvinken in JOSM, ondanks dat het downloaden daardoor wat langer duurt.
  2. je zoveel mogelijk tracks moet uploaden

Thnx! Gaan we doen!

Super!

LS,

Ik upload trouw mijn gpx files. Wat ik echter merk is dat er grote verschillen kunnen zijn tussen oude en nieuwe gpx files. Met de huidige nauwkeurigheid van +/- 5 m, maakt het uit aan welke kant van de weg je rijdt. Aangezien de richting niet mee komt, weet je dat niet en kun je niet zien aan welke kant van de weg de track is opgenomen. Verder zijn er oude gpx files die een veel lagere (+/- 20 m schat ik) hebben. Die zitten er gewoon nog tussen. Zo lang er geen nauwkeurigheids data zijn moet je dus erg voorzichtig zijn met “gemiddelden” en vaak weet je wel wat er met je eigen data aan de hand is.

Hugo

Natuurlijk, de ene GPS is de andere niet. Vooral GPS-sen in telefoons en PDA’s zijn soms een ramp qua nauwkeurigheid. Mijn Garmin GPSmap 60CSx is een absoluut top of the bill apparaat voor particulieren en ik kan ook heel vaak de kant van de weg zien waarop ik gefietst heb. De nauwkeurigheid is dan iets van +/- 3 meter ofzo. Maar het komt ook voor dat er in het vrije veld plotseling een onverklaarbare afwijking optreedt waarbij de positie zo 15 meter mis zit. Oorzaak hiervan kunnen zijn bijv. atmosferische veranderingen (front) zijn maar er zijn ook ander oorzaken. Uiteindelijk zal het gemiddelde van meerdere tracks, met in achtneming van de echt foute tracks, de positie steeds nauwkeuriger kunnen maken.

Zeker zoveel mogelijk GPX trakcs uploaden. Mochten we een claim van een van de grote kaarten makers krijgen dat we data hebben overgenomen bijvoorbeeld en we kunnen dan een paar gig aan tracks overhandigen waarin we laten zien dat we echt het hele land doorgereden/gefiets/gelopen/gevaren/gerold/gehinkeld/… zijn dan staan we alweer een stukje sterker.

Goeie!

Voor wat de verschillen in trace-nauwkeurigheden: daar heb ik ook een tijd mee geworsteld; totdat ik het fijne machientje tegenkwam dat ik nu gebruik: zie mijn vaste mappingtoolsregeltje en de post van 2009-02-14 12:13:56 in http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=20441#p20441

En hij blijkt het ook geweldig te doen met blad aan de bomen! Hij wijkt nog steeds een beetje af, maar het is ook nog geen 10 :slight_smile: