Routeplanner voor meer addressen (van GM naar OSM)

RouteXL is een route planner voor routes met tussenstops. Speciaal om ritten plannen naar meerdere adressen, bijvoorbeeld om pakketjes rond te brengen, spullen op te halen of werk op locatie uit te voeren, zoals inspecties of onderhoud. RouteXL optimaliseert daarbij de volgorde van de bestemmingen.

Ooit gemaakt met GM maar dat bleek geen robuuste keuze, dus draaien we eigen OSM servers op de achtergrond. We zijn nu bezig om ook de interface aan te passen. Om voor- en achterkant gelijk te trekken, maar ook ter promotie van OSM als waardering voor al het werk van de vele vrijwilligers. Het is nog niet af en er worden nog veranderingen doorgevoerd, maar we horen graag jullie feedback op dit moment.

Zie test.routexl.nl

Het is een combinatie van jQuery en Leaflet. De tiles komen van Stamen, maar dat is aan te passen in de opties. Geo(de)coding van Photon/Komoot en Mapquest, routes van Graphhopper en wat eigen berekeningen. Wij zijn best trots op de “autofocus” functie. Het zoekveld geeft niet alleen suggesties voor de ingetypte adressen, maar verschuift de kaart ook naar de positie van de eerste.

PS: dit is een cross-post uit development, met goedkeuring van de moderator.

Goed om zo’n ontwikkeling te zien. Toevallig heb ik gisteren een stapeltje brieven moeten rondbrengen waarbij een soortgelijke functie handig was geweest. Op basis daarvan mijn eerste vraag: komt er een app waarbij je de adressen met behulp van speech recognition kunt invoeren?

Ten tweede heb ik een test uitgevoerd op een nieuw adres. En dat ging helaas mis. Het gaat om de Goudplevierweide 10 in Pijnacker. Dat adres heb ik 10 dagen geleden toegevoegd. GM reageert momenteel met ‘We kunnen Goudplevierweide 10 Pijnacker niet vinden’. Waze met ‘we could not find Goudplevierweide 10 Pijnacker’. Nominatim herkent hem uiteraard wel. Helaas pakt RouteXL hem ook niet: ‘Goudplevierweide 10 pijnacker: geen precies adres’. Snelle (binnen een dag) ondersteuning van nieuwe adressen kan juist een USP zijn voor RouteXL. Kan je dit verbeteren?

De standaard tiles lopen helaas maanden achter. De A4 rond Steenbergen staat er nog niet op :frowning: Er wordt wel over gerouteerd, dus dat werkt wel met actuele(re) data, maar het ziet er onlogisch uit.

Voor het doel van It’s so funny is het denk ik een bonus om te routeren op basis van een bepaald vervoerstype. Voor het rondbrengen van brieven/ophalen van donaties van verenigingen en dergelijke zal iemand vaker de fiets/benenwagen nemen dan de auto.
Ook voor het primaire doen van je site (commerciele bedrijven?) lijkt het nuttig te kunnen opgeven of iemand met personenwagen, vrachtauto of bus rijdt aangezien de route in de last-mile daar anders van kan worden, zeker als 2 bestemmingen dichter bij elkaar liggen.

Voor pakketbezorging en dergelijke is het wellicht nog een optie om ook mogelijk te maken om bij drukkere doorgaande wegen, er bij routering op te letten aan de juiste kant van de weg uit te komen zodat de weg niet overgestoken hoeft te worden.

Dat staat niet op de planning, maar ik noteer het als idee voor toekomstige ontwikkeling.

Voor de geocoding gebruik ik nu Photon/Komoot en MapQuest door elkaar. Die laatste blijkt iets recenter want die vind het adres in Pijnacker wel. Ik zal daarom de volgorde aanpassen en Photon als fallback gebruiken. Ik zal ook onderzoeken of we Nominatim in het rijtje kunnen toevoegen. Een eigen geocoding server is zeker een optie, maar dat vergt nog iets meer tijd.

Die standaard tiles zijn idd puur gekozen op de vormgeving. Op de OpenStreetMap.Mapnik kaart staan het wel goed volgens mij.

Andere vervoersmiddelen staat zeker op ons wensenlijstje. Je kunt de adressen echter ook exporteren naar bijvoorbeeld Graphhopper en daar een andere modus kiezen. Ook zijn er diverse downloads, waaronder GPX. Maar je punt is helder en bekend.

Deze suggestie is wel nieuw voor mij. Ik zou denken dat een koerier liever de snellere route heeft en naar de overkant loopt, dan een stuk om te rijden om aan de goede kant uit te komen. Maar ik ben het met je eens dat je sommige wegen liever niet oversteekt. Interessante insteek, maar ik heb nu even geen idee hoe dat geimplementeerd moet worden, mede omdat we de van-A-naar-B routes met een andere OSM routeplanner berekenen (momenteel Graphhopper).

In discussie elders over plannen route, werd de vraag gesteld als ik een gpx/xml heb met (alleen) waypoints niet in een bepaalde ordening. Kan ik die ergens inladen, dat een route wordt berekend, op basis van logica, kortste/snelste route, en deze uploaden naar mijn gps, waarbij nu wel de waypoits in de logische ordening staan (viapunten).

Zit je wel met het punt van herberekening, (dat is bekend) als de basis uit osm komt, zou het moeten kunnen.
Nu waren er problemen dat men in GM plant, route opslaat en in gps het niet werkt. Andere vector kaart, OSMbasis.

Een GPX of XML bestand als zodanig inladen kan (nog) niet. Maar je kunt in RouteXL wel direct coördinaten importeren als tekst, in de vorm:

lat,lng

Deze kan je daarna in de snelste volgorde sorteren en vervolgens als GPX bestand downloaden. Het uploaden naar de GPS moet dan weer met andere tools.

Overigens, speciaal voor geo/civiel-technische bedrijven worden in de Nederlandse editie ook RD-coordinaten herkend.

Het is zover, we zijn overgegaan op OpenStreetMap:

www.routexl.nl

Er zijn nog wat kleine puntjes, maar in grote lijnen werkt het. Feedback blijft welkom.

Veel dank aan alle vrijwilligers!