Turn:lanes op A16

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik over de A16 gereden en zag dat Osmand niet altijd de juiste baaninformatie toonde en dat kan behoorlijk verwarrend zijn als je er niet bekend bent. Nu heb ik me er eens in verdiept hoe dat komt en ben er achter gekomen dat het met de tag turn:lanes te maken heeft. Klopt het dat dit niet altijd vermeld wordt? Als ik bijvoorbeeld diezelfde A16 neem op het punt waar de A16 van zuid naar noord onder de Verbindingsweg te Ridderkerk gaat dan zie je op Bing twee banen voor rechtdoor en twee banen voor ‘naar rechts’. Daar mis ik volgens mij de tag turn:lanes en zie ik alleen maar lanes=4 staan.

Voordat ik nu uitgebreid belangrijke wegen ga aanpassen wil ik eerst even zeker weten of de tag wellicht om één of andere reden expres is weggelaten of dat het gewoon over het hoofd gezien is?

In ieder geval dank voor jullie uitleg en tips!

Groet
Rene

http://www.openstreetmap.org/search?query=ridderkerk#map=16/51.8679/4.5827

Als je JOSM editor gebruikt kan je ook de DTB digital topografisch bestand van Rijkswaterstaat er onder leggen.
Zie je ook waar de pijlen op het wegdek staan

wms layer

Niet transparante kaart op georegister:

http://geodata.nationaalgeoregister.nl/digitaaltopografischbestand/wms?SERVICE=WMS&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=vlakken,punten,lijnen&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Van RWS transparant

http://geoservices.rijkswaterstaat.nl/dtb_rws?FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=AAA161,AAA21,AAA162&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Het is inderdaad zo dat OsmAnd de pijltjes laat zien aan de hand van turn:lanes.

Zou je een link kunnen plaatsen naar de exact plaats op OSM ? Dat kan je door op het “exit icoon” rechts te klikken, de marker/vlaggetje te verschuiven en dan de URL te copieren en hier in een post te plakken.

Ter hoogte van het Nesviaduct lijkt het me correct te zijn.

Hallo,

Mijn reactie duurde even wat langer want ik was flink met JOSM aan het stoeien :). Maar het is me gelukt om een transparante layer er in te krijgen waar Allroads naar verwees (de bovenste link werkte overigens niet). Als ik nu tussen Bing en de dtb punten schakel van de onderste link dan zie ik de wegmarkeringen (pijlen naar rechts in Bing) en de ‘dtb punten’ pijlen met elkaar overlappen. Alleen lijken de ‘dtb punten’ pijlen 180 graden gedraaid tov de weergave in Bing. Komt vreemd over maar hoort dat zo?

De exacte locatie waar Escada naar vroeg is hier: http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.86849&mlon=4.57974#map=18/51.86849/4.57974 en onder andere hier: http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.87003&mlon=4.57765#map=18/51.87003/4.57765. Op deze locaties staan de pijlen naar rechts aangegeven op het wegdek. Dit geldt zelfs tot hier: http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.87548&mlon=4.57026#map=18/51.87548/4.57026. De tags van dit stuk weg geven echter alleen maar lanes=4 aan dus volgens mij mist daar een turn:lanes tag, mee eens?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ben weer een heel stuk wijzer geworden :slight_smile:

Groet
Rene

DTB
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=25701

Inderdaad ArAge, daar ontbreekt een turn:lanes. Als je die wil mappen in JOSM, is er een handige stijl die mooi laat zien wat je aan het doen bent: Lane and Road Attributes

Het zal inderdaad wel vergetelheid zijn. Het is niet altijd gemakkelijk om alle voorsorteerstroken te vinden. Ik ben nu al iets meer dan een jaar bezig in Vlaanderen en ik zal er best nog heel wat vergeten zijn.

Ik heb een tag turn:lanes op het stukje A16 toegevoegd en bovendien ook de A15 ten oosten van het zelfde punt bekeken en enkele wijzigingen in de turn:lanes gemaakt. De ‘Lane and Road Attributes’ stijl is inderdaad erg handig Escada, hiermee zijn de richtingpijlen goed te zien.
Het draadje van Allroads ben ik nog aan het doorspitten wat je er allemaal mee kan, in ieder geval wederom bedankt voor jullie tips!

Groet
Rene

Voor snelwegen is dit een matige implementatie door Osmand. Nagenoeg alle snelwegen in Nederland zijn voorzien van de *lanes *en de *destination *tags. Stel nu dat je een situatie hebt waarin een vijfbaanssnelweg splitst in drie banen naar links richting ABC en twee naar rechts richting XYZ, dan is er al voldoende data beschikbaar voor een rijstrookassistent. Dat wordt ook wel obvious connectivity genoemd. De tag Turn lanes zou vooral relevant moeten zijn voor een rijstrookassistent als er geen sprake is van obvious connectivity, bijvoorbeeld bij een kruising in een stad.

