Wandelnetwerk Achterhoek

In de achterhoek is men al enkele weken bezig een wandelnetwerk aan te leggen, en bestaande routes daarin te integreren.

Nu is dat alleen geen knooppunten netwerk zoals ik dat van het fietsen ken, maar het zijn gekleurde routes en je kunt niet zien welk nummer (code) het knooppunt (keuzepunt) waarheen je op weg bent heeft.

Ik kwam dit voorbeeld tegen (waar je als wandelaar die de groene route volgt niet zo blij van wordt):

Bij zoeken op de wiki, lijkt dit overeen te komen met het netwerk in twente (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes#Overijssel).

Maar de definitie van een Knooppunt Netwerk op de wiki is:

Maar in dit geval is het zonder kaart niet mogelijk om een willekeurige route tussen knooppunten te volgen, Je weet immers niet welk knooppunt zich in welke richting bevind.

Zou dit desondanks met network=rwn moeten worden getagd?

Het komt overeen met het Twentse systeem, dat inmiddels over heel Overijssel is uitgerold.

Het heeft zeker een knooppunt karakter. Immers men is niet aan de vaste routes gebonden, je kunt van keuzepunt naar keuzepunt en telkens op andere routes overstappen.

In Twente heeft men een deel van het netwerk routegewijs ingevoerd. Dat resulteert in een lange lijst van rode route, rode route, rode route, enz zonder dat direct duidelijk is welke rode route bedoeld wordt. Elke kleur route hoort bij een startpunt.
De controletool netwerken kan ook niet tegen deze routegewijze invoer.

Ik heb een ander idee.
Voer de relaties en de keuzepunten in als ieder ander netwerk. Daar ben ik in Salland ook mee begonnen. De controletool kan dat ook prima controleren.
Vervolgens kun je de gekleurde routes invoeren als een parent van een aantal van die elementaire keuzepuntroutes. Datzelfde doen ze bij lange afstandsroutes ook. Er worden dagetappes gemaakt, die liggen direct op de wegen en dan komt er een overall route, die bestaat uit die dagetappes.
De zo gemaakte routes zullen zeer waarschijnlijk niet door de controletool geslikt worden, dus er moet iets verzonnen worden om ze eruit te houden.
Verder moet in de titel van die routes duidelijk worden bij welk startpunt ze horen
En last but not least moet je in de route eigenschappen ook de kleur opnemen

Daarna zal er nog iets specifieks moeten gebeuren als je dit geheel in een routeplanner wilt krijgen. Nl bij de keuzepunten wordt niet rechtstreeks verwezen naar de andere keuzepunten, maar er zijn alleen gekleurde pijlen. Volgens mij moet je dan bij elke elementaire keuzepuntrelatie kijken welke routes gebruik maken van die relatie, dus de parents ophalen, de kleureigenschap lezen en dan kun je aangeven via welke kleur of kleuren je bij het volgende keuzepunt komt.

Als je nl de gekleurde routes rechtstreeks op de wegen legt, ben je het bijzondere element, keuzes kunnen maken kwijt. Door ze een niveau hoger te leggen, kun je dat bijzondere element wel behouden.
Alleen zal er dan iemand op moeten staan, die een planner dedicated voor dergelijke netwerken wil maken, hosten en onderhouden.

Voordeel is ook dat als er in een keuzepuntrelatie iets aangepast wordt, je niet gelijk meerdere routes hoeft aan te passen.

Ik vind het wel jammer, dat voor dit systeem gekozen is. Waarom niet gewoon via nummerknooppunten is me niet duidelijk.

Op zich lijkt me die manier zoals je voor Salland beschrijft wel een goed idee. Ik zal er binnenkort eens mee aan de slag gaan, en kijken waar ik vastloop. Het grote voordeel zou ook zijn dat ik makkelijk stukjes route kan toevoegen die ik per ongeluk tegenkom. En stukken waar ik niet mag fietsen zal waarschijnlijk voorlopig wel overslaan.

Ja, zo doe ik dat ook. De controletool vindt losse stukjes niet super. Maar ik heb zo hier en daar ook losse stukjes voor Twente erin gezet. Dat is erg makkelijk, wat je tegen komt zet je erin en geleidelijk aan ontstaat er een netwerk. Ik noem dat de puzzelstukjesmethode. En als ik stukken onfietsbaar tegen kom, kijk ik of het te doen is om even lopend te tracken. Laatst ook de fiets tegen de boom en een stukje door het bos, absoluut onfietsbaar met bomen en takken over het pad, nou ja een echt pad was het niet eens.

Ik heb vandaag de toprelatie Wandelnetwerk Achterhoek aangemaakt en 1 kleine route ingelegd, A51-A78 van fietsknooppunt 89 naar fietsknooppunt 88 zuidoost van Ulft
Ik ben vandaag het wandelnetwerk op diverse plekken in de Achterhoek tegen gekomen.