Ik heb zelf geen auto, het grootste deel van mijn leven heb ik me op 2 wielen verplaatst :stuck_out_tongue:
Ik vind dit wel een interessant onderwerp.
Maar als ik je goed begrijp, dan zeg je dus dat dat lanes en turns gedoe vooral belangrijk is op zoiets als dit plaatje. Dat ligt bijna voor mijn deur, dus dat maar even als voorbeeld

Hier ligt voor een deel wel de lanes=x tag op een aantal banen, maar verder niks, geen destination, geen turn, etc.

Vooral op de Holterweg zie ik auto’s wel eens de mist in gaan. Als je naar de N348 wilt, richting het noorden, moet je uiterst rechts blijven en dat gaat nog wel eens mis. Leuk gezicht om dat te zien, al zullen de bestuurders dat wat minder leuk vinden. :stuck_out_tongue:

Dit is de Knoop in Deventer Colmschate; de Siemelinksweg is een deel van de N348, die zuidwaarts op de A1 aantakt.

Inderdaad op dat plaatje zou ik een heleboel wijzigen: toevoegen van turn:lanes and turn restrictions. Er zijn namelijk een boel overgangen die niet toegelaten zijn (denk ik). Nu zal de router die meestal ook wel niet nemen, maar als je een afslag mist wil je ook geen “nu keren aub” horen op onmogelijke plekken, zoals mijn vorige navigatie systeem wel eens deed. Stel maar je, komt van boven in de linkerhoek op deze situatie. Je mist die eerste afslag. je moet nu dus op de Holtweg blijven rijden. Je wil dan niet je navi na het verkeerslicht je toch nog naar rechts stuurt (vermoedelijk mag je daar niet rechtsaf). En je mag er waarschijnlijk ook al niet keren, terug over de Holtweg naar het noordwesten. Die turn:restriction-relaties moeten er feitelijk allemaal bij. (onlangs nog ergens gelezen dat er in OSM heel weinig van die restricties zitten t.o.v. commerciële systemen.

Verder zou ik ook alle splitsingen van “afritten” veranderen. Bv. van Holtenweg naar Siemelinksweg (bovenaan het plaatje), splitsing verder naar rechts, ergens aan de witte doorlopende lijn, en turn:lanes ervoor. Rijstroken worden niet voorgesteld door afzonderlijke wegen. Waarschijnlijk gooi ik er ook nog een “placement” bovenop, zodat de Holtweg een mooie rechte lijn blijft.

Nu ja, dit is wat ik in Vlaanderen doe en naar wat ik begrepen heb er ook in Duitsland gebeurt. Turn:lanes zijn misschien niet nodig op autosnelweg (zoals It’s so funny aangaf), maar voor complexe kruispunten zoals hier is dat wel het geval volgens mij. Maar ik zet ze ook op de autosnelwegen.

Ik had even moeite bij eerste keer lezen.

Waar ligt die vijfbaansweg?
Je zal bedoelen een rijbaan met vijf rijstroken in een rijbaan met 3 rijstroken naar links (richting ABC) en een met 2 rijstroken naar rechts(richting XYZ).

een verklaring voor rijbaan en rijstrook

zo begrijp ik het ook: 5 rijstroken.

Ik dacht eerst dat je tekening een verklaring was bij de 3+2 rijstroken. Ik moet die echter zien als een verklaring voor rijbaan en rijstrook, niet ?

Ja, aangepast.

Pak je de nwb wegen erbij, pdokviewer, info

Zie ik daar Zweedsestraat, i.p.v. Siemelinksweg daar bij die afslag holterweg, even verder wordt het de Siemelinksdwarsweg.

ligfietsers komen niet op de autoweg Allroads :wink:

Nou, ik heb een iets andere NWB viewer, maar die geeft hetzelfde weer :stuck_out_tongue: En inderdaad je heb helemaal gelijk. Dat zal ik aanpassen.
Ik mis in JOSM een mogelijkheid om snel dingen als straatnamen aan te passen. In de editor van de fietsersbond zet je de kleurkaart op straatnaam en dan kun je met 1 muisklik een straatnaam aanpassen.

@escada Bedankt voor de aanwijzingen. Ik ga eens neuzen in de wiki en kijken of ik er wat mee kan doen.

Aangepast verbod ingesteld :smiley:

zijn er al cycleways met turn:lane? :wink:

Natuurlijk :smiley: http://www.openstreetmap.org/way/247031742

Ik ook.

Stap 1: Op een way waar de naam al staat, select (rood), in tag venster (?popup) name=straatnaam selecteren (blauw) rechtsklikken, copy selected key and value.
Stap 2: Ctrl vasthouden, op kaart, alle wegen aanklikken die andere naam moeten hebben, icoontje +++ (balk) drukken.
Schijnt ook dat de S-dwarsweg N344 is.

OT: Wijk er naast klopt de straatnamen niet, Kattestaart.

Mapstyle layer: coloured streets, aanzetten

Zoals je op de screenshots kunt zien, heb ik coloured streets aanstaan.
Ik ben door het werk voor de fietsersbond gefocused op straatnamen en dat was een van de eerste dingen waar ik naar zocht. Hoe krijg ik straatnamen zichtbaar.

Bedankt voor de tip, ik ga dat met Ctrl enzovoort uitproberen. :smiley: Ctrl+Shift+V kende ik wel, maar dan krijg je alles en dat is iets teveel.
Kattestaart kijk ik naar.